Secondary Education Reform and Teacher Formation

new scenario, old problems

Authors

  • José Luis de Oliveira Centro Universitário Internacional Uninter
  • Romilda Teodora Ens Pontifícia Universidade Católica do Paraná
  • Sueli Pereira Donato Universidade Tuiuti do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1671

Keywords:

Educational Policies, Secondary Education Reform, Teacher Formation, Representations

Abstract

The debates that make up this article focus on the reform of Secondary Education and its impacts on the training of teachers for the New Secondary Education (NEM), and aim to collaborate with the expansion of discussions regarding the problems involving the formation of teachers for this type of teaching. in Brazil, in turn, aligned with the BNCC of Basic Education, which protects the economistic, technocratic and pragmatic conception of education, in defense of supporting training with a human and critical-emancipatory perspective, such as the shortage of teachers, inadequacy and insufficiency policies and initial training programs. In this research, we took some foundations from Social Representations to interpret and understand teacher training policies, with the option for hermeneutics, a qualitative, exploratory and documentary approach, with bibliographic procedures and documentary analysis that highlighted the subordination of teacher formation to the BNCC -Basic Education, at the same time that it demands deep reflections on how we have thought about and proposed formation for teachers in our country.

Author Biographies

José Luis de Oliveira, Centro Universitário Internacional Uninter

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná na linha de Pesquisa: História e Políticas da Educação (2015). Atua como professor do curso de Serviço Social do Centro Universitário Internacional Uninter. Vinculado ao grupo de Estudos e Pesquisa: Trabalho Educação e Sociedade, Linha de pesquisa: Trabalho, Formação e Sociabilidade – GETFS, do Centro Universitário Internacional Uninter. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2331-6684.  E-mail: joseluisctba@yahoo.com.br.  

Romilda Teodora Ens, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Pós-Doutora em Ciência da Educação pela Universidade do Porto/Portugal. Professora Titular Aposentada do Programa de Pós-Graduação em Educação, Mestrado e Doutorado da Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), na linha História e Políticas da Educação. Líder do grupo de pesquisa Políticas, Formação de Professores, Trabalho Docente e Representações Sociais (POFORS). Pesquisadora Associada ao Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais, Subjetividade – Educação (CIERS-ed/FCC) e à Cátedra Unesco sobre Profissionalização Docente, da Fundação Carlos Chagas. Membro do Núcleo de Pesquisa Internacional em Representações Sociais – NEARS/PUC-SP. Integrante da Red de Estudios Teóricos y Epistemológicos en Política Educativa (ReLePe). Foi pesquisadora Produtividade pela Fundação Araucária – Paraná (2019-2021). Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq – Nível 2. (2022-2025). Pesquisadora da chamada 40/2022 Linha 3B – Projetos em rede – Políticas públicas para o desenvolvimento humano e social, como o título: Educação e Projeto de Vida, projeto: 420761/2022-5. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3316-1014. E-mail: romilda.ens@gmail.com.

Sueli Pereira Donato, Universidade Tuiuti do Paraná

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná. Professora Adjunta e Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado) em Educação da Universidade Tuiuti do Paraná (UTP). Líder do Grupo de Pesquisa (CPNq/Tuiuti) “Formação de Professores, Territórios Educativos e Representações Sociais”. Pesquisadora Associada ao CIERS-ed/FCC. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2759-5900. E-mail: sueli.donato@gmail.com.  

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Published

2024-11-30

How to Cite

Luis de Oliveira, J., Teodora Ens, R., & Donato, S. P. (2024). Secondary Education Reform and Teacher Formation: new scenario, old problems. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(42), 22–46. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1671