Anguish as a mobilization process of a high school student
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1748Keywords:
High school, Mobilization, Narratives, Relationship with KnowledgeAbstract
The article aims to analyze the implications of a student’s anguish and desire as a driving force behind their mobilization to complete high school. Given the lack of teachers to complete high school and their possible desire to enter higher education, the research question was raised: Does anguish contribute to a person’s mobilization in the school-educational context? We focused on a qualitative research using a cartographic method, using narratives from the participating student as the data production instrument. The research is based on notions of the Relationship with Knowledge and on features of Lacanian psychoanalysis. It is concluded that desire and anguish are mobilizers without which the student’s dilemma would not be solved in view of their expectation of finishing high school and entering university to study medicine.
References
BRASIL. Anuário Brasileiro da Educação Básica. Editora Moderna, Todos pela Educação, 2021.
BRASIL. Constituição Federal (1988). Constituição Federal (Texto compilado até a Emenda Constitucional nº 19 de 04/06/1998), 1988. Disponível em: http://www.senado.leg.br/atividade/const/con1988/con1988_04.06.1998/art_208_.asp
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (Lei 9394/96). Brasília: Ministério da Educação, 1996
BARROS, A.S.X. Vestibular e Enem: um debate contemporâneo. Ensaio: aval. pol. públ. Educ. vol.22 no.85 Rio de Janeiro Oct./Dec. 2014.
CORREIA, E. S. O Corpo-Outro: sentidos e discursos de estudantes de diferentes graduações da Universidade Federal de Sergipe. Tese de Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPGED/UFS. São Cristóvão, 2022.
CORREIA, E. S; NASCIMENTO, W. R. S; SILVA, V. A. O que fazer com o que a escola faz com meu corpo? Táticas de estudantes à luz de Michel de Certeau. Revista Educação em Questão, 56(50). 2018. Disponível em: https://doi.org/10.21680/19811802.2018v56n50ID14733 .
CORREIA, E. S; TAVARES, A. C. M; SILVA, V. A. Avaliação da Aprendizagem: do castigo ao diagnóstico pelo professor. Interfaces Científicas – Educação. Aracaju. v. 5. n.1. p. 21 – 28. Out, 2016.
CHARLOT, B. Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo: Cortez, 2013.
CHARLOT, B. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Trad. de Magne, B. Porto Alegre: Artmed, 2000.
CHARLOT, B. Relação com o Saber, Formação dos Professores e Globalização: questões para a educação de hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.
CHARLOT, B. Entrevista gravada. Aracaju (Sergipe), 25, jul., 2018.
CHARLOT, B. Educação ou Barbárie? uma escolha para a contemporaneidade. São Paulo: Cortez, 2020.
FERREIRA, A. B. H. (2001). Miniaurélio Século XXI: o minidicionário da língua portuguesa. 4. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2001.
FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e terra, 2000.
PARAÍSO, M. A. (2004). Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 122, p. 283-303, mai./ago, 2004.
MEYER, D. E.; PARAÍSO, M. A. (org.). Metodologias de pesquisa pós-crítica em educação. Belo Horizonte: Mazza Edições, 2012.
MOURA, A. C. O. S.; LAURINO, D. P. Apresentação. In: MOURA, A. C. O. S.; LAURINO, D. P. (Orgs.). Percursos metodológicos de cartógrafos no educar. Rio Grande: Editora da FURG, 2016.
NASCIMENTO, W. R. S. Os efeitos da prática do goalball no processo da mobilização da aprendizagem de alguns fenômenos e conceitos físicos da mecânica para alunos com deficiência visual nas aulas de física. 182f. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência)- Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, São Paulo, 2018.
QUINET, A. Os Outros em Lacan. Rio De Janeiro: Zahar, 2012.
SAFATLE, V. Introdução a Jacques Lacan. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.
