Anguish as a mobilization process of a high school student

Authors

  • Eanes dos Santos Correia Universidade Estadual do Maranhão - UEMA
  • Willdson Robson Silva do Nascimento Universidade Federal de Sergipe - UFS

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1748

Keywords:

High school, Mobilization, Narratives, Relationship with Knowledge

Abstract

The article aims to analyze the implications of a student’s anguish and desire as a driving force behind their mobilization to complete high school. Given the lack of teachers to complete high school and their possible desire to enter higher education, the research question was raised: Does anguish contribute to a person’s mobilization in the school-educational context? We focused on a qualitative research using a cartographic method, using narratives from the participating student as the data production instrument. The research is based on notions of the Relationship with Knowledge and on features of Lacanian psychoanalysis. It is concluded that desire and anguish are mobilizers without which the student’s dilemma would not be solved in view of their expectation of finishing high school and entering university to study medicine.

Author Biographies

Eanes dos Santos Correia, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

Licenciado em Pedagogia, Mestre em Ensino de Ciências e Matemática e Doutor em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Professor Adjunto do curso de Pedagogia da Universidade Estadual do Maranhão – UEMA Campus Pinheiro. Líder do Grupo de Estudo e Pesquisa Educação, Cultura e Contemporaneidade - EDUCULT/UEMA/CNPq e Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa Educação e Contemporaneidade - EDUCON/UFS/CNPq. - eanescorreia1@gmail.com

Willdson Robson Silva do Nascimento, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Licenciado em Física, Mestre e Doutor em Educação para a Ciência pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” Campus Bauru. Professor Adjunto do Departamento de Física da Universidade Federal de Sergipe Campus Itabaiana. Membro do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências e Inclusão Escolar- ENCINE/UNESP/CNPq. Membro do Grupo de Estudo e Pesquisa Educação e Contemporaneidade - EDUCON/UFS/CNPq.  - willdsonrobson@academico.ufs.br

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Published

2025-06-04

How to Cite

Correia, E. dos S., & Nascimento, W. R. S. do. (2025). Anguish as a mobilization process of a high school student. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 17(44), 37–49. https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1748