Antiracist Education in Digital Times
Initial Approaches in Indiara-Go, Brazi
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1754Keywords:
Artificial Intelligence, Education, racial awarenessAbstract
This article investigates the relationship between racial literacy and the use of artificial intelligence (AI) in education, focusing on anti-racist pedagogical practices. The research was conducted with teachers from the municipal school system of Indiara-GO, revealing challenges such as the lack of initial and continuing training on ethno-racial relations. The importance of Law 10.639/2003 is highlighted, as it is still not widely implemented in schools. AI, although it can be an ally, may also reproduce inequalities if not used with critical awareness. Most teachers recognize the relevance of the topic but feel unprepared to address it adequately. Continuing education and effective public policies emerge as key demands to advance the fight against structural racism. The study reinforces the urgency of integrating technology, teacher training, and racial equity in the construction of a truly transformative education.
References
ALMEIDA, Jane Soares de. Mulher, docência e identidade: a história das professoras primárias no Brasil (1827-1930). Campinas: Autores Associados, 1998.
AMADEU, Sérgio. Tudo sobre tod@s: Redes digitais, algoritmos e nova esfera pública. São Paulo: Editora Edições Sesc, 2020.
CAMPOS, Maria Malta. Professores da Educação Infantil no Brasil: quem são, onde estão, como trabalham e o que pensam? Cadernos de Pesquisa, v. 50, n. 176, 2020. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/7053. Acesso em: 05 mar. 2025.
CAVALLEIRO, Eliane dos Santos. Do silêncio do lar ao silêncio escolar: racismo, preconceito e discriminação na educação infantil. 2. ed. Brasília: Editora UnB, 2001.
LOPES, Luís Fernando; MOSER, Alvino; CAVAZZANI, André Luiz Moscaleski. Os desafios éticos da inteligência artificial e dos objetos autônomos: um preâmbulo. Linhas Críticas, [S. l.], v. 29, p. e50406, 2023. DOI: 10.26512/lc29202350406. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/50406. Acesso em: 2 abr. 2025.
FERREIRO, Emília. Passado e presente dos verbos ler e escrever. Cortez, 2001.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 31. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GOMES, Nilma Lino. Educação e relações raciais: refletindo sobre diretrizes curriculares. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.
GOMES, Nilma Lino. Letramento racial crítico: aspectos conceituais e metodológicos. In: LOPES, Aricélia Ribeiro; SILVA, Daniela Gomes da (org.). Letramentos no Brasil: reflexões e práticas. Salvador: EDUFBA, 2017. p. 37-57.
GOMES, Nilma Lino. O letramento racial nas práticas pedagógicas. Pallas, 2017.
GONZALEZ, Lélia. Por um feminismo afro-latino-americano: ensaios, intervenções e diálogos. Organização de Flavia Rios e Márcia Lima. São Paulo: Zahar, 2020.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997.
NUNES, Celi Corrêa. O feminino e o magistério: estudo de professoras da educação básica em Belo Horizonte. Educação e Realidade, v. 26, n. 2, p. 133-148, 2001. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/43593. Acesso em: 05 mar. 2025.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Vozes, 2005
NÓVOA, António. Os professores e a sua formação. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves e. A Lei 10.639/03: uma oportunidade para a construção de um projeto educativo emancipatório. In: CANDAU, Vera Maria (org.). Cultura e formação de professores: um tema em debate. Rio de Janeiro: DP&A, 2003. p. 187-206.
SILVA, Tarcízio. Racismo algorítmico: inteligência artificial e discriminação nas redes digitais. São Paulo: Editora LiteraRUA, 2021.
SODRÉ, Muniz. O fascismo da cor: uma radiografia do racismo nacional. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2023.?
SOUZA, Joyce. Racismo algorítmico: inteligência artificial e discriminação nas redes sociais digitais. São Paulo: Edições Sesc, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.
