TEACHING THAT BRINGS YOU CLOSER
THE TRAINING OF PEDAGOGUES IN THE SENSITIVE AND EMERGING THICKNESS OF HIGHER EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1793Keywords:
Pedagogy, initial training, training narratives, teacher learningAbstract
In this text, we have aligned the steps taken in the training of Pedagogy students in the school-university-life interaction, establishing approaches to feeling and perceiving in order to forge, from the call of social reality, another way of training teachers that is inseparable from the wholeness of the subjects. The subjective meaning of the undergraduates embarked on their initial training at university is questioned in order to outline an itinerary that confronts the emptying of the subject and opens up to encounter, dialog, words and listening to the contexts and existential daily productions of the undergraduates in their relationship with the ways of living-researching-forming. Theoretically and methodologically inscribed in (auto)biographical research, we turned our gaze to the narrative interlocution drafted in the compulsory internship discipline, contextualized in a federal university in the northwest of Rio de Janeiro, in order to announce the emerging, human and social-political overflows of pedagogical work.
References
ANFOPE. Nota da Anfope sobre o Parecer CNE/CP nº 4/2024. 2024. Disponível em: https://www.anfope.org.br/nota-da-anfope-sobre-o-parecer-cne-cp-no-4-2024-2/. Acesso em: 26 abril de 2024.
BRASIL. Resolução CNE/CP Nº 4, de 18 de maio de 2024. Dispõe sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial em Nível Superior de Profissionais do Magistério da Educação Escolar Básica (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados não licenciados e cursos de segunda licenciatura). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=258171-rcp004-24&category_slug=junho-2024&Itemid=30192 Acesso em: 23 ago. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.
D´ÁVILA, Cristina, SANTOS, Edmea. Ecos da necropolítica neoliberal sobre o currículo na Educação Básica e na Educação Superior. Rev. Eletrônica Pesquiseduca. Santos, V.14, N.36, p. 948-960, mai.-ago, 2022. Disponível em https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1390. Acesso em (7mar. 2023).
DELORY-MOBERGER, Christine. A condição biográfica: ensaios sobre a narrativa de si na modernidade avançada. Natal, RN: EDUFRN, 2012.
FONTOURA H. A. Tematização como proposta de análise de dados na pesquisa qualitativa. In: Fontoura H. A (Org.) Formação de professores e diversidades culturais: múltiplos olhares em pesquisa. Niterói: Intertexto, p. 61-82, 2011.
GATTI, B. A. A prática pedagógica como núcleo do processo de formação de professores. In: GATTI et al. Por uma política nacional de formação de professores. São Paulo: Editora Unesp, 2013.
GATTI, Bernardete A. et al. Professores do Brasil: novos cenários de formação. Brasília, DF: Unesco. Acesso em: 11 set. 2023, 2019.
LIBÂNEO, J. C. Implicações epistemológicas no campo teórico, investigativo e profissional da Didática e desafios políticos e pedagógicos-didáticos em face ao desmonte da educação pública. In: CANDAU, V. M; CRUZ, G. B.; FERNANDES, C. ( orgs.) Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.
PASSEGGI, M. C; SOUZA, E. C. O movimento (Auto)Biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no campo educacional. Revista Investigación Cualitativa, 2 (1), 2017 p.6-26.
PIMENTA, S. G; SEVERO, J. L. R. de L. A didática na Base Nacional Comum da formação docente no Brasil – Guinada ao tecnicismo no contexto da mercadorização da educação pública. In: CANDAU, V. M; CRUZ, G. B.; FERNANDES, C. ( orgs.) Didática e fazeres-saberes pedagógicos: diálogos, insurgências e políticas. Petrópolis, RJ: Vozes, 2020.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro; SILVA, Edileuza Fernandes. Para onde vão a didática geral da educação superior e as didáticas específicas? In: VEIGA, Ilma Passos Alencastro; FERNANDES, Rosana César Arruda. Por uma didática da educação superior. Campinas-SP: Editora Autores Associados, p. 41-60, 2020.
VIEIRA, Marili Moreira da Silva; PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Finalidades educativas escolares: Para que serve a escola? Uma reflexão para a formação de professores. Anais. 41ª Reunião Nacional da ANPEd Educação e equidade: bases para Amar-zonizar e reconstruir o país. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.
