Examining professional identity:

an exploratory study of images and social representations about the pedagogical coordinator

Autores/as

  • Jaqueline Salanek de Oliveira Nagel Rede Municipal de Ensino de Curitiba
  • Ariane Franco Lopes da Silva Ultreia (UK) / CEDH-FEP Universidade Católica Portuguesa (PT)
  • Sabrina Plá Sandini Unicentro - Universidade Estadual do Centro-Oeste

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1566

Palabras clave:

social representations, professional identity, Pedagogical coordinator

Resumen

The study examines the social representations of pedagogical coordinators regarding their professional identity and raises the following questions: How does the coordinator perceive his profession? How does he understand others’ views on his role? What images of the coordinator are conveyed by online magazines, and how do these images relate to the coordinator's own representations? With the support of the theory of social representations, the research examines images of pedagogical coordinators in online magazines and analyses the responses of coordinators to two questions regarding their professional identity. The data was treated by content analysis and image analysis techniques as part of social representations investigations. The results show consensual images about the coordinator and some discrepancies between this image and those that he thinks others have about him. The results contribute to the debate about the construction of this professional identity.

Biografía del autor/a

Jaqueline Salanek de Oliveira Nagel, Rede Municipal de Ensino de Curitiba

Doutora em Educação – Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR, Brasil). Faz parte do corpo docente da Universidade Federal de Mato Grosso. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Políticas, Formação do Professor e Representações Sociais (POFORS - PUC-PR). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2537-4215. E-mail: jaquenagel@gmail.com.

Ariane Franco Lopes da Silva, Ultreia (UK) / CEDH-FEP Universidade Católica Portuguesa (PT)

Doutora em Educação - Universidade de Cambridge (Inglaterra). Pós-Doutora em Educação - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Senior Research Fellow at Ultreia Association (Portugal). Pesquisadora do Centro de Estudos para o Desenvolvimento Humano (CEDH, Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, UCP, Porto) e do Centro de Estudos em Representações Sociais, subjetividade-educação (Ciers-ed - Fundação Carlos Chagas, São Paulo). ORCID: https://orcid.org/ 0000-0002-0024-9039. E-mail: ariane.silva@ultreia.org; alsilva@ucp.pt.

Sabrina Plá Sandini, Unicentro - Universidade Estadual do Centro-Oeste

 Doutora em Educação – Universidade Nacional de La Plata (UNLP, Argentina). Pós-doutora em Educação – Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR) e Pós-Doutoranda - Universidade Estadual do Centro-Oeste (UNICENTRO). Pesquisadora do Grupo de Pesquisa e Estudos na Educação Infantil (GEPEDIN - UNICENTRO) e do Grupo de Pesquisa Políticas, Formação do professor e Representações Sociais (POFORS - PUC-PR). ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4021-4404. E-mail: sabrinapla@gmail.com

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Publicado

2024-11-30

Cómo citar

Salanek de Oliveira Nagel, J., Franco Lopes da Silva, A., & Plá Sandini, S. (2024). Examining professional identity: : an exploratory study of images and social representations about the pedagogical coordinator. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(42), 313–329. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1566