Mathematics teaching practice: Building meaning with the help of comic strips

Authors

  • Isabely Melo Silva Universidade Federal de Lavras
  • Helaina Fátima Vinhas Pereira Universidade Federal de Lavras
  • José Antônio Araújo Andrade Universidade Federal de Lavras

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1025

Keywords:

Formação de Professores, Mediação, Saberes Docentes, Práxis Docente, Tirinhas.

Abstract

In school practice, the educator signifies and re-signifies his or her knowledge. It is therefore essential to critically analyze the types of knowledge that involve teaching work. In this sense, it was intended to use comic strips as a mediating tool in teacher training in order to develop critical dialogues about mathematics teaching.The aim was to analyze the teachers’ constructions of meaning, besides reflecting on the possible presence of myths in learning, as well as the importance of the word in school practice. Mediation was developed in a focus group comprising teachers from a research group. In turn, the analysis of the dialogues enabled us to apprehend the participants’ constructions of meaning. Finally, the mediation with the strips enabled us to analyze the teacher activity in mathematics teaching, whose types of knowledge are signified and re-signified according to teacher experience, context and needs.

Keywords: Teacher Training. Mediation. Teaching Knowledge. Teaching Practice. Comic Strips.

Keywords: Teacher Training. Mediation. Teaching Knowledge. Teaching Practice. Comic Strips.

Author Biographies

Isabely Melo Silva, Universidade Federal de Lavras

Mestranda em Educação na Universidade Federal de Lavras (UFLA/MG). Pós-graduanda em Neuropsicopedagogia no Centro Universitário Presidente Tancredo de Almeida Neves (UNIPTAN/MG). Graduada em Letras/Língua Portuguesa e Língua Inglesa pela Universidade Federal de São João del-Rei (UFSJ/MG). Membro do grupo de pesquisa Práticas Pedagógicas orientadas pela Teoria Histórico-Cultural (PPTHC – DGP/CNPq). Professora na rede estadual de Educação de Minas Gerais.

Helaina Fátima Vinhas Pereira, Universidade Federal de Lavras

Mestranda em Educação (UFLA/MG). Pós-graduada em Psicopedagogia (UNIS/MG). Graduada em Pedagogia (UNIS/MG). Membro do grupo de pesquisa Práticas Pedagógicas orientadas pela Teoria Histórico-Cultural (PPTHC – DGP/CNPq). Professora na rede municipal de Educação.

José Antônio Araújo Andrade, Universidade Federal de Lavras

Doutor em Educação (UFSCar/SP). Mestre em Educação (USF/SP). Graduado em Matemática (USF/SP). Docente e pesquisador permanente dos Programas de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática e em Educação Científica e Ambiental (UFLA/MG). Líder do grupo de pesquisa Práticas Pedagógicas orientadas pela Teoria Histórico-Cultural (PPTHC - DGP/CNPq).

References

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. 3. ed. Porto Alegre: Ar, 2009.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. 49. ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 49. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

OLIVEIRA, Maria Kohl. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento, um processo sócio-histórico. 4. ed. São Paulo: Scipione, 2002.

PRESTES, Z.R. Quando não é quase a mesma coisa: análise de traduções de Lev Semionovitch Vygotsky no Brasil: repercussões no campo educacional. 2010. 295 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade de Brasília, Brasília, 2012.

REGO, Tereza Cristina. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 25 ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2014.

SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática Crítica: a questão da democracia. São Paulo: Papirus Editora, 2001.

TAILLE, Yves de La; OLIVEIRA, Marta Kohl; DANTAS, Heloysa. Piaget, Vygotsky, Wallon: teorias psicogenéticas em discussão. São Paulo: Summus, 2019.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 4. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2002.

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2014. Edição Kindle.

VYGOTSKY, Lev Semionovitch. A construção do pensamento e da linguagem. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.

Published

2021-03-21

How to Cite

Silva, I. M., Pereira, H. F. V., & Andrade, J. A. A. (2021). Mathematics teaching practice: Building meaning with the help of comic strips . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(29), 310–324. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1025