Teaching practice and digital technologies

Authors

  • Adriana De Marchi Gonçalves Centro Paula Souza
  • Roberto Kanaane Centro Paula Souza

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1030

Keywords:

Educação profissional, Prática docente, Tecnologia digital, Formação docente.

Abstract

The purpose of this article was to identify how vocational education teachers see the use of digital technology in their teaching practice. The adopted methodology included qualitative research based on bibliographic sources that contributed to the reflection on digital technologies in education. The evolution of teaching practice tends to be continuous and appropriate to the daily context in the classroom, and includes the use of digital information and communication technologies (TDIC, Brazilian acronym) for the construction of student knowledge, making learning effective. In this sense, it is concluded that the teacher becomes a mediator of learning, and that the continuing education of teachers is fundamental for teaching practice.

Keywords: Professional Education. Teaching Practice. Digital Technology. Teacher Training.

Author Biographies

Adriana De Marchi Gonçalves, Centro Paula Souza

Graduação em Arquitetura e Urbanismo

Pós Graduação em Gestão Escolar e Coordenação Pedagógica

Mestre em Gestão da Eduação Profissional

Roberto Kanaane, Centro Paula Souza

Centro Paula Souza - kanaanhe@gmail.com

References

ALMEIDA, M. E. B. de; SILVA, M. da G. M. da. Currículo, tecnologia e cultura digital: espaços e tempos de web currículo. Revista e-curriculum, São Paulo, v.7, n.1, abril, 2011.

BONILLA, Maria Helena Silveira. Escola aprendente: para além da sociedade da informação. Rio de Janeiro: Quartet, 2005.

COLL, C. Aprender y enseñar con las TIC: expectativas, realidad y potencialidades. In: CARNEIRO, R., TOSCANO, J. C., DÍAZ, T. 2009. Los desafíos de las TIC para el cambio educativo. Madrid, España: Fundación Santillan. 2009

CRESWELL, John W. Projetos de pesquisa: método qualitativo, quantitativo e misto. Tradução por: Luciana de Oliveira Rocha. 2 ed. Porto Alegre: Artmed, 2007.

DEWEY, John. Como pensamos. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1953.

FRIZON, Vanessa et al. A formação de professores e as tecnologias digitais. In: Educere Congresso Nacional de Educação, 12, Curitiba, 2015. Anais... Curitiba, 2015.

GADOTTI, Moacir. História das Ideias Pedagógicas. São Paulo, SP. Ed. Ática, 2003.

GARCIA, M. F; RABELO, D. F; CRIVELARO, L. P; CANCELA, T. M; AMARAL, S. F. As tecnologias digitais interativas e a prática docente. Teoria e Prática da Educação, v. 14, n. 1, p. 78-87, jan/abr. 2011.

GOMES, H.M.; MARINS, H.O. A ação docente na educação profissional. São Paulo: Senac, 2004.

LÈVI, Pierre. Cibercultura. São Paulo: Editora 34, 1999. Disponível em: < https://mundonativodigital.files.wordpress.com/2016/03/cibercultura-pierre-levy.pdf> Acesso em: 01 de junho de 2018, às 23:17.

LIMA JUNIOR, A. Tecnologias inteligentes e Educação: currículo hipertextual. Rio de Janeiro: Quarter; Juazeiro, BA: FUNDESF, 2005.

MACHADO, Lucília Regina de Souza (2008, Junho). Diferenciais inovadores na formação de professores para a Educação Profissional. Revista Brasileira da Educação Profissional e Tecnológica, v. 1, n.1 (pp. 8-22). Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf3/licenciatura_propostafinal.pdf >Acesso em 22 de junho de 2018, às 20:25hs.

MONTE, Hildevânia da Silva, MONTE, Maria Aucilene Leite. O Uso Dos Recursos Tecnológicos E A Mediação Do Ensino Aprendizagem No Contexto Escolar. In: Congresso Nacional de Educação, 2, 2015, Campina Grande. Anais... Campina Grande. Disponível em: <http://www.editorarealize.com.br/revistas/conedu/trabalhos/TRABALHO_EV045_MD1_SA5_ID3338_09072015175935.pdf>, Acesso em: 17 de julho de 2018 às 21:15hs.

MORAES, Lélia Cristina S. de & PEDROSA, Elaine Maria P. (2009) A formação de Professores para Educação Profissional: um debate necessário. In CHAVES, Vera Lúcia Jacob; CABRAL NETO, Antonio & NASCIMENTO, Ilma Vieira. (Orgs). Políticas para a educação superior no Brasil: velhos temas e novos desafios. Disponível em: <http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/2152/pdf_137 >Acesso em 18 de junho de 2018, às 20:15hs

NÓVOA, Antonio (Coord.). Os professores e sua formação. Lisboa-Portugal: Dom Quixote, 2002.

SAMPIERI, Roberto Hernández; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, Maria Del Pilar Baptista. Metodologia de pesquisa. Tradução: Daisy Vaz de Moraes; revisão técnica Ana Garcia, Dirceu da Silva, Marcos Júlio. 5 ed. Porto Alegre: Penso, 2013

TARDIF, Maurice. Saberes Docentes e Formação Profissional. 12. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

Published

2021-03-21

How to Cite

Gonçalves, A. D. M., & Kanaane, R. (2021). Teaching practice and digital technologies. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(29), 256–265. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1030