The application of the principles of Bioethics in Higher Education
Keywords:
Ensino, Educação Superior, BioéticaAbstract
This article aims to address the application of the principles of bioethics (beneficence, autonomy, and justice) in higher education, working mainly on how each of these principles can be applied from literature review and a brief report of experience in the Fundamentals in Science Teaching course unit, taught at the Stricto Sensu Graduate Program in Science and Health Teaching at the Federal University of Tocantins. In this article it was identified that it is possible to apply the principles of bioethics in a practical way and to allow for the humanization of the academic environment, fostering student autonomy and protagonism and thus promoting an environment where inequalities are mitigated and one that makes the real meaning of the learned content possible, as well as its effective practical application in the transformation of the social, historical and cultural contexts that involve the subject.
Keywords: Teaching. Higher education. Bioethics.
References
ANDIFES. IV Pesquisa do Perfil Socioeconômico e Cultural dos Estudantes de Graduação das Instituições Federais de Ensino Superior Brasileiras.
BARBOZA, H. H. Princípios da Bioética e do Biodireito. Revista Bioética, v. 8, n. 2, p. 209–216, 2000.
BAREMBLITT, G. Compêndio de análise institucional e outros correntes: teoria e prática. 5. ed. Belo Horizonte: Instituto Felix Guattari, 2002.
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25–40, 2011.
BUSS, P. M.; PELLEGRINI FILHO, A. A saúde e seus determinantes sociais. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 17, n. 1, p. 77–93, 2007.
DRUMMOND, J. P. Bioética, dor e sofrimento. Ciência e Cultura, v. 63, n. 2, p. 32–37, 2017.
FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GALVÃO, M. C. B. O levantamento bibliográfico e a pesquisa científica Introdução. Fundamentos de epidemiologia, v. 398, n. 2, p. 1–377, 2010.
GONZALES, Z. K.; GUARESCHI, N. M. DE F. O protagonismo social e o governo de jovens. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Ninez y Juventud, v. 7, n. 1, p. 37–57, 2009.
HOSSNE, W. S. Bioética - princípios ou referenciais?? O Mundo da Saúde, v. 30, n. 4, p. 673–676, 2006.
MITRE, S. M. et al. Metodologias ativas de ensino-aprendizagem na formação profissional em saúde: debates atuais. Ciência & Saúde Coletiva, v. 13, n. Sup. 2, p. 2133–2144, 2008.
PAIVA, V. L. M. DE O. E. Autonomia e Complexidade. Linguagem & Ensino, v. 9, n. 1, p. 77–127, 2006.
PIOVESAN, F. Ações afirmativas da perspectiva dos direitos humanos. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 124, p. 43–55, 2005.
SOUZA, R. M. DE. O Discurso do Protagonismo Juvenil. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2006.
TORRE, E. H. G.; AMARANTE, P. Protagonismo e subjetividade: a construção coletiva no campo da saúde mental. Ciência & Saúde Coletiva, v. 6, n. 1, p. 73–85, 2001.
VIEIRA-DA-SILVA, L. M.; ALMEIDA FILHO, N. DE. Eqüidade em saúde: uma análise crítica de conceitos. Cadernos de Saúde Pública, v. 25, n. Sup. 2, p. 217–226, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.