The application of the principles of Bioethics in Higher Education

Authors

  • Rodrigo Monteiro Oliveira Universidade Federal do Tocantins
  • Tatiana Peres Santana Universidade Federal do Tocantins
  • RUHENA KELBER ABRAO FERREIRA Universidade Federal do Tocantins http://orcid.org/0000-0002-5280-6263

Keywords:

Ensino, Educação Superior, Bioética

Abstract

This article aims to address the application of the principles of bioethics (beneficence, autonomy, and justice) in higher education, working mainly on how each of these principles can be applied from literature review and a brief report of experience in the Fundamentals in Science Teaching course unit, taught at the Stricto Sensu Graduate Program in Science and Health Teaching at the Federal University of Tocantins. In this article it was identified that it is possible to apply the principles of bioethics in a practical way and to allow for the humanization of the academic environment, fostering student autonomy and protagonism and thus promoting an environment where inequalities are mitigated and one that makes the real meaning of the learned content possible, as well as its effective practical application in the transformation of the social, historical and cultural contexts that involve the subject.

Keywords: Teaching. Higher education. Bioethics.

Author Biographies

Rodrigo Monteiro Oliveira, Universidade Federal do Tocantins

Mestre eM Ensino em Ciências em Saúde pela UFT

Tatiana Peres Santana, Universidade Federal do Tocantins

Mestre em Ensino em Ciência e Saúde pela Universidade Federal do Tocantins. Docente e coordenadora do curso de enfermagem do Centro de Ensino Superior de Palmas (CESUP). 

RUHENA KELBER ABRAO FERREIRA, Universidade Federal do Tocantins

Graduado em Educação Física (FURG). Mestre em Educação Física (UFPel) e Doutor em Educação em Ciências e Saúde (UFRGS). Pós Doutorando em Políticas Públicas (UMC), na linha em Práticas de Saúde e Desenvolvimento. Professor Adjunto II da Universidade Federal do Tocantins (UFT).Docente do curso de Educação Física e professor no Programa de Ensino em Ciências e Saúde (PPGECS). Coordenador da Residência Pedagógica em Educação Física. Tutor da residência multiprofissional em Saúde da Família e bolsista da Escola de Saúde Pública de Palmas. Coordena, desde 2016, o Centro de Desenvolvimento do Esporte Recreativo e do Lazer, Rede CEDES.Filiado a Associação brasileira de pesquisa e pós-graduação em estudos do lazer (ANPEL) e da Associação Brasileira de Saúde Coletiva (Abrasco). Foi Conselheiro Chefe da Editora da UFT - biênio (2017-2019), bolsista da Fiocruz (2016-2017), coordenador dos cursos de Pedagogia (2015), Educação Física (2015-2017) e Educação Física, modalidade PARFOR (2016-2018). Atuou por 12 anos na Educação Básica na esfera pública municipal, estadual e particular, bem como orientação escolar. Desde 2008 atua no Ensino Superior. Tem experiência na área de Educação e Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: Infâncias, formação de profissionais para a docência, Recreação Hospitalar, Estudos do Lazer, bem como Gestão, Planejamento e Políticas Públicas em Saúde.

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Published

2021-09-13

How to Cite

Oliveira, R. M., Santana, T. P., & FERREIRA, R. K. A. (2021). The application of the principles of Bioethics in Higher Education. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(30), 619–632. etrieved from https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1042