Teacher training and technology: a necessary synergy
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2020.e1062Abstract
The Covid-19 pandemic has been causing a strong impact on the global economy. Supply chains, factories, and the financial market feel its effects although its reach is still to be known. Considerable efforts have been made by governments, civil society organizations, companies and professionals to understand the crisis, adapt to it, minimize its impacts, and predict what is to come next. A scenario of drastic changes is therefore constituted, directly reflecting on education, specifically when it comes to teachers and students’ use of technologies in the so-called “remote education”. Based on studies about the scientific production related to the educational context that we are experiencing due to the Covid-19 pandemic, which has demanded that educators have new ways of looking at education and rethink teaching and learning, this article provides reflections on the challenges faced by higher education teachers with the purpose of sharing theoretical and practical knowledge as well as the difficulties they have been experiencing.
Keywords: Education. Digital technologies. Higher Education. Covid-19 pandemic.
References
ALONSO, Kátia Morosov. O PNE e as Tecnologias da Informação e Comunicação: mal-entendidos e reducionismo. PINO, Ivany Rodrigues; ZAN, Dirce Djanira Pacheco e. Plano Nacional de Educação (PNE): questões desafiadoras e embates emblemáticos. Brasília, DF: Inep, 2013, p.145-168.
ALONSO, Kátia Morosov. Formação de professores em exercício, educação a distância e a consolidação de um projeto de formação: o caso da UFMT. 2005.
AREA, Manuel. Vinte anos de políticas institucionais para incorporar as Tecnologias da Informação e da Comunicação ao sistema escolar. In SANCHO, Juana Maria; HERNÁNDEZ, Fernando (Orgs.). Tecnologias para transformar a Educação. Porto Alegre: Artmed, 2006, p. 153-176.
BRASIL.CNE. Parecer N.º: CNE/CP 009/2001. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF, 2001.
BRASIL, Lei Nº13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação –PNE e dá outras providências. Brasília, DF, 1914.
BRASIL. CNE. Resolução Nº 2, de 1º de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, DF, 2015.
BRASIL/PR. Lei nº 9.394, de 20/12/1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, 1996.
CALEJON, Laura Marisa Carnielo; BRITO, Alan de Santana. Entre a pandemia e o pandemônio: uma reflexão no campo da educação. Revista EDUCAmazônia - Educação Sociedade e Meio Ambiente, Vol XXV, N. 2, jul-dez, 2020, p. 291-311. Disponível em: http://periódicos.ufam.edu.br
CUNHA, Maria Isabel. A formação de professores como problema: natureza, temporalidade e cultura. In Cadernos de Educação FaE/UFPel, n.27, jul-dez.2006, p.5-71.
GHEDIN, Evandro; ALMEIDA, Maria Isabel de; LEITE, Yoshie Ussami Ferrari. Formação de professores: caminhos e descaminhos da prática. Brasília: Liber Livro Editora, 2008.
LIBÂNEO, José Carlos. Didática. Editora Cortez, 2010.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor. Adeus professora: novas exigências educacionais e profissão docente. Editora Cortez, 2010.
RONDINI, Carina Alexandra; PEDRO, Ketilin Mayra e DUARTE, Cláudia dos Santos. Pandemia da Covid-19 e o ensino remoto emergencial: mudanças na prática pedagógica. Interfaces Científicas, Aracaju, V.10, N.1, p. 41 – 57, 2020.
SANCHO, Juana Maria. De tecnologias da informação e comunicação a recursos educativos. In SANCHO, Juana Maria; HERNÁNDEZ, Fernando (Orgs.). Tecnologias para transformar a Educação. Porto Alegre: Armed, 2006.
SEBRAE. Pesquisa SEBRAE sobre negócios da Educação em tempos de pandemia, 2020. Disponível em: < https://bibliotecas.sebrae.com.br/chronus/ARQUIVOS_CHRONUS/bds/bds.nsf/032d1fb7c173b3faa0694fa2786f1dbe/$File/30373.pdf>
SILVA, Ellery Henrique Barros da; SILVA NETO, Jerônimo Gregório da Silva Neto; SANTOS, Marilde Chaves dos. Pedagogia da pandemia: reflexões sobre a educação em tempos de isolamento social. Revista Latino-Americana de Estudos Cientifico -RELAEC, V. 01, N.04 Jul./Ago. 2020, p.29-44. Disponível em: <http://www.periodicos.ufes.br/ipa>
SOUZA, Elmara Pereira de. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas. UESB Vitória da Conquista/BA. Ano XVII Volume 17 Nº 30. p.110-118. jul./dez. 2020. Disponível em: < https://periodicos2.uesb.br/index.php/ccsa>
SPELLER, Paulo. Ensino Superior: prioridades, metas, estratégias e ações. PINO, Ivany Rodrigues; ZAN, Dirce Djanira Pacheco e. Plano Nacional de Educação (PNE): questões desafiadoras e embates emblemáticos. Brasília, DF: Inep, 2013, p.121-128.
TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Vozes, Petrópolis, Rio de Janeiro, 2005.
WACQUANT, Loïc. Esclarecer o Habitus. In Pierre Bourdieu: o fazer socioóligo e a Reflexão Acadêmica. Educação e Linguagem. Universidade Metodista de São Paulo, ano 10, n°16, jul-dez, 2007, p.63-71.
WACQUAN, L.J.D. O Legado sociológico de Pierre Bourdieu: duas dimensões e uma nota pessoal. Revista de Sociologia e Política, Curitiba, 19, p. 95-110, nov. 2002.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro; VIANA, Cleide Maria Quevedo Quixadá. Formação de professores: um campo de possibilidades inovadoras. In VEIGA, Ilma Passos Alencastro; SILVA, Edileuza Fernandes da. (Orgs.) A escola mudou. Que mude a formação de professores. Campinas, SP: Papirus, 2010, p. 13-34.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.