Teacher training and technology: a necessary synergy

Authors

  • Juarez Ramos da Silva Universidade Católica de Santos
  • Irene Jeanete Lemos Gilberto Universidade Católica de Santos

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2020.e1062

Abstract

The Covid-19 pandemic has been causing a strong impact on the global economy. Supply chains, factories, and the financial market feel its effects although its reach is still to be known. Considerable efforts have been made by governments, civil society organizations, companies and professionals to understand the crisis, adapt to it, minimize its impacts, and predict what is to come next. A scenario of drastic changes is therefore constituted, directly reflecting on education, specifically when it comes to teachers and students’ use of technologies in the so-called “remote education”. Based on studies about the scientific production related to the educational context that we are experiencing due to the Covid-19 pandemic, which has demanded that educators have new ways of looking at education and rethink teaching and learning, this article provides reflections on the challenges faced by higher education teachers with the purpose of sharing theoretical and practical knowledge as well as the difficulties they have been experiencing.

Keywords: Education. Digital technologies. Higher Education. Covid-19 pandemic.

 

Author Biographies

Juarez Ramos da Silva, Universidade Católica de Santos

Doutor em Engenharia e Tecnologia dos Materiais pela PUC RS (2012). Possui Mestrado em Engenharia (Materiais, Energia e Ambiente, pela ULBRA - Canoas - RS - 2005). MBA em Gestão Empresarial pela FGV (1999). É docente na Universidade Católica de Santos (Santos-SP) e na Universidade Santa Cecília (Santos-SP).

Irene Jeanete Lemos Gilberto, Universidade Católica de Santos

A <strong>Revista Eletrônica <em>Pesquiseduca</em></strong><strong>, </strong>do Programa de Pós-Graduação <em>stricto sensu</em> em Educação da Universidade Católica de Santos, é um meio de publicação acadêmica na área da educação, no âmbito de estudos voltados, principalmente, às políticas educacionais, formação de professores, pedagogia universitária, currículo e formação, instituições escolares, educação infantil, organizando-se de acordo com os eixos temáticos das linhas do Programa. Foi criada em 2009 como publicação semestral e tem publicado ininterruptamente desde seu primeiro número, sendo que, a partir de 2017, passou a ter publicação quadrimestral. As seções da Revista acolhem artigos científicos sob forma de ensaios ou análises críticas, resenhas de livros e/ou críticas elaboradas sobre obras acadêmicas, artigos que discutem resultados de pesquisas ou que analisam experiências e processos de inovação realizados em redes de ensino e instituições educacionais. Os pontos de vista expressos na Revista são de exclusiva responsabilidade de seus autores.  Os artigos devem estar de acordo com as normas da ABNT e os trabalhos de autores estrangeiros devem adequar-se a essas normas.A Revista Eletrônica <em>Pesquiseduca</em> tem fluxo contínuo na recepção dos artigos e é de acesso livre, ou seja, não há custo para publicação ou acesso aos artigos. Recebe artigos em português, inglês, espanhol, francês e italiano e reserva-se o direito de editar o material que publica.<br />https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca

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Published

2021-02-06

How to Cite

Silva, J. R. da ., & Gilberto, I. J. L. (2021). Teacher training and technology: a necessary synergy. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 12(28), 810–820. https://doi.org/10.58422/repesq.2020.e1062