Welcoming groups for teachers: challenges arising from emergency remote education
Keywords:
Educação. Ensino remoto emergencial. Professores. PsicologiaAbstract
This article reports an intervention that took place in an operational group carried out with teachers from different locations who had to adapt to emergency remote education (ERE, Brazilian acronym) in the face of the COVID-19 pandemic. The objectives were to welcome teachers, analyze their difficulties with ERE, and rethink their remote classes in order to make them more critical. During the intervention, the teachers complained about their difficulties in preparing remote classes, their stress due to continuous exposure to the Internet, and their difficulties in guiding parents on how to monitor students’ remote learning. Thus, the intervention debate valued the teacher's role as an essential worker who helps individuals interpret this pandemic moment. The welcoming group was a valuable device to expose the difficulties and reflect on the development of critical actions concerning ERE.
Keywords: Education. Emergency remote education. Teachers. Psychology.
References
AQUINO, L. M. L. de. Contribuições da teoria histórico-cultural para uma educação infantil como lugar das crianças e infâncias. Fractal, Rev. Psicol., Rio de Janeiro, v. 27, n. 1, p. 39-43, Apr. 2015
ASSIS, A., et.al. ACALENTO: grupo de acolhimento virtual dos profissionais de saúde de Ouro Preto, Minas Gerais. Raízes e Rumos, Rio de Janeiro, v.8 n.1, p. 202-212, jan.-jun., 2020.
AKOTIRENE, C. Interseccionalidade. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019.
BECHELLI LPC, SANTOS MA. Psicoterapia de Grupo. Noções Básicas. Ribeirão Preto (SP): Legis Summa; 2001.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1996.
BOCK, A. Psicologia da Educação: cumplicidade ideológica in MEIRA, M. ANTUNES, M. Psicologia Escolar: teorias críticas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação.Parecer CNE/CP nº.5/2020. Brasília/DF: Ministério da Educação, 28 abr. 2020.
DUARTE, N. O Debate contemporâneo das teorias pedagógicas in MARTINS, LM., and DUARTE, N., orgs. Formação de professores: limites contemporâneos e alternativas necessárias [online]. São Paulo: Editora UNESP; São Paulo: Cultura Acadêmica, 201 0.
ESTRELA, Fernanda Matheus et al. Pandemia da Covid 19: refletindo as vulnerabilidades a luz do gênero, raça e classe. Ciênc. Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 25, n. 9, p. 3431-3436, Sept. 2020.
FRASER, N. Las contradiciones del capital y los cuidados. La peste.org: artículos de economia, política, trabalho, feminismo, gênero. Maio, 2020.
GRECO, C. O grupo de acolhimento: um dispositivo para facilitar a adesão ao tratamento. Trabalho de Conclusão do Programa de Aprimoramento Profissional em Saúde Mental. Unicamp. Campina, 2009.
HAN, B. Sociedade do cansaço. Trad. Enio Paulo Giachini. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
MONTEIRO, Sandrelena da Silva; PEREIRA, Raquel Rinco Dutra. Desafios e possibilidades em tempos de pandemia: pensando acolhimento no contexto da educação infantil Revista de Ciências Humanas, vol. 20, n. 1, jan./jun. 2020.
TIC Domicílios 2019 [livro eletrônico> Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nos domicílios brasileiros:] = Survey on the use of information and communication technologies in Brazilian households: ICT Households 2019 / [editor] Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto BR. -- 1. ed. -- São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2020. 3600 KB; PDF Edição bilíngue
PATTO, Maria Helena Souza. O conceito de cotidianidade em Agnes Heller e a pesquisa em educação. Perspectivas: Revista de Ciências Sociais, v. 16, 1993.
PICHON-RIVIÈRE, E. O processo grupal. 8. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2009.
SANTOS, Manoel Antônio dos et al. Grupo operativo com professores do ensino fundamental: integrando o pensar, o sentir e o agir. Rev. SPAGESP, Ribeirão Preto, v. 17, n. 1, p. 39-50, 2016.
SCHWARCZ, L. Brasil: uma biografia. 1.ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
YALOM, I.D & YALOM, M.L. Psicoterapia de grupo: teoria e prática; tradução Ronaldo Cataldo Costa. Porto Alegre: Artmed, 2006.
ZIMMERMAN, D. E. Fundamentos básicos das grupoterapias. Porto Alegre: Artmed, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.