The use of embryonic stem cells in research in university students’ opinion

Authors

  • Valter Carabetta Júnior Universidade de Santo Amaro
  • Cintia Leci Rodrigues Universidade Santo Amaro

Keywords:

Embryonic Stem Cells, Scientific Research, College Education, Qualitative Research, Science Education.

Abstract

This article is the result of a qualitative research project carried out with last-year undergraduate students in the areas of Biological, Exact and Human Sciences with the objective of analyzing, through a questionnaire, their opinions on whether the instrumentalization of the human embryo finds support in scientific intangibility. For the analysis of the responses, we developed some categories that helped us order and understand the different moments comprising the researched framework. As a result, we found that, although students validated the importance of science to society, most were against the use of embryonic stem cells in scientific research.

Keywords: Embryonic Stem Cells, Scientific Research, Higher Education, Qualitative Research, Science Education.

Author Biographies

Valter Carabetta Júnior, Universidade de Santo Amaro

Pós-Doutorado em Psicologia da Educação - PUCSP; Doutorado em Educação - FEUSP (Área de Concentração Psicologia da Educação). Mestrado em Educação - FEUSP (Área de Concentração: História e Filosofia da Educação). Atua como docente no curso de Ciências Biológicas, Humanas e da Saúde. Professor em Programas de Pós-Graduação Lato e Stricto Sensu. Coordenador Adjunto de Ciências Básicas

Cintia Leci Rodrigues, Universidade Santo Amaro

Mestrado em Saúde Pública pela Universidade de São Paulo (2010). Coordenadora do Ciclo Básico do Curso de Medicina da Universidade Santo Amaro.

References

ALMEIDA, M. Considerações de ordem ética sobre o início e o fim da vida. Tese (Livre-Docência) - Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo. São Paulo, 81p. 1988.

ALORT, J. C. A. Las técnicas de reproducción assistida: aspectos bioéticos. In: PORTO, D.; SCHLEMPER JR, B.; MARTINS, J. S.; CUNHA, T e HELLMANN, F. (Orgs). Bioética: Saúde, pesquisa e educação. Brasília: Conselho Federal de Medicina – Sociedade Brasileira de Bioética, 2014.

BARCHIFONTAINE, C. de P. Bioética no início da vida. In: Revista Pistis & Praxis Teologia e Pastoral. Curitiba: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, v. 2, n. 1,p. 41-55, 2010.

BRASIL. Lei nº 11.105, de 24 de março de 2005.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Centro de Documentação e Informação da Câmara dos Deputados, 1988.

BRODY, D.E. e BRODY, A.R. As sete maiores descobertas científicas da história. São Paulo: Companhia das Letras, 2000.

BURKE, P. Uma história social do conhecimento: de Gutemberg a Diderot. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

COHEN, C. Por que pensar a Bioética? In: Revista da Associação Médica Brasileira, 54(6), p. 471 a 486, 2008.

CRETHIEN, C. A ciência em ação: mitos e limites. Campinas, SP: Papirus, 1994.

FAGOT-LARGEAULT, A. Embriões, células-tronco e terapias celulares: questões filosóficas e antropológicas. In: Estudos Avançados [online]. 2004, vol.18, n.51, pp. 227-245.

FOUREZ, G. (1997). Alfabetización científica y tecnológica. Acerca de las finalidades de la enseñanza de las ciencias. Buenos Aires: Colihue. In: CACHAPUZ, A; GIL-PEREZ, D; CARVALHO, A.M.P. de; PRAIA, J; VILCHES, A. (org). A Necessária renovação do ensino das ciências. São Paulo: Cortez, 2005.

GODIM, J. R. O que é o embrião. In: KIPPER, D. J. ; MARQUES, C. C. e FEIJÓ (Org.). Ética em pesquisa: Reflexões. Porto Alegre: EDIPURS, 2003.

GOMES, D. Células-tronco embrionárias: implicações bioéticas e jurídicas. In: Bioethikos. São Paulo: Centro Universitário São Camilo, v 1, n. 2, p. 78-87, 2007.

GONÇALVES, E. CALDAS, G. e PECHULA, M.R. Mídia e Educação: Reflexões sobre o uso pedagógico de textos de divulgação científica.

KNOBEL, Marcelo. Ciência e Pseudociência. In: Física na Escola, v. 9, n. 1, 2008.

KOTTOW, M. Bioética del comienzo de la vida ¿Cuántas veces comienza la vida humana?. In: Revista Bioética, v. 09, n. 02, 2001.

LINCOLN, F. A ética do uso e da seleção de embriões. 2010. 348 f. Tese (Doutorado em Filosofia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

MEYER, D.;EL-HANI, C.N. O papel da ética na pesquisa básica. In: Revista USP: Dossiê Genética e Ética. São Paulo: EDUSP, 1989.

MICHAELIS. Moderno dicionário da língua portuguesa. São Paulo: Melhoramentos, 1988.

PACCA, L.A.; VILLANI, A. Categorias de análise nas pesquisas sobre conceitos alternativos. In: Revista Brasileira de Ensino de Física. São Paulo: Sociedade Brasileira de Física, v. 12, p. 123-138, 1990.

PENA, S. D. Nem todo vivente é pessoa.

PINHEIRO, N. A. M.; SILVEIRA, R. M. C. F.; BAZZO, W. A. O contexto científico-tecnológico e social acerca de uma abordagem crítico-reflexiva: perspectiva e enfoque In: Revista Iberoamericana de Educación: Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI), n. 49/1, 2009.

POLINO, C. Percepção pública da ciência e desenvolvimento científico local.

PRANKE, P. A importância de discutir o uso de células-tronco embrionárias para fins terapêuticos.

SEGRE, M e COHEN, C. (Orgs). Bioética. São Paulo: EDUSP - Editora da Universidade de São Paulo, 2008.

______ e SCHRAMM, F. R. Quem tem medo das (bio)tecnologias de reprodução assistida? In; Revista Bioética, v. 09, n. 02, 2001.

SGRECCIA, E. Manual de bioética I: fundamentos e ética biomédica. São Paulo: Loyola, 2002.

ZAGO, M.A.; COVAS, D. T. Pesquisas com células-tronco: aspectos científicos, éticos e sociais.

ZATZ, M. Clonagem e células-tronco. In: Revista de Estudos Avançados, 18 (51), 2004.

Published

2021-09-13

How to Cite

Carabetta Júnior, V., & Rodrigues, C. L. (2021). The use of embryonic stem cells in research in university students’ opinion. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(30), 696–713. etrieved from https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1110