Pedagogy in question again

Authors

  • Giseli Barreto da Cruz Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1161

Keywords:

Pedagogia. Epistemologia da pedagogia. Teoria e prática da Educação. Curso de Pedagogia.

Abstract

The article resumes the epistemological debate on pedagogy, with the aim of emphasizing its condition as educational theory and practice. The context surrounding the analysis and towards which it is directed is one of criticism of the pedagogy of competences, a tendency expressed in current regulatory frameworks for teacher education. It is understood that since the pedagogy undergraduate program is aimed at professional training for teaching work in the classroom and in school and non-school teaching organization and management, the training it offers cannot be restricted to a reductionist vision of pedagogy itself. The discussion, exclusively theoretical, is presented around two argumentative axes: the first with an emphasis on the essence of pedagogy based on the relationship it establishes with education, and the second focused on theorizations related to the knowledge that is specific to it.

 

Keywords: Pedagogy. Epistemology of pedagogy. Educational theory and practice. Pedagogy undergraduate program.

Author Biography

Giseli Barreto da Cruz, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Professora Associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFRJ. Supervisora de pós-doutorado e orientadora de doutorado, mestrado, especialização, graduação e iniciação científica. Possui Estágio Pós-Doutoral em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP) com o apoio do CNPq (PDJ); Doutorado e Mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio); Especialização em Supervisão, Orientação e Administração Escolar pela Universidade Federal Fluminense (UFF); e Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Santa Úrsula (USU).

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Published

2021-11-14

How to Cite

Cruz, G. B. da. (2021). Pedagogy in question again . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(31), 839–856. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1161