Textbooks of Normal Schools as a source of historical research

Authors

  • Fernanda Plaza Grespan Unesp-Marília
  • Aline de Novaes Conceição Unesp, Faculdade de Filosofia e Ciências – Câmpus de Marília
  • Rosane Michelli de Castro Unesp, Faculdade de Filosofia e Ciências – Câmpus de Marília

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1214

Keywords:

Normal Schools. School manuals. School culture.

Abstract

In this text, we focus on textbooks, which are artifacts of school culture, to analyze those used in Normal Schools between 1940 and 1970. The methodology used is the historical approach centered on literature review and documentary research on the period from 1940 to 1970, focusing on the textbooks of Normal Schools. The time frame covers the period when there was an expansion of Normal Schools in Brazil. The results of the study presented in this text indicate that theoretical assumptions emphasize the importance of textbooks as a source of studies in the History of Education and as a cultural artifact, considering the relevance of school culture and the environment of Normal Schools for teacher training and Brazil’s historical and social situation in that period

Author Biographies

Fernanda Plaza Grespan, Unesp-Marília

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC), da Universidade Estadual Paulista (Unesp) "Júlio de Mesquita Filho", Campus de Marília/SP. Mestrado em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Unesp FFC- Campus de Marília/SP. Graduação em Pedagogia pela Unesp, campus de Marília/SP. É integrante desde 2016, do grupo "HiDEA-Brasil História das disciplinas escolares e acadêmicas no Brasil", liderado pela Drª Rosane Michelli de Castro e desde 2011, é integrante do grupo "GP FORME - Formação do Educador", liderado pelo Dr. Vandeí Pinto da Silva.

Aline de Novaes Conceição, Unesp, Faculdade de Filosofia e Ciências – Câmpus de Marília

Doutoranda do PPGE, da UNESP, Faculdade de Filosofia e Ciências – Câmpus de Marília. Professora Coordenadora da Rede Municipal de Educação de Marília - SP. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas HiDEA-Brasil - História das disciplinas escolares e acadêmicas no Brasil. E-mail: alinenovaesc@gmail.com

Rosane Michelli de Castro, Unesp, Faculdade de Filosofia e Ciências – Câmpus de Marília

Professora assistente na Faculdade de Filosofia e Ciências da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho e professora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da FFC - Unesp/Marília. Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1995), Graduação em Educação Física pela Universidade de Marília (1988), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000), Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2005) e Pós-Doutorado pela Fundação Carlos Chagas (2010). Integrou o Programa Interinstitucional MINTER UNESP/UTFPR, entre 2013 e 2015. É membro do Conselho Editorial Acadêmico da Ed. Oficina Universitária - FFC-Unesp/Marília, consultora ad hoc da Revista de Estudos Pedagógicos (Rbep) e integra o quadro de assessores científicos da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP). Coordena o Programa e Projeto Integrado de Pesquisa A história da Didática em instituições de formação de professores no Brasil (1827-2011). 

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Published

2022-05-03

How to Cite

Grespan, F. P. ., Conceição, A. de N. ., & Castro, R. M. de . (2022). Textbooks of Normal Schools as a source of historical research . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 14(34), 582–598. https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1214