Textbooks of Normal Schools as a source of historical research
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1214Keywords:
Normal Schools. School manuals. School culture.Abstract
In this text, we focus on textbooks, which are artifacts of school culture, to analyze those used in Normal Schools between 1940 and 1970. The methodology used is the historical approach centered on literature review and documentary research on the period from 1940 to 1970, focusing on the textbooks of Normal Schools. The time frame covers the period when there was an expansion of Normal Schools in Brazil. The results of the study presented in this text indicate that theoretical assumptions emphasize the importance of textbooks as a source of studies in the History of Education and as a cultural artifact, considering the relevance of school culture and the environment of Normal Schools for teacher training and Brazil’s historical and social situation in that period
References
ARAUJO, J.; FREITAS, A.; CARVALHO, A. (Orgs.) As Escolas Normais no Brasil: do Império a República. Campinas, SP: Alínea. 2008.
CASTRO, R. M. de. Vida e trabalho de professores primários: um estudo dos Annuários Do Ensino do Estado de São Paulo. Dissertação (Mestrado em Educação). Marília/SP, Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, 2000.
CHARTIER, R. História intelectual e história das mentalidades: uma dupla reavaliação. In: CHARTIER, R. A História Cultural: entre práticas e representações. São Paulo: Bertrand Brasil; Lisboa: Difel, 1990.
CHARTIER, A. M. Escola, cultura e saberes. São Paulo: FGV Editora, 2005. p. 09-28.
CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, n. 2, p. 177-229, 1990.
CONCEIÇÃO, A. de N. O Instituto de Educação de Presidente Prudente/SP (1953-1975): elementos para a história de uma instituição escolar. 2017. 347f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2017.
CONCEIÇÃO, J. Livros didáticos como fonte de pesquisa histórica: a imagem do Brasil em livros didáticos latino-americanos. Simpósio Internacional “Livro Didático: Educação e História”. São Paulo: FEUSP, 2007. Anais (CD ROM), p. 459-470.
DE CERTEAU, M. A escrita da história. Rio de Janeiro: Forense, 2011.
ESCOLANO BENITO, A. El manual como texto. Pro-posições, v.23, n.3 (69), p. 33-50, set./dez.2012.
FARIA FILHO, L. M. Instrução elementar no século XIX. In: LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M. de.; VEIGA, C. 500 anos de educação no Brasil. v. 3.ed. 1 reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. p. 135-150.
GINZBURG, C. Sinais: raízes de um paradigma indiciário. Mitos, Emblemas e Sinais. São Paulo: Cia das Letras, 2003. p.143-179.
GRAMSCI, A. Cadernos do Cárcere. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
HALBWACHS, M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2004.
JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista Brasileira de História da Educação, n. 1, p. 9-43, 2001.
MIMESSE, E.A Prática Pedagógica dos Professores de História no uso dos Livros Didáticos.Revista HISTEDBR On-line, Campinas, n.35, p. 96-107, set.2009.
MORTATTI, M. R. L. Os sentidos da alfabetização: São Paulo/ 1876-1994. São Paulo: Ed. UNESP, 2000.
NÓVOA, A. Apresentação: Por que a história da educação?.In: STEPHANOU, Maria; BASTOS, Maria H. C. (Orgs.). Histórias e Memórias da Educação no Brasil, vol. II: Séc. XIX. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
ROCKWELL, Elsie. La dinamica cultural enlaescuela. In: ALVAREZ, Amélia (Ed.). Hacia un curriculum cultural: lavigencia de Vygotskienlaeducación. Madrid: FundaciónInfancia y Aprendizaje, 1997.
RODRIGUES, F. P. Os saberes para professores elaborados na revista ‘O Estudo’ (1922-1931). 2019. 114f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências, Marília, 2019.
RODRIGUES, F. P. A formação de professores nas Escolas Normais livres do centro-oeste paulista (1940-1970): uma história por meio dos saberes para professores contidos nos manuais pedagógicos utilizados por essas escolas. In: I Encontro Internacional do Programa de Pós-Graduação em Educação, II Congresso Nacional do Programa de Pós-Graduação em Educação e XXII Seminário de Pesquisa do Programa de Pós-Graduação em Educação da UNESP, Campus de Marília - Desafios da Pós-Graduação, 2020, Marília/ SP. Anais (on-line). Disponível: http://www.inscricoes.fmb.unesp.br/publicacao.asp?codTrabalho=MzM5NzY=. Acesso em:28/12/2020.
SACRISTÁN, Jose Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Trad. Ernani F. Da F. Rosa. 3.ed. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
SILVA, V. B. da. Uma história das leituras para professores: análise da produção e circulação de saberes especializados nos manuais pedagógicos (1930-1971). Revista Brasileira de História da Educação. São Paulo: Autores Associados/SBHE, n. 6, jul./dez., 2003, p. 29-57.
VILLELA, H. de O. S. A primeira Escola Normal do Brasil: uma contribuição à história da formação de professores. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal Fluminense, Niterói, 1990.
VIÑAO, A. Do espaço escolar e da escola como lugar: propostas e questões. In: VIÑAO, A.; AGUSTÍN, E. Currículo, espaço subjetividade: a arquitetura como programa. Rio de Janeiro: DP&A, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.