Some contributions by Philippe Perrenoud regarding in “Pedagogy of Differences” and the principles and practices of school evaluation
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1235Keywords:
School evaluation, Pedagogy of differences, Inclusive education, Philippe PerrenoudAbstract
This article derives from part of a master's research, defended in 2021, through the MPEC program, at the Federal University of Ouro Preto, which aimed to describe and analyze how the process of elaboration of written assessments for students with Disorder takes place. Attention Deficit with Hyperactivity, inserted in Elementary School II. Therefore, the focus of the study was defined as school evaluation in the context of Inclusive Education and, as an object of study, the analysis of processes and strategies for the development of written evaluations adapted to the specificities of these students. As a theoretical base, the works of Philippe Perrenoud were used, whose theoretical richness in relation to the “Pedagogy of differences” and the conception of evaluation methods constitutes a justification for the elaboration of an article that contemplated a relevant theme.
References
ALLAL, Linda. Avaliação das aprendizagens. In: VAN ZANTEN, Agnes (Coord.). Dicionário de Educação. Petrópolis: Vozes, 2011. p. 71-74.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. 16 ed. Petrópolis: Vozes, 2015[1998]. 279 p.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Edital Nº 3, de 24 de Maio de 2012. Exame Nacional Do Ensino Médio – ENEM, 2012. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/enem/edital/ 2012/edital -enem-2012.pdf. Acesso em: 20 maio 2022.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA – INEP. Edital Nº 34, de 28 de Abril de 2012. Exame Nacional Do Ensino Médio – ENEM, 2022. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/edital-n-34-de-28-de-abril -de-2022-396179710. Acesso em: 20 maio 2022.
NÓVOA, António e BENAVENTE, Ana. Nota de Apresentação. In: PERRENOUD, Philippe. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote, 1993.
PERRENOUD, Philippe. La construción del éxito y del fracasso escolar [Título original: La fabrication de L’Excellence Scolaire: do curriculum aux pratiques d’evaluation]. Madrid: Ediciones Morata, 1990 [1984]. 286 p.
PERRENOUD, Philippe. Práticas pedagógicas, profissão docente e formação: perspectivas sociológicas. Lisboa: Dom Quixote, 1993a.
PERRENOUD, Philippe. Não mexam na minha avaliação! Para uma abordagem sistêmica da mudança pedagógica (Capítulo VII). p. 171-188. In: Avaliações em Educação: Novas Perspectivas. NÓVOA, António e ESTRELA, Albano. Porto: Porto Editora, 1993b. 220 p.
PERRENOUD, Philippe. O que está em jogo, a nível dos estabelecimentos escolares, numa avaliação didáctica. In: PERRENOUD, Philippe e THURLER, Monica Gather. A escola e a mudança: contributos sociológicos. Lisboa: Escolar Editora, 1994. 176 p.
PERRENOUD, Philippe. La Formation des Enseignants: Entre Théorie et Pratique. Paris: Lharmattan, 1994.
PERRENOUD, Philippe. Ofício de aluno e sentido do trabalho escolar. Porto: Porto Editora, 1995[1994].
PERRENOUD, Philippe. Pedagogia diferenciada: das intenções à ação. Porto Alegre: Artmed, 1999 [1997].
PERRENOUD, Philippe. Avaliação: Da excelência à regulação das aprendizagens – entre duas lógicas. Porto Alegre: Artmed, 1999 [1998] a. 184 p.
PERRENOUD, Philippe. Construir as Competências desde a Escola. Porto Alegre: Artmed Editora, 1999 [1998] b. 101 p.
PERRENOUD, Philippe. Dez Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000. 192 p.
PERRENOUD, Philippe. A pedagogia na escola das diferenças: fragmentos de uma sociologia do fracasso. Porto Alegre: Artmed, 2001a. 230 p.
PERRENOUD, Philippe. Ensinar: Agir na urgência, decidir na incerteza. Porto Alegre: Artmed, 2001 b. 208 p.
PERRENOUD, Philippe. A prática reflexiva no ofício de professor: profissionalização e razão pedagógicas. Porto Alegre: Artmed, 2002 a. 232 p.
PERRENOUD, Philippe. Aprender a negociar a mudança em educação: novas estratégias de inovação. Porto: ASA Editores, 2002 b. 160 p.
PERRENOUD, Philippe et al. As competências para ensinar no Século XXI. Porto Alegre: Artmed, 2002. 176 p.
PERRENOUD, Philippe. Os ciclos de aprendizagem: Um caminho para combater o fracasso escolar. Porto Alegre: Artmed, 2003[2002]. 230 p.
PERRENOUD, Philippe et al. Avaliação dos resultados escolares – Medidas para tornar o ensino mais eficaz. 1 ed. Porto: ASA Editores, 2003. 126 p.
SARTORETTO, Maria Lúcia. Inclusão: da perspectiva à ação. In: O desafio das diferenças nas escolas. Maria Tereza Égler Mantoan. Petrópolis: Vozes, 2011.
RIBEIRO, Darcy. Utopia Brasil. São Paulo: Hedra, 2008.
VYGOTSKY, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. [Trad. José Cipolla Neto et al.]. São Paulo: Martins Fontes, 1998[1984]. 191 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.