Conceptions of early childhood educations teachers and their implications for the teaching activity

Authors

  • Vanessa Leite Fernandes Universidade Federal de Rondônia - UNIR
  • Marli Lucia Tonatto Zibetti Universidade Federal de Rondônia - UNIR

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1246

Keywords:

Aprendizagem. Desenvolvimento. Psicologia Histórico-Cultural

Abstract

The text aims to analyze the teachers' conceptions of an early childhood education school and their implications for the organization of the teaching activity. The research is based on the principles of Cultural-Historical Psychology and was developed in an early childhood education school in Porto Velho, Rondônia. The data were produced through three conversation rounds, in which seven teachers. The results indicate that the teachers attribute to early childhood education and to their own performance the function of monitoring and stimulating the development of children. This concludes that investments are needed in teacher training, and it also points out the need for transformations in the objective conditions of educational processes normatization, in order to ensure changes in the children's schooling in Brazilian public schools.

Author Biographies

Vanessa Leite Fernandes, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Pedagoga e Psicóloga. Universidade Federal de Rondônia – UNIR. Mestranda em Psicologia, professora no curso de psicologia e coordenadora pedagógica na educação infantil e ensino fundamental.

Marli Lucia Tonatto Zibetti, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (1988); Mestra em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (2000); Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela mesma instituição (2005); Pós-Doutorado pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (2014). É professora Titular do Departamento de Psicologia da Universidade Federal de Rondônia, atuando na graduação e no Mestrado em Psicologia.

 

 

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Published

2022-05-03

How to Cite

Fernandes, V. L., & Zibetti, M. L. T. (2022). Conceptions of early childhood educations teachers and their implications for the teaching activity . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 14(34), 398–423. https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1246