National Program For The Training Of Basic Education Teachers

A Study on its contributions to the adequacy of teacher training

Authors

  • Mariana Bethônico CAPES
  • Ivan Rocha Neto

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1261

Keywords:

Teaching science and mathematics, Teacher Training, PARFOR

Abstract

This article presents the results of a master’s thesis, which sought to analyze PARFOR regarding the fulfillment of the objectives it proclaimed as a public policy. Thus, considering that the program seeks to promote the adequacy of teacher training to their respective areas of activity in basic education, it was considered relevant to verify to what extent this training/performance conformation has actually occurred. Data analysis indicated that the program partially meets its objective, but also represents a great opportunity for the qualification of teachers in the public network, especially in poorer locations with greater difficulty in accessing higher education.

Author Biographies

Mariana Bethônico, CAPES

Doutoranda em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), mestre em Educação em Ciências pela mesma Universidade, graduada em Pedagogia pela Universidade de Brasília (UnB). Coordenadora de Apoio a Programas de Valorização das Licenciaturas na CAPES, atuando na gestão de programas voltados para valorização da profissão docente e para a formação inicial de professores.

Ivan Rocha Neto

Possui Mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal da Paraíba (1972) e PhD em Eletrônica - University of Kent (1975).  Atualmente é professor voluntário credenciado pela UFRGS para lecionar e orientar a formação de mestres e doutores funcionários da Capes, CNPq e MCTIC. ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5948-0908

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Published

2024-09-25

How to Cite

Bethônico, M., & Rocha Neto, I. (2024). National Program For The Training Of Basic Education Teachers: A Study on its contributions to the adequacy of teacher training. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(41), 60–76. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1261