For spatial pedagogy

Geography and freirean thougth

Authors

  • Clézio dos Santos Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1264

Keywords:

Freiriano thought, geography teaching, teacher training, university, spatial pedagogy

Abstract

The aim of the text seeks to reflect the Freriana ideas in the teaching of geography from the perspective of spatial pedagogy. Pedagogy is in the process of construction over the last decades and very much grounded in the thinking of Paulo Freire and other critical thinkers. The methodology of the work is qualitative, using the works of references of Paulo Freire and works of geographers and educators who have made relationships between the contributions freirianas and the teaching of geography. As educators and geography teachers we must reinvent freirianas ideas and always maintain open and powerful dialogue with geographic education, in addition to dialogue with youth and adult education, field education and environmental education. This is the challenge for the construction and implementation of spatial pedagogy in our schools, especially in oppressive times such as those we live in Brazil, Latin America and Africa.

Author Biography

Clézio dos Santos, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Prof. Dr. Departamento de Educação e Sociedade do Instituto Multidisciplinar da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

References

BERINO, Aristóteles; SILVA, Monique. Paulo Freire e Milton Santos: aproximações, seduções. CAMPOS, Marília Lopes de; SOUZA, Lana Cláudia Fonseca de (Org.). Oficinas de ensino: III Semana Paulo Freire da UFRRJ. Seropédica: EDUR, 2010. p. 119-127.

CRUZ, Claudete R. da. Paulo Freire e Milton Santos: Fundamentos para uma Pedagogia do Espaço. Doutorado em Educação. Universidade Federal de Pelotas. 2014.

CRUZ, Claudete. R; GHIGGI, Gomercindo. Apontamentos acerca do significado de cidadania e da formação do cidadão na perspectiva de Paulo Freire e Milton Santos. Revista Dialectus, v. 1, p. 188-203, 2013.

FREIRE, Paulo, Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 52. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2003.

FREIRE, Paulo, Educação como prática da liberdade. 30. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2004.

FREIRE, Paulo, Pedagogia do oprimido. 3 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

GHIGGI, Gomercindo.; PITANO, Sandro C.; NOAL, Rosa Elena. Paulo Freire, Rousseau e a Geografia: reflexões sobre a Educação Ambiental. Anais. 7° Fórum

de Estudos: Leituras de Paulo Freire, 2005, pp. 1-10.

MARTINEZ, Cesar A. F. Por uma Pedagogia do Espaço. Boletim Gaúcho de Geografia, 39: 75-84, jul, 2012.

NASCIMENTO, Júlio C. D.; ALBUQUERQUE, Enderson A. A. Educação para transformar as pessoas do mundo, Geografia para mudar o mundo das pessoas: aproximações teóricas entre Paulo Freire e Milton Santos. Revista Geosaberes, vol. 8, núm. 15, pp. 67-80, 2017.

PITANO, Sandro C.; NOAL, Elena N. Paulo Freire e a Geografia: diálogos com Milton Santos. Geografia: Ensino & Pesquisa. V.21, n.1. Jan./Abr.2017.

PITANO, Sandro de Castro & NOAL, Rosa. Horizontes de diálogo em educação ambiental: contribuições de Milton Santos, Jean-Jacques Rousseau e Paulo Freire. Educ. Rev. [online]. vol.25, n.03, 2009.

QUEIROZ, Ana Paula T; SILVA, Wagner S. O ensino de geografia na perspectiva freireana: um diálogo possível? Anais. IV Congresso Nacional de Educação, 2017, pp.1-10.

SANTOS, Clézio. Prática e vivência na didática freiriana no ensino superior de geografia. 1 ed. DICKMANN Ivo e DICKMANN Ivanio (Org.). Pedagogia da Partilha: relatos de educadores e educadoras sobre suas experiências com a didática freiriana, São Paulo, Editora Dialogar, 2018, pp.47-56.

SANTOS, Clézio. Contribuições e diálogos das ideias freirianas no ensino de geografia: por uma pedagogia espacial. DICKMANN Ivanio (Org.). Paulo Freire Vive. .1 ed. Veranópolis, Diálogo Freiriano, 2021, pp.47-70.

SANTOS, Milton. A Natureza do Espaço. Técnica e Tempo. Razão e Emoção. Hucitec, São Paulo, 1996.

SANTOS, Milton. Espaço e Método. 1 ed. São Paulo, Nobel, 2008.

SUESS, Rodrigo Capelle; LEITE, Cristina Maria Costa. Paulo Freire e humanismo em educação: contribuições a partir de uma perspectiva geográfica. Revista Geosaberes, Fortaleza, v. 8, n. 16, p. 94 - 105, set. 2017. ISSN 2178-0463. Disponível em: http://www.geosaberes.ufc.br/geosaberes/article/view/598. Acesso em: 26 fev. 2018.

VALE, José M. F.; MAGNONI, Maria G. M. Ensino de Geografia, desafios e sugestões para a prática educativa escolar. Ciências Geográfica, vol. XVI (1), jan./dez. 2012, pp.102-110.

Published

2022-12-29

How to Cite

Santos, C. dos. (2022). For spatial pedagogy: Geography and freirean thougth. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 14(35), 763–776. https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1264