Challenges in the collective construction of school identity
contributions of the political pedagogical project and democratic management
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2023.e1364Keywords:
Political Pedagogical Project, Democratic management, collective constructionAbstract
This study sought to understand the importance of the PPP and the DG in the construction of the school’s identity and to highlight challenges that are faced by a school in the process of building its identity. Involved by a descriptive and exploratory research, it was constituted in a qualitative approach in which the procedures adopted were the bibliographic research, document analysis, observation and field research through the application of a questionnaire to the servers of a daycare center in the city of Porto Grande, Amapá State. In its constitution, it presents an introduction, the methodological path, the state of knowledge, results and discussions of the data obtained, complementary didactic proposals to face the research problem and final considerations. The results indicate that there are numerous challenges to build the identity of the school in a collective way that involves its construction, its experience, the understanding of the principles of a DG and the importance of the PPP in this construction process.
References
BETINI, Geraldo Antonio. A construção do projeto político-pedagógico da escola. Rev Pedag. UNIPINHAL, v. 1, n. 3, p. 37-44, 2005. Disponível em: http://ferramentas.unipinhal.edu.br/falladospinhaes/index.php. Acesso em: 24 jan. 2023.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Diário Oficial da União, Brasília, 05 out. 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 23 jan. 2023.
GADOTTI, Moacir. Pressupostos do projeto pedagógico. Cadernos Educação Básica - O Projeto Pedagógico da Escola. Atualidades pedagógicas. MEC/FNUAP, 1994.
GADOTTI, Moacir e ROMÃO, José Eustáquio (orgs.). Autonomia da escola: princípios e propostas. 6. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2004.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2007.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar um projeto de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
MEDEL, Cássia Ravena Mulin Assis de. Projeto Político-Pedagógico: construção e elaboração na escola. Campinas: Autores Associados, 2008.
NEVES, Carmem Moreira de Castro. Autonomia da escola pública: um enfoque operacional. In: VEIGA, Ilma Passos de Alencastro. Projeto político?pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas, SP: Papirus, 1995.
OLIVEIRA, Maria Marly de. Como fazer pesquisa qualitativa. Rio de Janeiro: Vozes, 2007.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: Projeto de Ensino-Aprendizagem e Projeto Político Pedagógico – elementos metodológicos para elaboração e realização. 24. ed. São Paulo: Libertad, 2014.
VEIGA, Ilma Passos de Alencastro. Escola, currículo e ensino. In: VEIGA, Ilma Passos de Alencastro; CARDOSO, Maria Helena F. (orgs.). Escola Fundamental: currículo e ensino. Campinas: Papirus, 1991.
VEIGA, Ilma Passos de Alencastro. Projeto Político-Pedagógico da escola: uma construção possível. 2. ed. Campinas: Papirus, 1998.
VEIGA, Ilma Passos de Alencastro. Educação básica e educação superior: projeto político-pedagógico. 3. ed. Campinas: Papirus, 2004.
ZANELLA, Liane Carly Hermes. Metodologia da pesquisa. Florianópolis: SEaD/UFSC, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.