Reverberations of neoliberal policies in education process and the necessary search for other paths

Authors

  • Maria Isabel de Almeida Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)
  • Claudia Dourado de Salces Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Educador (GEPEFE)
  • Renata Nassralla Kassis do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Escola Pública, Infâncias e Formação de Educadores (Gepepinfor)

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1388

Keywords:

Neoliberal policies, Curriculum guidelines, Teacher training, Public school

Abstract

The current global economic configuration subjects all activities to the logic of capital appreciation, and it does not escape the educational area. In recent decades, with the interference of International Organizations, the notion of human capital has strengthened the replacement of the conception of education as the construction of historically accumulated knowledge, essential to the humanization of subjects, by the economic logic, in which education ceases to be a right and starts to be traded as a commodity. Based on this context, the article discusses the clash of neoliberal vision and the progressive vision in the educational field, which is translates through reforms in the field of Teacher Education and its reverberations in public schools.

Author Biographies

Maria Isabel de Almeida, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Doutora em Educação pela Universidade de São Paulo, com pós-doutorado pela Universitat Autònoma de Barcelona. É professora associada sênior da Faculdade de Educação da USP, onde foi coordenadora do Programa de Pós-Graduação e assessora da Pró-Reitoria de Graduação. É pesquisadora e coordenadora (em parceria) do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Educadores. Atualmente é Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Católica de Santos. E-mail: mialmeida@unisantos.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0003-2506-2972

Claudia Dourado de Salces, Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Educador (GEPEFE)

Linguista e pedagoga. Mestre em Linguística pela Unicamp e Doutora em Educação pela USP. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Educador (GEPEFE). Atua como professora da rede pública municipal de Valinhos (SP). E-mail: profaclaudiaportugues2021@gmail.com. Orcid: htps:// https://orcid.org/0000-0003-1582-3766

Renata Nassralla Kassis, do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Escola Pública, Infâncias e Formação de Educadores (Gepepinfor)

Pedagoga. Doutora pelo Programa de Pós-Graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo. Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Paulo. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Escola Pública, Infâncias e Formação de Educadores (Gepepinfor), vinculado ao PPGE da Unifesp. E-mail: renatakassis@uol.com.br. Orcid: https://orcid.org/0000-0002-9883-960X

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Published

2023-04-01

How to Cite

Almeida, M. I. de, Salces, C. D. de, & Kassis, R. N. (2023). Reverberations of neoliberal policies in education process and the necessary search for other paths . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 14(36), 893–922. https://doi.org/10.58422/repesq.2022.e1388

Issue

Section

PARTE 2: Desdobramentos das políticas públicas neoliberais no campo da educação