Telework in early childhood education
(re)thinking powers and challenges in the Covid-19 pandemic period
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2023.e1416Keywords:
Telework in the covid-19 pandemic, Women in telework in early childhood education, Women in the world of workAbstract
This study aimed to analyze the insertion of early childhood education professionals in telework, as well as to understand the powers and limits experienced during the Covid-19 pandemic. Its method was qualitative research of the case study type, with a cross-sectional approach. The participants were 30 women linked to the Department of Education of a municipality in the south of Minas Gerais. As a technique, a semi-structured interview was used, whose data were analyzed from the perspective of the Social Psychology of Work. As a result, it is understood that when they received the news that they would be tele-educators, they initially experienced fear. Ina a powerful sense, they present the resignification of work and experiences of sisterhood with colleagues. Limits were identified, as they were not trained to fulfill this role, having to learn by doing in their daily lives.
References
ANDENA, E. A.; CARVALHO, G. M. Pandemia e teletrabalho: um desafio ao direito à desconexão. In: COSTA, V.; VIANA, M. T.; BASTOS, V. G. (orgs.). A bolsa ou a vida: reflexões sobre trabalho e pandemia. Belo Horizonte: RTM, 2021. (p. 49-62).
ANDRADE, C. J.; SOUZA, F. C.; BENINCASA, M. Conciliação maternidade e trabalho na pandemia da covid-19: o discurso de profissionais de saúde. Revista Interdisciplinar Encontro das Ciências - RIEC, v. 3, n 3, p. 1682-1702, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1000/riec.v3i3.197. Acesso em: 12 mar. 2022.
ANTUNES, E. D.; FISCHER, F. M. A justiça não pode parar?! Os impactos da covid-19 na trajetória da política de teletrabalho do judiciário federal. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, n. 45, p. 1-12, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2317-6369000025920. Acesso em: 4 jun. 2022.
ARAÚJO, F. J. O. et al. Impact of sars-cov-2 and its reverberation in global higher education and mental health. Psychiatry Research, n. 288, p. 112977, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112977. Acesso em: 17 mar. 2022.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 544 de 16 de junho de 2020. (2020, junho 17). Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais, enquanto durar a situação de pandemia do novo coronavírus - Covid-19, e revoga as Portarias MEC nº 343, de 17 de março de 2020, nº 345, de 19 de março de 2020, e nº 473, de 12 de maio de 2020. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, ano 114, p. 62, 17 junho 2020. Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/portaria-n-544-de-16-de-junho-de-2020-261924872. Acesso em: 22 abr. 2022.
BRAZ, M. V.; VIANA, M. T. Covid-19 x flexibilização dos direitos trabalhistas: uma visão sobre as perspectivas para o direito do trabalho. In: COSTA, V.; VIANA, M. T.; BASTOS, G. (orgs.). A bolsa ou a vida: reflexões sobre trabalho e pandemia. Belo Horizonte: RTM, 2021. (p. 13-22).
BITTENCOURT, R. N. Pandemia, isolamento social e colapso global. Revista Espaço Acadêmico, v. 19, n. 221, p. 168-178, 2020. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Espaco Academico /article/view/52827. Acesso em: 17 mar. 2022.
DEJOURS, C. Trabalho vivo: trabalho e emancipação. Brasília, DF: Paralelo 15, 2012.
FEIST, J.; FEIST, G. J.; ROBERTS, T. Teorias da personalidade. 8. ed. Porto Alegre: Artmed, 2015.
GARCIA, D. A.; SOUSA, L. M. A. A sororidade no ciberespaço: aços feministas em militância. Estudos Linguísticos, v. 44, n. 3, p. 991-1008, 2015. Disponível em: https://revistas.gel.org.br/estudos-linguisticos/article/view/1032. Acesso em: 22 abr. 2022.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.
LOSEKANN, R. G. C. B.; MOURÃO, H. C. Desafios do teletrabalho na pandemia covid-19: quando o home vira office. Caderno de Administração, n. 28, p. 71-75, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4025/cadadm.v28i0.53637. Acesso em: 12 mar. 2022.
MACHADO, P. L. P. Educação em tempos de pandemia: o ensinar através de tecnologias e mídias digitais. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento, v. 8, n. 6, p. 58-68, 2020. Disponível em: https://www.nucleodoconhecimento.com.br/educacao/tempos-de-pandemia. Acesso em: 22 abr. 2022.
ORGANIZAÇÃO PAN-AMERICANA DA SAÚDE – OPAS. ONU destaca necessidade urgente de aumentar investimentos em serviços de saúde mental durante a pandemia de covid-19. Brasília, DF: OPAS, 2020. Disponível em: https://www.paho.org/pt/noticias/14-5-2020-onu-destaca-necessidade-urgente-aumentar-investimentos-em-servicos-saude-mental. Acesso em: 7 jun. 2022.
SANTOS, M. C. R. O teletrabalho nos tempos da covid-19 (Coronavírus): ensaio sobre a importância e necessidade de proteção aos trabalhadores. Revista do Tribunal Superior do Trabalho, v. 86, n. 2, p. 175-194, 2020. Disponível em: https://juslaboris.tst.jus.br/bitstream/handle/ 20.500.12178/175937/2020_rev_tst_v0086_n00 02.pdf?se-quence=1&isAllowed=y. Acesso em: 4 jun. 2022.
SILVA, A. F. et al. Saúde mental de docentes universitários em tempos de pandemia. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 30, n. 2, p. 1-4, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73312020300216. Acesso em: 7 jun. 2022.
SILVA, I. C. M.; SILVA, M. H.; SANTOS, M. L. Condições de trabalho em casa durante a pandemia: uma análise do discurso do sujeito coletivo dos trabalhadores do setor de agências de turismo. Revista Brasileira de Pesquisa em Turismo, v. 15, n. 1, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.7784/rbtur.v15i1.2200. Acesso em: 22 abr. 2022.
TURATO, E. R. Tratamento da metodologia da pesquisa clínico-qualitativa: construção teórico-epistemológica, discussão comparada e aplicação nas áreas da saúde humanas. Petrópolis: Vozes, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.