Minimum School, Big Deficit
the expansion of schooling in Pernambuco in the 1950s
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2023.e1450Keywords:
Política Educacional, Escola Primária, InteriorizaçãoAbstract
It approaches schooling in Brazil for the workers, for regions with difficult access or inland areas. It deals with the policy of Escolas Mínimas de Pernambuco (1956-1958) in the Aderbal Jurema’s management of education and that the inclusion of primary education for low-income populations in the Pernambuco political agenda has local vectors, where welfare practices are added to the modernization proposals. The work uses as sources documents from the treated institutions, minutes of meetings, statistics and enrollment records, state legislation, speeches by rulers, iconography, press sources. In spite of the precariousness of the formation destined to the teachers of the Minimum Schools, it recognizes the impact of this policy in the reduction of the school deficit, which made possible the arrival of schools in suburbs and interior regions. It is estimated that, at the end of the term, one-third of new enrollments in the primary education were students of the Minimum School.
References
ABREU, Daniela C. L. de. As estratégias de escolarização primária na cidade de Rio Claro - São Paulo (1889-1920). 2013. (Tese Doutorado em Educação). Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2013.
ALENCAR, Ingrid R. de F. Schmitz de. Escolarização no norte do Espírito Santo - início do Século XX: das Escolas Isoladas aos Grupos Escolares. 2016. (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Federal do Espírito Santo. 2016.
FARIA, Jordana Ferreira de. A Cultura Escolar como Produto de um Lugar: uma Escola Primária Rural do Interior Paranaense (1950-1970). 2018. (Dissertação de Mestrado em Educação). Universidade Estadual de Maringá, 2018.
JESUS, Adriana do Carmo de. Os Bastidores da Educação Primária: Criação e Expansão das Escolas Isoladas Rurais Em Municípios Do Interior Paulista (1889 –1921). 2018. (Tese Doutorado em Educação). Universidade Federal de São Carlos, 2018.
JULIA, Dominique. A Cultura Escolar como Objeto Histórico. Trad. Gizele de Souza. Revista Brasileira de História da Educação, n°1 jan./jun, p. 9-43. 2001. Acessado em: Dominique Julia.pdf (unifesp.br).
JUNIOR, Nivaldo V. de Andrade (2011). As obras do plano de edificações escolares de Anísio Teixeira e a arquitetura moderna na Bahia (1947-1950). In 9º seminário docomomo Brasil interdisciplinaridade e experiências em documentação e preservação do patrimônio recente. Brasília. Acessado em: 146_M03_RM-AsObrasDoPlanoDeEdificacoes-ART_nivaldo_junior (docomomobrasil.com)
MARCÍLIO, Maria Luiza. História da escola em São Paulo e no Brasil. São Paulo, SP: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo / Instituto Fernand Braudel, 2005.
ORIANI, Angelica Pall. “A céllula viva do bom apparelho escolar”: expansão das escolas isoladas pelo estado de São Paulo (1917-1945). 2015. (Tese Doutorado em Educação). Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. 2015.
RIBEIRO, Maria Luiza Santos. História da educação brasileira: a organização escolar. São Paulo: Cortez, 1992.
ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da educação no Brasil. 30° ed. Petrópolis: Vozes, 2006.
SILVA, André G. F. da; MOURA, Laudyslaine N. S. de (2023). “Outra coisa não era senão...”: Educação Popular e Tensões Políticas em Palmares (Pe) - De 1962 A 1964. Disponível em: | https://www.academia.edu/es/36342293/_outra_coisa_n%c3%83o_era_sen%c3%83o_educa%c3%87%c3%83o_popular_e_tens%c3%95es_pol%c3%8dticas_em_palmares_pe_de_1962_a_1964. Andre Ferreira - Academia.Edu.
SOUZA, Jose Edimar de. As Escolas Isoladas: Práticas e Culturas Escolares no Meio Rural de Lomba Grande/RS (1940/1952). 2015. (Tese de Doutorado em Educação). Universidade do Vale Do Rio dos Sinos, São Leopoldo (RS). Acessado em: http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/3660. 2015.
SOUZA, Kelma Fabíola Beltrão de. Práticas anisianas e freyreanas fazem a educação do Recife/PE (1957-1964). 2013. (Tese de Doutorado em Educação). Universidade Federal de Pernambuco. 2013.
VIDAL, Gonçalves D.; FARIA FILHO, Luciano Mendes de. As lentes da história: estudos de história e historiografia da educação no Brasil. São Paulo: Autores Associados, 2005.
XAVIER, Maria Elizabete; RIBEIRO, Maria Luiza; NORONHA, Olinda Maria. História da educação: a escola no Brasil. São Paulo: FTD, 1994.
Fontes:
BRASIL. Anuário Estatístico do Brasil – 1958 aeb_1958.pdf (ibge.gov.br). Acessado: 11/04/2022
BRASIL. Anuário Estatístico do Brasil – 1960 aeb_1960.pdf (ibge.gov.br) Acessado: 11/04/2022
BRASIL. Biografia Deputados Federais. Acessado em: Biografia do(a) Deputado(a) Federal ADERBAL JUREMA - Portal da Câmara dos Deputados (camara.leg.br)
De Olinda, coluna do jornal Diário de Pernambuco. 12/01/1956.
DIÁRIO CARIOCA (DC); Rio de Janeiro, 01 dez.1948, p. 04
DIÁRIO DE PERNAMBUCO. (DP), 10/01/1956,
DIÁRIO DE PERNAMBUCO (DP), 01/02/1958
DIÁRIO DE PERNAMBUCO (DP), 24/02/1959
DIÁRIO DE PERNAMBUCO (DP), 31 DEZ. 1975.
DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DE PERNAMBUCO (DO/PE), 11/01/1956.
DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DE PERNAMBUCO (DO/PE), 23/11/1956.
DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DE PERNAMBUCO (DO/PE), 01/02/1957.
DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DE PERNAMBUCO (DO-PE), 11/02/1958.
DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DE PERNAMBUCO (DO-PE), 14/04/1959
DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DE PERNAMBUCO (DO-PE), 03/07/1959;
DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DE PERNAMBUCO (DO-PE), 04/07/1959
DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DE PERNAMBUCO (DO-PE), 18/07/1959.
DIÁRIO OFICIAL DO ESTADO DE PERNAMBUCO (DO-PE), 15/09/1959.
FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS (FGV). Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil. 2022ª. Acessado em: Aderbal de Araujo Jurema CPDOC - Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (FGV.BR)
FUNDAÇÃO GETÚLIO VARGAS (FGV). Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil. 2022b. Acessado em: OSVALDO CORDEIRO DE FARIAS | CPDOC - Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil (fgv.br).
JORNAL DO BRASIL (JB), 21/08/1957.
JORNAL DO COMÉRCIO. 14 E 15/10/1957
PARA TODOS. Ano II-Nº31, 2ª quinzena, 08/1957.
TRIBUNAL DE CONTAS DO ESTADO DE PERNAMBUCO (TCE/PE) (2022) Acessado em: Tribunal de Contas do Estado de Pernambuco - Barreto Guimarães (tce.pe.gov.br)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.