High School students
social representations and perspectives towards School
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2023.e1478Keywords:
Social representations, High school, StudentsAbstract
This article aims to identify the meanings of students’ social representations and perspectives towards high school. We developed a field study with 46 students enrolled in high schools located in Recife. We used semi-structured interviews, analyzed using the content analysis technique. The results suggest that, in the social representations of the participants, schools are of good quality mainly due to the education they offer and the teachers. There are restrictions regarding the performance of school management and infrastructure. The social representations of the new secondary education focus on the aspects of demand, overload and possible improvements. Regarding future prospects, the majority intend to enter higher education. The results confirm that the school must be attentive to the needs and expectations of students, be welcoming and guarantee learning. They also signal that public authorities must prioritize youth education with inclusive and quality policies.
References
ALAMEIDA, L. A.A de; BEZERRA, A.A; LINS, C.P.A. Políticas curriculares no novo Ensino Médio de Pernambuco: sentidos constituídos em disciplinas eletivas. Revista Espaço Pedagógico. [s.l], v. 30. e14352, 2023. DOI 105335/rep. v30i0.14352. Disponível em: http://see.ufp.br/index.php/rep/article/view/14352. Acesso em: 22 jul. 2023.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Martins, 2007.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo Escolar 2021. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e indicadores/censo-escolar/resultados Acesso em: 17 dez. 2022.
BRASIL. Lei 13.415/2017. Brasília, 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 20 mar. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: educação é a base: Ensino Médio. Brasília, DF, 2018.
DAYRELL, J; CARRANO, P. Juventude e Ensino Médio: quem é este aluno que chega à escola. In: DAYRELL, Juarez; C Paulo; MAIA, C. L (Orgs.). Juventude e Ensino Médio: Diálogos, sujeitos e currículos. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2014.
DIB, S. K.; CASTRO, L. R. de. O trabalho é projeto de vida para os jovens?. Cadernos de psicologia social do trabalho, 13(1), 01-15, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.1981-0490.v13i1p01-15.
FRIGOTTO, G. Reforma do Ensino Médio do (des) governo de Temer: decreta-se uma escola para os ricos e outra para os pobres. Boletim da Anped, 22 de set. 2016. Disponível em: https://www.anped.org.br/news/reforma-de-ensino-medio-do-des-governo-de-turno-decreta-se-uma-escola-para-os-ricos-e-outra. Acesso em: 02 jan. 2023.
GASKELL, G. Entrevistas individuais e grupais. In: BAUER, M.; GASKELL, G. Pesquisa qualitativa com texto, imagem e som. 12. ed. Petrópolis: Vozes, 2014, p. 64-89.
JAKIMIU,V,C de L. Retrocessos no “novo Ensino Médio”: uma década de lutas e resistências (2013-2023). Revista Estudios Teóricos y Epistemológicos em Política Educativa. [s.l] v.8, p.1-23, 2023. DOI 105212/retepe.v. 821155.008. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/retepe/article/view/21155. Acesso em 24 jul. 2023.
JODELET, D. Representação sociais em um domínio em expansão. As Representações Sociais no campo da educação. In: JODELET, D. As representações sociais. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2001.
KRAWCZYK, N.; FERRETTI C. J. Flexibilizar para quê? Meias verdades da “reforma”. Revista retratos da escola, Brasília, v.11, n.20, p. 33-44, jan./jun. 2017.
KUENZER, A. Z. Trabalho e escola: a flexibilização do Ensino Médio no contexto do regime de acumulação flexível. Educação e sociedade. Campinas, v. 38, n. 139, p. 331-354. abr/jun. 2017.
LEÃO, G. O que os jovens podem esperar da reforma do Ensino Médio brasileiro? Educação em Revista. Belo Horizonte, nº 34. 2018.
MACHADO, L. B. Escola pública e seus professores nas representações sociais de estudantes universitários. Processo CNPq na 304759/2017-1 (relatório final), 2021 (texto digitalizado).
MARTINS, S. A; SANTOS, F. S. Novo Ensino Médio: consequências e perspectivas para a formação dos jovens. Revista Pedagógica, v. 23, p. 1-27, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22196/rp.v22i0.x5786.
PERNAMBUCO. Lei complementar nº 125, de 10 de julho de 2008. Diário Oficial do Estado de Pernambuco – Poder Executivo, Pernambuco, PE, 11 jul. 2008. p.3. Disponível em: https://legis.alepe.pe.gov.br/texto.aspx?id=5148&tipo=TEXTOATUALIZADO. Acesso em: 17 dez. 2022.
MOSCOVICI, S. Representações Sociais: investigações em Psicologia Social. Petrópolis, Vozes, 2003.
PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e Esportes do Estado de Pernambuco. EREM Ginásio Pernambuco sedia o Projeto Semear. Disponível em: http://www.educacao.pe.gov.br/portal/?pag=1&cat=37&art=3420. Acesso em: 04 fev. de 2023.
PERNAMBUCO. Secretaria de Educação e esporte. Projeto de vida - guia do educador. 2022. Disponível em: http://www.educacao.pe.gov.br/portal//upload/galeria/15428/2-21-pernambuco-Prof-ano-1-apresenta.pdf.
RAMOS, M. Entrevista: MÉDIOTEC: nova cara do PRONATEC para acelerar Reforma do Ensino Médio. Poli: saúde, educação, trabalho. Rio de Janeiro, v. 9, n. 50, p. 6-7, mar./abr. 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.