CURRICULAR REPERTOIRES

NOTES ON MODULATIONS AND IMPROVISATIONS

Authors

  • Maristela de Oliveira Mosca Universidade Federal do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1600

Keywords:

Curricular Repertoires, Teacher Training, Artistic Pedagogical Practices, Primary School Curriculum

Abstract

The aim of this article is to problematize the discourses of/about the teaching profession(s). Expressions of/with/about teaching from narratives, conversations, movements, songs, gestures, drawing, painting highlight this first writing exercise, through which we bring a post-doctoral study movement that aims to investigate the processes of building curricular repertoires, from the artistic pedagogical practices of teachers in basic education schools. Inspired by cartographic processes, I designed the investigative approach based on the understanding that art and its teaching(s) are constituted as a framework for the education of children, for a school in/with the arts. By understanding the concept of Curricular Repertoires and its broad scope, we treat narratives as processes of (re)construction of these repertoires in modulations and improvisations.

Author Biography

Maristela de Oliveira Mosca, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutora em Ciências da Educação – Desenvolvimento Curricular – pela Universidade do Minho/Portugal, é Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte/UFRN. Pedagoga e Especialista em Pedagogia do Movimento pela UFRN, é Professora Certificada de Música na abordagem Orff-Schulwerk, pela San Francisco School – San Francisco/CA. Docente do Núcleo de Educação da Infância-Colégio de Aplicação, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte – NEI-CAp/UFRN, onde atua na disciplina de Educação Musical. Docente dos Programas de Pós-Graduação em Educação Especial/PPGEEsp e em Artes – Rede Nacional/PROFARTES, ambos da UFRN. Integrante do Grupo de Pesquisa/CNPQ – Instituições de Ensino: políticas e práticas pedagógicas, liderado pela Profa. Dra. Maria de Fátima Barbosa Abdalla, na Universidade Católica de Santos/UNISANTOS, onde faz seus estudos pós-doutorais aprovada pelo Edital 16/22 da Capes. http://orcid.org/0000-0002-8731-0372. E-mail: maristela@nei.ufrn.br.

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Published

2024-11-30

How to Cite

Mosca, M. de O. (2024). CURRICULAR REPERTOIRES: NOTES ON MODULATIONS AND IMPROVISATIONS. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(42), 122–136. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1600