Professional Identities in Brazil and Mozambique:

Dialogues between Social Representations, Habitus and Cultural Difference

Authors

  • Hermínio Ernesto Nhantumbo Escola Superior de Jornalismo

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1602

Keywords:

Social representations, Habitus, Cultural difference, Identity and educational and curricular policies

Abstract

Reflecting on how the concepts of Social Representations, Habitus and Cultural Difference can contribute to looking at the issue of social/cultural/professional/teaching identity is the challenge of this discursive production. The mix of theoretical-methodological contributions from critical and post-critical theories allows us to think about the theme of identity from different points of view, bringing some approximations and distances regarding its (im)possibility. It involves taking some documentary points from educational and/or curricular policies in Brazil and Mozambique to ascertain to what extent single curricula have the intention of homogenizing subjects, in a context in which trying to “crystallize” identity seems like a project (im)impossible. While some defend the constitution of identity, others propose the concept of identification that allows the production of translated and enunciated subjects in a constant cultural difference.

Author Biography

Hermínio Ernesto Nhantumbo, Escola Superior de Jornalismo

 Doutor em Educação pela UERJ, no PROPED, Mestrado em Educação/Ensino de Filosofia e Licenciado em Ensino de Filosofia, ambas formações feitas na Universidade Pedagógica em Moçambique. Atualmente, está a finalizar o seu pós-doutorado sob supervisão da Prof.ª Dra. Mária Fátima B. Abdalla, no Programa de Pós-graduação Strito Sensu em Educação da Universidade Católica de Santos, como bolsista da CAPES, Edital 16/22. A pesquisa atual desenvolve as abordagens teóricas de Bourdieu, Moscovici e Bhabha para questionar sobre a identidade social/cultural/docente. Em Moçambique, é pesquisador e professor da Escola Superior de Jornalismo há mais de 10 anos e da Universidade São Tomás de Moçambique, atuando nas áreas de educação (currículo), filosofia, sociologia e metodologia de investigação científica. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3923-4045. E-mail: herminionhantumbo@gmail.com.

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Published

2024-11-30

How to Cite

Nhantumbo, H. E. (2024). Professional Identities in Brazil and Mozambique: : Dialogues between Social Representations, Habitus and Cultural Difference. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(42), 347–363. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1602