Digital citizenship

analysis of brazilian university students’ perspectives

Authors

  • Andressa Agnês de Assis Silva Instituto Federal de São Paulo
  • Priscila Costa Santos Universidade Estácio de Sá
  • André Felipe Costa Santos Universidade Estácio de Sá

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1640

Keywords:

University students, Digital Citizenship, Accessibility, Engagement

Abstract

The objective of this study was to analyze the perspectives of university students on digital citizenship in Brazil. Using an exploratory quantitative and qualitative approach, the study involved the voluntary participation of 179 university students who responded to a Likert-type questionnaire. The statements in the questionnaire were designed to address the analytical dimensions of accessibility and public and political engagement. Data collection was conducted using the «Snowball» method, and the data were analyzed using Excel© statistical software. The results reveal a complex relationship between digital inclusion, social inequalities, and accessibility, highlighting the need to address not only access but also individual competencies and opportunities associated with the use of digital technologies.

Author Biographies

Andressa Agnês de Assis Silva, Instituto Federal de São Paulo

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (2022). Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Única de Ipatinga (2023). Possui Especialização em Educação e Cultura: temas transversais pela Universidade Cândido Mendes (2018). http://lattes.cnpq.br/6481410291987608

Priscila Costa Santos, Universidade Estácio de Sá

Doutora pelo Programa de Educação: Currículo, com especialização em Novas Tecnologias em Educação, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Realizou um período de co-tutela (sanduíche) na The Open University. http://lattes.cnpq.br/1244955503629908

André Felipe Costa Santos, Universidade Estácio de Sá

Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade Estácio de Sá (UNESA). Pós-doutorando, Doutor e Mestre em Educação, com ênfase em Psicologia da Educação, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). http://lattes.cnpq.br/6126792842727625

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Published

2024-09-25

How to Cite

Agnês de Assis Silva, A., Costa Santos, P., & Costa Santos, A. F. (2024). Digital citizenship: analysis of brazilian university students’ perspectives. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(41), 160–177. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1640