Digital citizenship

analysis of brazilian university students’ perspectives

Authors

  • Andressa Agnês de Assis Silva Instituto Federal de São Paulo
  • Priscila Costa Santos Universidade Estácio de Sá
  • André Felipe Costa Santos Universidade Estácio de Sá

Keywords:

University students, Digital Citizenship, Accessibility, Engagement

Abstract

The objective of this study was to analyze the perspectives of university students on digital citizenship in Brazil. Using an exploratory quantitative and qualitative approach, the study involved the voluntary participation of 179 university students who responded to a Likert-type questionnaire. The statements in the questionnaire were designed to address the analytical dimensions of accessibility and public and political engagement. Data collection was conducted using the «Snowball» method, and the data were analyzed using Excel© statistical software. The results reveal a complex relationship between digital inclusion, social inequalities, and accessibility, highlighting the need to address not only access but also individual competencies and opportunities associated with the use of digital technologies.

Author Biographies

Andressa Agnês de Assis Silva, Instituto Federal de São Paulo

Mestre em Tecnologias Emergentes em Educação (2022). Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Única de Ipatinga (2023). Possui Especialização em Educação e Cultura: temas transversais pela Universidade Cândido Mendes (2018). http://lattes.cnpq.br/6481410291987608

Priscila Costa Santos, Universidade Estácio de Sá

Doutora pelo Programa de Educação: Currículo, com especialização em Novas Tecnologias em Educação, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Realizou um período de co-tutela (sanduíche) na The Open University. http://lattes.cnpq.br/1244955503629908

André Felipe Costa Santos, Universidade Estácio de Sá

Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade Estácio de Sá (UNESA). Pós-doutorando, Doutor e Mestre em Educação, com ênfase em Psicologia da Educação, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). http://lattes.cnpq.br/6126792842727625

References

BRASIL. Lei nº 13.709/2018. Dispõe sobre a Lei Geral de Proteção de Dados Pessoais. Brasília, DF: Presidência da República; 2018. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2018/lei/l13709.htm.

BRASIL. Projeto de Lei n° 2630. Institui a Lei Brasileira de Liberdade, Responsabilidade e Transparência na Internet; 2020. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/141944.

BRISOLA, Anna; BEZERRA, Arthur Coelho. Desinformação e circulação de “fake news:” distinções, diagnóstico e reação. In: XIX Encontro Nacional de Pesquisa em Ciência da Informação (XIX ENANCIB), 2018.

CARVALHO, Angela Maria Grossi; AMÉRICO, Marcos Tuca. Inclusão e cidadania digital no Brasil: a (des)articulação das políticas públicas. Redes. In: Revista de estudios para el desarrollo social de la Comunicación, n. 9, p. 69-84, 2014.

CARVALHO, Mariana Freitas Canielo; MATEUS, Cristielle Andrade. Fake news e desinformação no meio digital: análise da produção científica sobre o tema na área de ciência da informação. In: Múltiplos olhares em Ciência da Informação, v. 8, n. 2, 2018.

CUPANI, Alberto. Modalidades da tecnologia e suas consequências culturais. 2020.

DEWES, João Osvaldo. Amostragem em Bola de Neve e Respondent-Driven Sampling: uma descrição dos métodos, 2013.

DI FELICE, Massimo. A cidadania digital: a crise da ideia ocidental de democracia e a participação nas redes digitais. São Paulo: Paulus, 2021.

FREIRE, Sofia. Um olhar sobre a inclusão. In: Revista de Educação, p. 5-20, 2008.

GERE, Charlie. Digital culture. Reaktion Books, 2009.

GOLDSCHMIDT, Rodrigo; DE FELIPPE REIS, Beatriz. Democracia Digital. In: Revista Em Tempo, v. 18, n. 01, p. 177-200, 2019.

GURGEL, Carlos. Reforma do Estado e segurança pública. In: Política e Administração. Rio de Janeiro, v. 3, n. 2. , p. 15-21, set. 1997.

HELSPER, H. E. J. Desigualdades digitais no espaço urbano: um estudo sobre o acesso e o uso da internet na cidade de São Paulo. Núcleo de Informação e Coordenação do Ponto Br. São Paulo: Comitê Gestor da Internet no Brasil, 2019.

HOSSOÉ, Hayleno Santos. Políticas Públicas na Sociedade em Rede: novos espaços de intermediação na arena midiática. In: Revista de Políticas Públicas, v. 18, n. 1, p. 269-279, 2014.

IANNONE, Leila Rentroia; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Pesquisa TIC Educação: da inclusão para a cultura digital. Pesquisa sobre o uso das tecnologias de informação e comunicação nas escolas brasileiras: TIC Educação, p. 55-67, 2015.

JÚNIOR, Severino Domingos da Silva; COSTA, Francisco José. Mensuração e escalas de verificação: uma análise comparativa das escalas de Likert e Phrase Completion. PMKT. In: Revista Brasileira de Pesquisas de Marketing, Opinião e Mídia, v. 15, n. 1-16, p. 61, 2014.

KE, Lin; STARKEY, Hugh. Active citizens, good citizens, and insouciant bystanders: The educational implications of Chinese university students’ civic participation via social networking. London Review of Education, 2014.

LEMOS, Ronaldo; DI FELICE, Massimo. A vida em rede. Papirus Editora, 2015.

MANZINI, Eduardo José. Inclusão e acessibilidade. In: Revista da Sobama, v. 10, n. 1, p. 31-36, 2005.

MARTINS, Rafael D.’Almeida; LOTTA, Gabriela Spanghero. Capital social e redes sociais como alternativa para análise de políticas públicas de educação: o caso de Icapuí-CE. Ensaio: avaliação e políticas públicas em educação, v. 18, p. 846-860, 2010.

NESPOR, Jan. Networks and contexts of reform. Journal of educational change, v. 3, n. 3-4, p. 365-382, 2002.

ORGANIZAÇÕES DAS NAÇÕES UNIDAS NO BRASIL/BR. A Agenda 2030. 2015. Disponível em: https://nacoesunidas.org/pos2015/agenda2030/. Acesso em: 21 jun. 2022.

QUEIROZ, Diego Felipe de Souza et al. As ocupações estudantis e a reinvenção do espaço escolar facilitadas pelas tecnologias interativas. 2017.

RELATÓRIO TIC Governo Eletrônico. TIC Governo Eletrônico, p. 47, 2021.

SANTOS, Priscila Costa. Redes sociais da internet e políticas públicas educacionais: influências recíprocas. 2021.

SANTOS, Priscila Costa; ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Educação e fake news: construindo convergências. In: Revista Exitus, v. 10, 2020.

SERAPIONI, Mauro. Métodos qualitativos e quantitativos na pesquisa social em saúde: algumas estratégias para a integração. In: Ciência & saúde coletiva, v. 5, p. 187-192, 2000.

SILVA, Tania Tavares; VALENTE, José; DIAS, Paulo. Diferentes abordagens da educação a distância mediada por computador e via internet. SCITIS, UNIP Interativa, Ensino a Distância, v. 1, p. 12-21, 2014.

SILVEIRA, Sergio Amadeu. Cidadania e redes digitais. 2010.

ZAULI, Amanda; DA CRUZ ROCHA, Candyce; SALES, Clarissa Tolentino Ribeiro. Reflexões sobre diversidade e gênero. Edições Câmara, 2013.

Published

2024-09-25

How to Cite

Agnês de Assis Silva, A., Costa Santos, P., & Costa Santos, A. F. (2024). Digital citizenship: analysis of brazilian university students’ perspectives. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(41), 160–177. etrieved from https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1640