UNIVERSITY TEACHING AND THE TEACHER/STUDENT RELATIONSHIP
NARRATIVES OF ACCOUNTING PROFESSORS
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1791Keywords:
Teaching, Teacher-student relationship, Teachers' narrativeAbstract
This article is an excerpt from the master's dissertation research entitled Collaborative Methodologies: teachers' narratives for teaching and learning in Accounting, where through the narratives of the research collaborators it was possible to analyze the weaves of collaborative methodologies in the teacher/student relationship. For the purposes of discussion in this text, we will focus on how affectivity manifests itself in the teacher/student relationship in the context of university teaching. With the aim of analyzing how affectivity manifests itself in the teacher/student relationship in the context of university teaching. In the methodological approach, we used narrative as a research method and device, and the narratives were analyzed through the lens of comprehensive-interpretive analysis. It is possible to say that university teaching and the teacher/student relationship go through experience and/or temporality, which gives us a glimpse of the depth and entanglements of the teacher/student relationship.
References
AGOSTINHO, S. Confissões. Coleção Os Pensadores, São Paulo: Nova Cultural, 2000.
ARAÚJO, Tamires Sousa; MIRANDA, Gilberto José; PEREIRA, Janser Moura. Satisfação dos professores de Contabilidade no Brasil. Revista Contabilidade & Finanças, [s. l.], v. 28, p. 264-281, 2017.
COVALESKI, Mark A.; HAYNES, Kathryn; HOQUE, Zahirul; PARKER, Lee D. Introduction: researching everyday accounting practice. In: HOQUE, Zahirul; PARKER, Lee D.; COVALESKI, Mark A.; HAYNES, Kathryn (ed.). The Routledge Companion to Qualitative Accounting Research Methods, New York: Routledge, 2018.
CUNHA, Maria I. (Org.) Estratégias institucionais para o desenvolvimento profissional docente e as assessorias pedagógicas universitárias: memórias, experiências, desafios e possibilidades. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2014.
D’ÁVILA, C.; FERREIRA, L. G. Aprendizagem da docência e profissionalidade de docentes universitários iniciantes. Revista Linguagem, Educação e Sociedade, Teresina, ano 21, n. 35, p. 5-22, jul./dez 2016.
D’ÁVILA, C.; VEIGA, I. P. A. Didática e Docência na Educação Superior: implicações para a formação de professores. Campinas: Papirus, 2012.
DA CUNHA, Maria Isabel. A formação docente na universidade e a ressignificação do senso comum. Educar em Revista, [s. l.], v 35, n 75, p.121-133, jul. 2019. ISSN 1984-0411.
DA SILVA, Rebecca Machado Oliveira; SITJA, Liege Maria Queiroz. As narrativas de professores (as) e suas experiências de tempo na formação docente. Revista Argentina de Investigación Narrativa, v. 1, n. 1, p. 108-122, 2021.
FANTON, Marcos. Sujeito, sociedade e linguagem: uma reflexão sobre as bases teóricas da pesquisa com narrativas biográficas. Civitas-Revista de Ciências Sociais, v. 11, p. 529-543, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/civitas/a/jP4J3WMVVpnJ3FnQdGKRnYQ/? Fo rmat=html Acesso em: 26 jul. 2022.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2020.
LARROSA, Jorge. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista brasileira de educação, [s. l.], n. 19, p. 20-28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em:10 dez. 2022.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.
LIMA, Francielly Dornelas C. et al. O choque com a realidade: dormi contador e acordei professor. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, [s. l.], v. 13, n. 1, p. 49-67, 2015. Disponível em: https://www.redalyc.org/ pdf/551/55133776004.pdf Acesso em: 10 jan. 2023
MASETTO, M. T. Professor universitário: um profissional da educação na atividade docente. In: MASETTO, M. T. (Org.). Docência na universidade. Campinas: Papirus, 2002.
MASETTO, Marcos T. Docência universitária: repensando a aula. Ensinar e aprender no ensino superior: por uma epistemologia da curiosidade na formação universitária, [s. l.], v. 2, p. 79-108, 2003.
MOTA, Charles. SER-NA-ROÇA: ruralidade da presença e experiência do ser-docente. 2022. Tese (Doutorado)- Universidade do Estado da Bahia, 2022. Disponível em : https://saberaberto.homologacao.uneb.br/items/2cd01930-1afc-4a83-84cb-da10ea97ec09 Acesso em : 26 mai. 2022.
MOTA, Charles Maycon de Almeida; SILVA, Fabrício Oliveira da. Docência em classes multisseriadas na roça: modos de formar-se e compreender as diferenças. Roteiro, Joaçaba , v. 45, e20903,jan. 2020. Disponívelem:http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid =S2177-60592020000100505&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em: 15 jun. 2023
PENA, Neide; BUENO, Flaviana Néias. O Professor e a docência no ensino superior: aspectos da formação e da profissão. 2021. Disponível em: https://periodicoseletronicos.ufma.br/Index.php/reducacaoemancipacao/article/view/17239. Acesso em 25 ago. 2023
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças C.; CAVALLET, Valdo J. Docência no ensino superior: construindo caminhos. De professores, pesquisa e didática. Campinas: Papirus, p. 129-144, 2002.
QUEIROZ SITJA, L. M. Os Incidentes Críticos Como Dispositivos Formativos na Docência Universitária. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, [S. l.], v. 33, n. 74, p. 203–219, 2024. DOI: 10.21879/faeeba2358-0194.2024.v33.n74.p203-219. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/20047. Acesso em: 4 mar. 2025.
RIBEIRO, Marinalva L., CUNHA, Maria I. University teaching pathways in a postgraduate public health program. Interface - Comunic., Saude, Educ., [s. l.], v.14, n.32, p.55-68, jan./mar. 2010.
RIBEIRO, Marinalva Lopes. A afetividade na relação educativa. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 27, p. 403-412, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/estpsi/a/yHSYRVgtXbrdFnBHw5BVsRc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 01 nov. 2023
RICOEUR, Paul. Tempo e narrativa (vol.1) Tradução Claudia Berliner. Revisão da tradução Márcia Valéria Martinez de Aguiar. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2010.
SILVA, Fabrício Oliveira da; SOUZA, Geruza Ferreira Ribeiro de. Formação permanente de professores no cotidiano escolar: o real e o possível. Revista Educação & Formação, [s. l.], v. 7, n. 1, 2022. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5858/585869643023 /585869643023.pdf Acesso em: 08 fev. 2023.
ZABALA, Antoni. A Prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.
