INTERSECTIONS OF AGGRESSIVITY IN ADOLESCENCE:

A systematic review under the psychoanalytic perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58422/releo2025.e1586

Abstract

The aim of the present study was to identify recent research on aggressive impulses in adolescents, and to understand the conceptual variabilities regarding aggressiveness. This was a Systematic Review of literature based on the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and MetaAnalyses (PRISMA) guidelines. The databases consulted were: VHL, PEPSIC, APA PsycNet PsycArticles, PubMed, SCOPUS (Elsevier) and SciELO. The identified publications were written in the following languages: Portuguese, English, Spanish and French.  The selection of materials took place in January 2023, using the CAFe-CAPES platform for databases with restricted access. The terms used were “agressividade”, “agressão” “aggression”, “aggressiveness”, “adolescência”, “adolescent”, “adolescence”, “psicanálise” and “psychoanalysis”. The timespan was equivalent to the period from 2012 to 2022. Among the 16 syntaxes used in the 5 selected databases, as well as the possible variety of languages ??and the long timespan, it is evident that production on this subject was considered scarce. Diverging from the reality of adolescents, which is conflicting and presents aggressiveness. In total, 84 articles were identified, but 45 duplicates were eliminated, leaving 39 publications. After reading the titles and abstracts, 21 articles were excluded. Then, after thorough reading, 9 articles were selected for qualitative analysis. Generally, the studies identified were theoretical and each of them followed a psychoanalytic author of reference, the most evident being Winnicott, Lacan and Freud. Furthermore, the themes generally associated aggressiveness with contexts of violence and delinquency.

Keywords: Aggressiveness; Adolescence; Psychoanalysis; Systematic Review.

Author Biographies

Gustavo Soares Domingues, Universidade Católica de Santos

Graduando em Psicologia pela Universidade Católica de Santos. Bolsista de Iniciação Cientifica pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Membro do Laboratório de Avaliação e Intervenção Psicológica e Neuropsicológica na Universidade Católica de Santos e do NuBalaio - Núcleo de Estudos em Psicologia, Violência, Processos Psicossociais e Interseccionalidade.

Mauricio Marques Ramos Junior, Catholic University of Santos

Pós-graduando em Psicanálise e Análise do Contemporâneo pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Graduado em Psicologia pela Universidade Católica de Santos. Membro do Laboratório de Avaliação e Intervenção Psicológica e Neuropsicológica na Universidade Católica de Santos. 

Rosa Capelão Avoglia Rosa Capelão Avoglia, Catholic University of Santos

Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo - IPUSP. Mestre em Psicologia da Saúde pela Universidade Metodista de São Paulo. Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Senso em Psicologia, Desenvolvimento e Políticas Públicas da Universidade Católica de Santos. Professora de Avaliação Psicológica e Supervisora de Estágios Curriculares em Triagem e Psicodiagnóstico no curso de graduação em Psicologia da Universidade Católica de Santos. Pesquisas envolvendo avaliação psicológica, saúde mental, desenvolvimento da infância e adolescência em contexto de vulnerabilidade. Coordenadora de projetos de pesquisa e extensão visando o atendimento psicológico de crianças e adolescentes. Coordenadora do Laboratório de Avaliação e Intervenção Psicológica e Neuropsicológica na Universidade Católica de Santos. Ênfase em na área de Avaliação Psicológica e desenvolvimento psicológico. Membro do GT Métodos Projetivos na Avaliação Psicológica da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia - ANPEPP. Integrante do Conselho Editorial da Revista Psicólogo InFormação e do Boletim de Psicologia.

Published

2025-04-22