PRÁTICAS PEDAGÓGICAS INCLUSIVAS NO CONTEXTO DO ENSINO FUNDAMENTAL: UMA ANÁLISE A PARTIR DAS PERCEPÇÕES DE PROFESSORES DOS ANOS INICIAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58422/releo2025.e1764

Abstract

The construction of a democratic and equitable educational system requires the recognition of diversity as a foundational principle of pedagogical practices. The inclusion of students with disabilities in mainstream education is understood not only as a normative guideline, but also as an ethical and political imperative of contemporary education, reaffirmed by public policies such as the National Policy on Special Education from the Perspective of Inclusive Education (2008) and the Brazilian Law for the Inclusion of Persons with Disabilities (2015). This article aims to analyze the conceptions and experiences of teachers in the early years of elementary education regarding inclusive pedagogical practices, focusing on the strategies adopted, the challenges encountered, and the effectiveness of actions implemented in daily school life. This is a qualitative research study based on semi-structured interviews conducted with teachers working in public schools. Data analysis was carried out using content analysis techniques, guided by the theoretical framework of inclusive education. The findings highlight progress in teachers’ perceptions of the importance of inclusion, while also revealing the persistence of structural, formative, and attitudinal barriers that hinder the consolidation of a truly inclusive school. By valuing teachers’ voices, this study contributes to the debate on teacher education, the strengthening of public policies, and the enhancement of inclusive pedagogical practices as essential conditions for a socially committed quality education.

Author Biographies

Roseneide Maria Batista Cirino, Universidade Estadual do Paraná - Campus Paranaguá

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Pon
ta Grossa, na linha de pesquisa Ensino e Aprendizagem.
Tem Mestrado em Educação pela Universidade Federal do
Paraná, Especialização em Psicopedagogia, Orientação e
Supervisão Escolar e Educação Especial Inclusiva. Possui
estudos adicionais em Deficiência Visual. É graduada em
Normal Superior com Mídias Interativas pela Universidade
Estadual de Ponta Grossa e Pedagogia pela FAPI. É pro
fessora do colegiado de Pedagogia foi membro do NDE
(2019-2024). Compõe o Banco de Avaliadores da Educa
ção Superior INEP/ BASIs. Coordena o NESPI - Núcleo de
Educação Especial Inclusiva. É líder do Grupo de Pesquisa
em Ensino e Práticas Inclusivas GPEPI. Tem experiência na
área de Educação, com ênfase em Educação Especial in
clusiva. Atuou como professora de Educação Infantil, En
sino Fundamental anos iniciais, educação especial, EJA e
no curso de Formação docente nível médio. Atuou como
pedagoga escolar em processos de Gestão, Coordenou a
Educação Especial e Ensino Fundamental anos iniciais de
2001 a 2008 no município de Fazenda Rio Grande.
Lattes: http://lattes.cnpq.br/4251118936692913

Larissa de Lima Araujo, Universidade Estadual do Paraná - Campus Paranaguá

Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Paraná

Danielle Marafon, Universidade Estadual do Paraná - Campus Paranaguá

Doutora em Educação pela Pontíficia Universidade Cató
lica do Paraná, Mestrado em Educação: História e políticas
da Educação pela Pontíficia Universidade Católica do Pa
raná. Especialização em Pedagogia Escolar( Administra
ção, Supervisão e Orientação Escolar). Graduação em Pe
dagogia. Professora associada da Universidade Estadual
do Paraná - Campus de Paranaguá. Professora permanen
te no Programa de Mestrado Profissional em Rede Nacio
nal para Ensino das Ciências Ambientais UFPR - setor Lito
ral. Coordenadora da especialização em Educação Infantil:
Gestão, Saberes e Práticas Educacionais. Pesquisadora na
área de Alfabetização e Letramento, Formação de Profes
sores e Educação Infantil.
Lattes: http://lattes.cnpq.br/3670209262095739

Published

2025-08-28