Integral Education and full-time schooling: the constitution of a preventive subjectivity
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2020.e1010Keywords:
Educação Integral, Subjetividade Preventiva, TempoAbstract
This article is the result of a field research project carried out in two municipalities on the western border of the Brazilian state of Rio Grande do Sul to analyze the discourses produced at schools about Integral Education and Full-Time Schooling. Methodologically, two data collection instruments were used: interviews and questionnaires with teachers from the two participating municipalities. It was possible to infer that spending more time at school allows for an investment in the potential of the subjects, and it is considered in the end that contemporary Integral Education is sustained by a longer stay at school as a space for the constitution of a preventive subjectivity.
Keywords: Integral Education. Preventive Subjectivity. Time.
References
AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Chapecó: Argos, 2006.
BARROS, Katia Oliveira de. A Escola de Tempo Integral como Política Pública Educacional: a experiência de Goianésia (2001-2006). Brasília, UnB, 2008. Dissertação (Mestrado em Educação), Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade de Brasília, Brasília, 2008.
BRASIL. Portaria N°1.144, de 10 de outubro de 2016. Institui o Programa Novo Mais Educação, que visa melhorar a aprendizagem em língua portuguesa e matemática no ensino fundamental. Diário Oficial da União, nº 196, terça-feira, 11 de outubro de 2016.
BRASIL. Programa Novo Mais Educação: Documento Orientador – Adesão Versão – Ministério da Educação/ Secretaria de Educação Básica, outubro de 2016.
BRASIL. Plano Nacional de Educação. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências. Brasília : Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.
BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Normativa Interministerial nº 17, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa Mais Educação, que visa fomentar a educação integral de crianças, adolescentes e jovens, por meio do apoio a atividades sócio-educativas no contraturno escolar. 2007. Disponível em: . Acesso em: 17 jan. 2008
CAVALIERE, Ana Maria, COELHO, Lígia Martha. Por onde andam os CIEPs? Uma análise após 15 anos. Cadernos de Pesquisa, n. 119, p.147-174, jul. 2003.
COELHO, Lígia Martha C. da Costa. História(s) da Educação Integral. Em Aberto, B v. 22, n. 80, p.83-96, abr. Brasília: 2009.
FOUCAULT, Michel. Tecnologias de Si. Revista Verve, 6: 321-360, PUC/ São Paulo, 2004.
________ A Governamentalidade. In: ______. Microfísica do Poder. 18. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2003a.
________ Verdade e Poder. In. In. ______. Microfísica do Poder. 18. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2003b.
________ Subjetividade e Verdade. Resumo dos cursos do Collège de França (1970-1982). Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.
LARROSA, Jorge. Tecnologias do Eu e Educação. In. SILVA, Tomaz Tadeu da. (Org.). O Sujeito da Educação: estudos foucaultianos, 5. ed. Petrópolis: Vozes,1994.
LOCKMANN, Kamila. TRAVERSINI, Clarice Salete. Alargamento das funções da escola e redefinição dos conhecimentos escolares: implicações da educacionalização do social. Revista Educação Pública, Cuiabá, v.26, n. 63, set/dez. 2017.
MENEZES, Janaína S. S. Educação Integral & Tempo integral na educação básica: da LDB ao PDE. In: COELHO, Lígia Martha da Costa (org.). Educação Integral em Tempo Integral: estudos e experiências em processo. Petrópolis, R.J.: DP et Alii, Rio de Janeiro: FAPERJ, 2009.
MENEZES, Eliana da Costa Pereira de. A Maquinaria Escolar na produção de subjetividades para uma sociedade inclusiva. Tese (doutorado) – Universidade do Vale do Rio dos Sinos, Programa de Pós-Graduação em Educação, 2011.
MOLL, Jaqueline. A agenda da educação integral: compromissos para sua consolidação como política pública. In: MOLL, Jaqueline et al. Caminhos da Educação Integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.
NÓVOA. Antônio. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
NUNES, Clarice. Centro Educacional Carneiro Ribeiro: concepção e realização de uma experiência de educação integral. Brasília: Revista Em Aberto, v. 22, n. 80, p.121-134, abr. 2009.
POPKEWITZ, Thomas; OLSSON, Ulf; PETERSSON, Kenneth. Sociedade da Aprendizagem, Cosmopolitismo, Saúde Pública e Prevenção à Criminalidade. Educação e Realidade, Porto Alegre, Faced/UFRGS. v. 34, n.2. Mai/Ago, 2009.
ROSE, Nikolas. Inventando nossos selfs. Petrópolis, Rio de Janeiro. Editora Vozes, 2011.
SARAIVA, Karla. Michel Foucault, discurso e a invenção da verdade. In. LEITE, Miriam, GABRIEL, Carmen Teresa. Linguagem, discurso, pesquisa e educação. Rio de Janeiro, Petrópolis, FAPE, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.