Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research

Authors

  • Claudia Vicci Amadeu Universidade de Franca
  • Fabiana Parpinelli Gonçalves Fernandes Universidade de Franca
  • Renan Antônio da Silva Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS
  • Lilian Cristina Gomes do Nascimento Universidade de Franca

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1104

Keywords:

Educação. Formação de Professores. Políticas Públicas. Programas Governamentais. Tecnologias Digitais.

Abstract

This article aims to present the guiding policy of the national education in Brazil, the PNE (National Education Plan), and discuss the impact of the main government programs for the implementation of digital technologies in public schools and for the training of public school teachers for their use of technological resources in the classroom, as well as the Municipal Education Plan of the city of Franca/SP on the use of digital technologies in education. The methodology used included documentary research followed by a literature review that was carried out in the databases of the CAPES Portal of Journals and Scielo. The results point out that the programs developed in schools across the national territory, for the most part, are portrayed as strategic tools to achieve the goals outlined by the PNE; however, there is little concern with a critical and reflective deepening on the role of digital technologies in improving the educational system and in innovative teaching practices.

Keywords: Education. Teacher training. Public Policy. Government Programs. Digital Technologies.

Author Biographies

Claudia Vicci Amadeu, Universidade de Franca

Mestra em Promoção de Saúde pela Universidade de Franca. http://lattes.cnpq.br/9119627396157752

Fabiana Parpinelli Gonçalves Fernandes, Universidade de Franca

Doutoranda em Promoção de Saúde pela Universidade de Franca. http://lattes.cnpq.br/2221978215646588.

E-mail: parpinell@gmail.com

Renan Antônio da Silva, Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS

Pós-Doutor pelos seguintes Programas de Pós - Graduação: Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Ciências Sociais pela Universidade Estadual Paulista (UNESP/ Marília), História pela University of Warwick (Reino Unido), Ciências Sociais pela Universidade de Santiago de Compostela (Espanha), Educação pela Universidad de Sevilla (Espanha),Ciências Sociais e do Comportamento pela Universidade da Corua (Espanha), Ciências Sociais pela Universidad de Buenos Aires (Argentina), Antropologia pela Universidade de Évora (Portugal), Psicologia pela Universidad de Tarapacá (Chile), Educação pela Universidad Autónoma de Madrid (Espanha), Educação pela Universidade Estadual Do Sudoeste Da Bahia (UESB), Educação pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Pesquisador no Departamento de Pesquisa do Centro Universitário do Sul de Minas - UNIS.  E-mail: r.silva@unesp.br

Lilian Cristina Gomes do Nascimento , Universidade de Franca

Pós-Doutora e Doutora em Promoção de Saúde pela Universidade de Franca. Mestre em Educação Física e Fisioterapeuta pela Universidade Federal do Triângulo Mineiro. Docente do Programa de Mestrado e Doutorado em Promoção de Saúde e do curso de Fisioterapia da Universidade de Franca. E-mail: liliangomes@hotmail.com.br

 

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Published

2021-03-21

How to Cite

Amadeu, C. V. ., Fernandes, F. P. G. ., Silva, R. A. da ., & Nascimento , L. C. G. do . . . . (2021). Public educational policies on digital Technologies: literature review and documentary research . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(29), 159–176. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1104