Social Representations of the School and the Neighborhood to Basic Education Students

curricula in everyday school day and their implications on the shared making-thinking in pedagogical practices

Authors

  • Natanael Reis Bomfim Universidade do Estado da Bahia
  • Sílvia Letícia Costa Pereira Correia Prefeitura Municipal de Salvador
  • Rejane Dias da Silva Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1581

Keywords:

Social representations, School, Neighborhood., Curriculum

Abstract

This article aims to present two studies developed by two Research Groups, from the Federal University of Pernambuco and the State University of Bahia, which articulate the social representations of the school and the neighborhood with basic education students, as a way of contributing to shared doing-thinking in pedagogical practices. Therefore, we ask: What are the social representations of the school and the neighborhood among students? How do these representations contribute to the practical knowledge of common sense in the process of forming these subjects? The studies, of an interpretative/descriptive nature, applied a questionnaire with the TALP and affective maps. The results allowed us to understand the socio-cognitive and affective representations about the school, understand how they think and act in their neighborhood, their actions and their knowledge capable of guiding pedagogical practices.

Author Biographies

Natanael Reis Bomfim, Universidade do Estado da Bahia

Doutor em Educação pela Universidade do Quebec em Montreal - Canadá/Professor Permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação e Contemporaneidade (PPGEDUC), da Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Pesquisador Associado ao Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade – Educação (CIERS-ed/FCC). Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5122-9820. E-mail: nrbomfim@uneb.br.

Sílvia Letícia Costa Pereira Correia, Prefeitura Municipal de Salvador

Doutora em Educação pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB)/Gestora da Escola Álvaro Franca da Rocha -Prefeitura Municipal de Salvador – Bahia – Brasil. Membro do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Representações, Educação e Sustentabilidade (GIPRES). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9018-2340. E-mail: sil.lete.arquivos@gmail.com.

Rejane Dias da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco. Professora Associada da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), com atuação no Centro de Educação, no Departamento de Administração Escolar e Planejamento Educacional e no Programa de Pós-Graduação em Educação/PPGE. Pesquisadora Associada do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade – Educação (CIERS-ed). Líder do Grupo Interdisciplinar de Estudos Sobre Representações Sociais e Educação (GIERSE). ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0231-7939. E-mail: rejanediasilva@gmail.com.

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Published

2024-11-30

How to Cite

Bomfim, N. R., Costa Pereira Correia, S. L., & Dias da Silva, R. (2024). Social Representations of the School and the Neighborhood to Basic Education Students: curricula in everyday school day and their implications on the shared making-thinking in pedagogical practices. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(42), 204–225. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1581