Non-Violent Communication

Potential In Developing Skills In Collective Deliberation In Basic Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1662

Keywords:

Deliberative bioethics, human rights, Education for peace, Engagement, Psychoedycation

Abstract

Starting from the hypothesis of compatibility of the non-violent communication technique with bioethical assumptions, the objective was to evaluate the dimensions of application of NVC in scientific studies. To this end, an integrative review was carried out and 361 articles were retrieved, 30 of which were critically analysed. The application has been proven in different cultural, geographic and academic contexts, especially in basic education, however conditioned to psychoeducation for the development of socio-emotional skills of students, teaching staff and families. The mobilized values ??converged with assumptions of Deliberative, Principialist, Interventionist and Environmental Bioethics, demonstrating the potential for promoting education for peace and socio-environmental commitment and engagement for a feasible future.

Author Biographies

Marta Luciane Fischer, PUCPR

Bióloga, Artista Plástica, Mestre e doutora em Zoologia. Docente do Programa de Pós-Graduação em Bioética da Pontifica Universidade Católica do Paraná.  https://orcid.org/0000-0002-1885-0535.  marta.fischer@pucpr.br.

Alex Aparecido da Silva, Pontifícia Universidade Católica do Paraná

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Bioética da PUCPR. Professor de Ciências na Secretaria de Estado da Educação e Esporte do Paraná. https://orcid.org/0009-0007-4277-867X. alex_a.silva@yahoo.com.br

References

ALLEN, Douglas. Mahatma Gandhi on violence and peace education. Philosophy East and West, v. 57, n. 3, p. 290-310, 2007. DOI: 10.1353/pew.2007.0029. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/20109407. Acesso em: 26 jul. 2024.

ALMEIDA, Cristóvão Domingos; ROBALLO, Lins; OLIVEIRA, Simone Barros de. Comunicação não violenta e círculo de diálogo com equipes multidisciplinares. Diálogos Interdisciplinares, v. 9, n. 3, p. 74-87, 2020.

ARNESEN-TRUNZO, Melissa D. Identifying techniques for encouraging compassionate communication: supporting behaviour for international primary school students in Shanghai, China. Open Journal of Social Sciences, v. 3, n. 6, p. 50-60, 2015. DOI: 10.4236/jss.2015.36011. Disponível em: https://www.scirp.org/pdf/JSS_2015052211571268.pdf. Acesso em: 17 set. 2024.

ARROYO, Miguel G. Políticas educacionais e desigualdades: à procura de novos significados. Educação & Sociedade, v. 31, p. 1381-1416, 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0101-73302010000400017. Acesso em: 17 set. 2024.

BAUMAN, Zygmunt. Vida líquida. Rio de Janeiro: Zahar, 2007.

BIAGGIO, Angela Maria Brasil. Kohlberg e a “Comunidade Justa”: promovendo o senso ético e a cidadania na escola. Psicologia: reflexão e crítica, v. 10, n. 1, p. 47-69, 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0102-79721997000100005. Acesso em: 19 set. 2024.

BOTLER, Alice Miriam Happ. Juventude e escola: violência e princípios de justiça em escolares de ensino médio. Cadernos Cedes, v. 40, p. 26-36, 2020. DOI: 10.1590/CC220208. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ccedes/a/6kvYX3yQpPtkDd6xFBmrg5f/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 set. 2024.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Lei n.13.005, de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação – PNE., 26 jun 2014. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 19 set. 2024.

CAMPO, Louise Ariane da; PARZIANELLO, Geder Luis. A comunicação não violenta no mercado de trabalho da mulher jornalista. Animus. Revista Interamericana de Comunicação Midiática, v. 20, n. 42, 2021. DOI: 10.5902/2175497741040. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/animus/article/view/41040/pdf. Acesso em: 19 set. 2024.

CÁSSIO, Fernando; GOULART, Débora Cristina. A implementação do Novo Ensino Médio nos estados: das promessas da reforma ao ensino médio nem-nem. Retratos da Escola, v. 16, n.35, p.285-293,2022. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/1620/1108. Acesso em: 19 set. 2024.

CHAVES, Érica Cristina Braga. Uma proposta integrativa entre Piaget, Wallon, Vygotsky e Bronfenbrenner, para aperfeiçoamento dos estilos parentais no desenvolvimento intelectual e formação emocional. Revista Formadores, v. 16, n. 1, 2023. DOI: 10.25194/rf.v16i1.1628. Disponível em: https://adventista.emnuvens.com.br/formadores/article/view/1628/1142. Acesso em: 19 set. 2024.

CONNOR, Jane Marantz; KILLIAN, Dian. Connecting across differences: Finding common ground with anyone, anywhere, anytime. Encinitas, CA: PuddleDancer Press, 2012.

CRUZ, Catharina Eugeni Schier da; SALLES-FILHO, Nei Alberto. A promoção da educação para a paz na educação básica, através da educação física: análise das produções (2007-2016) do programa de desenvolvimento educacional do Paraná à luz das cinco pedagogias da paz. Caderno Pedagógico, v. 20, n. 7, p. 3005-3021, 2023. DOI: 10.54033/cadpedv20n7-030. Disponível em: https://ojs.studiespublicacoes.com.br/ojs/index.php/cadped/article/view/1559/1614. Acesso em: 19 set. 2024.

CRUZ, Eduardo Picanco; CUNHA, Jéssica Silveira; FONTANILLAS, Carlos Navarro. Aplicação dos Métodos de Borda e da Análise Hierárquica para Avaliar as Decisões Coletivas: um Estudo sobre a Preferência por Refrigerantes em uma Cidade no Interior. Disponível em: https://www.aedb.br/seget/arquivos/artigos12/12016104.pdf. Acesso em: 19 set. 2024.

DURAND, Guy. Introdução Geral à Bioética. São Paulo: Loyola, 2010. 431 p.

DZAFEROVIC, Mirsada. The effects of implementing a program of nonviolent communication on the causes and frequency of conflicts among students. Teme-Casopis Za Drustvene Nauke, v. 42, n. 1, p. 57-74, 2018. Disponível em: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=668801. Acesso em: 19 set. 2024.

FELIPE, Jane. O desenvolvimento infantil na perspectiva sociointeracionista: Piaget, Vygotsky, Wallon. Educação Infantil: pra que te quero. Rio de Janeiro: Artmed, 2001.

FISCHER, Marta Luciane; MOSER, Ana Maria; DINIZ, Ana Laura Furlan. Bioética e Educação: A utilização do nivelamento moral como balizador para construção de um agente moral consciente, autônomo e reflexivo. In: RENK, Valquiria. Bioética e educação múltiplos olhares. Curitiba: Prismas, 2016. p. 33-67.

FISCHER, Marta Luciane; CUNHA, Thiago; RENK, Valquiria; SGANZERLA, Anor; SANTOS, Juliana. Da ética ambiental à bioética ambiental: antecedentes, trajetórias e perspectivas. História, Ciências, Saúde-Manguinhos, v. 24, n. 2, p. 391-409, 2017. DOI: 10.1590/S0104-59702017000200005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/RWy3SRjRfxx8yZXSxrtvvQC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 set. 2024.

FISCHER, Marta Luciane; ROSANELI, Carolina Fernandes; FARIAS, Marina Kobai; MARTINS, Gerson Zafalon. E-caminho do diálogo: ambientes virtuais como espaço coletivo de construção ética. Revista Bioética, v. 30, n. 2, p. 258-271, 2022. DOI: 10.1590/1983-80422022302523PT. Disponível em: https://www.scielo.br/j/bioet/a/Sb9TLX9VLLYdgMHM34rXqvk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 set. 2024.

FISCHER, Marta Luciane; LUMMERTZ, Thierry Betazzi; SANTOS-JUNIOR, Robiran José dos; ARTIGAS, Natalia Aline Soares. Bioética na escola: ensinando os caminhos da deliberação para as crianças. Curitiba: CRM-PR, 2022.

GARDNER, Howard; CHEN, Jie-Qi; MORAN, Seana. Inteligências múltiplas. Porto Alegre: Penso Editora, 2009.

GARRAFA, Volnei. Da bioética de princípios a uma bioética interventiva. Rev. bioét v. 18, p. 125-134, 2005. Disponível em: https://revistabioetica.cfm.org.br/revista_bioetica/article/view/97. Acesso 19 set. 2024.

GIGOSKI, Iarana de Castro; PACHECO, Luci Mary Duso. Cultivando a convivência pacífica: comunicação não violenta na mediação de conflitos escolares. Revista Transmutare, v. 9, 2024. DOI: 10.3895/rtr.v9n0.18531. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/rtr/article/view/18531/10247#. Acesso em: 19 set. 2024.

GOMES, Doris; APARISI, Juan Carlos Siurana. Deliberação coletiva: uma contribuição contemporânea da bioética brasileira para as práticas do SUS. Trabalho, Educação e Saúde, v. 15, p. 347-371, 2017. DOI: 10.1590/1981-7746-sol00052. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00052. Acesso em: 19 set. 2024.

GRACIA, Diego. La deliberación moral: el método de la ética clínica. Med Clin (Barc), v. 117, n. 1, p. 18-23, 2001. DOI: 10.1016/S0025-7753(01)71998-7. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0025775301719987. Acesso em: 19 set. 2024.

GROSSI, Marcia Gorett Ribeiro; LEAL, Debora Cristina Cordeiro Campos; ELIAS, Michele Cristina Almeida de Sousa.; GROSSI, Breno Henrique Ribeiro. Neurociência, comunicação não violenta e educação a distância: possíveis aproximações. Cadernos da FUCAMP, v. 19, n. 38, 2020. Disponível em: https://revistas.fucamp.edu.br/index.php/cadernos/article/view/2060. Acesso em: 19 set. 2024.

HARARI, Yuval Noah. Sapiens: História breve da humanidade. 1. ed. São Paulo: Elsinore, 2013.

HAVRYLIV, Oksana. Verbale Aggression und verbale Gewalt: Aspekte zum Einbeziehen in den Sprachunterricht. Linguistische Treffen in Wroc?aw, v. 18, n. 2, p. 137-151, 2020. Disponível em: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=915335. Acesso em: 19 set. 2024.

HOFFMAN, Martin L. Empathy and moral development. The Annual Report of Educational Psychology in Japan, v. 35, p. 157-162, 1996. DOI: 10.5926/arepj1962.35.0_157. Disponível em: https://www.jstage.jst.go.jp/article/arepj1962/35/0/35_157/_pdf/-char/en. Acesso em: 19 set. 2024.

IBIAPINA, Aricelma Costa. Violência sexual infantojuvenil intrafamiliar / Domestic sexual violence against children and adolescents. REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA, [S. l.], v. 6, n. 12, p. 472–487, 2015. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/238. Acesso em: 18 set. 2024.

JACKSON, Gregg B. Methods for integrative reviews. Review of Educational Research, v. 50, n. 3, p. 438-60, 1980. DOI: 10.3102/00346543050003438. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/00346543050003438. Acesso em: 19 set. 2024.

JANISSEK-MUNIZ, Raquel; LESCA, Humbert; FREITAS, Henrique. Inteligência estratégica antecipativa e coletiva para tomada de decisão. Revista Organizações em Contexto, v. 2, n. 4, p. 92-118, 2006. DOI: 10.24883/IberoamericanIC.v1i1.6. Disponível em: https://iberoamericanic.org/rev/article/view/6/15. Acesso em: 19 set. 2024.

KNOENER, Darlene Ferraz; SANTOS, Natália Cristina Pupin; DUARTE, Lídia Morcelli. A promoção da convivência ética e a prevenção da violência na escola: Considerações sobre a formação docente. Revista on-line de Política e Gestão Educacional, p. e022094-e022094, 2022. DOI: 0000-0001-7384-7024. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/rpge/article/view/16954/13587. Acesso em: 19 set. 2024.

KOOPMAN, Sara; SELIGA, Laine. Teaching peace by using nonviolent communication for difficult conversations in the college classroom. Peace and Conflict Studies, v. 27, n. 3, p. 2, 2021. DOI: 10.46743/1082-7307/2021.1692. Disponível em: https://nsuworks.nova.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1692&context=pcs. Acesso em: 19 set. 2024.

LEITE, Rosa Domingues. O papel da escola na apropriação da inteligência emocional. Revista Científica Educ@ção, v. 3, n. 5, p. 605-621, 2019. Disponível em: https://www.eev.com.br/revistaeducacaoemfoco/3%20-%20Rosa%20Domingues%20Leite%20-%2011%20a%2027.pdf. Acesso em: 19 set. 2024.

LOOS, Helga; ZELLER, Thomas Vincenz. Aprendendo a “brigar melhor”: administração de conflitos sem violência na escola. Interação em Psicologia, v. 11, n. 2, 2007. DOI: 10.5380/psi.v11i2.7471. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/psicologia/article/view/7471. Acesso em: 19 set. 2024.

MACHADO, Letícia Vier; FACCI, Marilda Gonçalves Dias; BARROCO, Sonia Mari Shima. Teoria das emoções em Vigotski. Psicologia em Estudo, v. 16, p. 647-657, 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pe/a/cvL9hMXKctvZpzF3nLFdyYw/?lang=pt. Acesso em: 19 set. 2024.

MAKSIMOVIC, Jelena; MILANOVIC, Nedeljko M.; ZAJIC, Jelena Osmanovic. The role of action research in the prevention of violent communication of students. Research in Pedagogy, v. 12, n. 1, p. 216-225, 2022. DOI: 10.3316/informit.526524834250533 . Disponível em: https://search.informit.org/doi/abs/10.3316/informit.526524834250533. Acesso em: 19 set. 2024.

MALAGARI, Claudia Natali; LOPES, Edilaine Vieira; SCHLESNER, Gabriela Martins. A importância da comunicação não-violenta nos processos pedagógicos para o desenvolvimento regional. Formação de Professores em Revista-Faccat, v. 2, n. 1, p. 56-69, 2021. Disponível em: https://seer.faccat.br/index.php/formacao/article/view/2179. Acesso em: 19 set. 2024.

MARQUES, Fernanda Telles; ASSUNÇÃO, Fernanda Oliveira Franco. Percepções docentes sobre violência institucional escolar e assédio moral horizontal. REVISTA ELETRÔNICA PESQUISEDUCA, [S. l.], v. 6, n. 11, p. 246–266, 2015. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/270. Acesso em: 18 set. 2024.

MATOS, Alan Henrique de Melo.; DA SILVA, Ananda Fernandes Rodrigues.; DA SILVA, Mylena Paz; DA COSTA, Lairton Jose. Comunicação não violenta no ambiente escolar: Educar para a paz. Revista Diálogos Acadêmicos IESCAMP, v. 5, n. 1, p. 14-25, 2021. Disponível em: https://revista.iescamp.com.br/index.php/redai/article/view/99/68. Acesso em: 19 set. 2024.

MATSATSINIS, Nikolaos F.; GRIGOROUDIS, Evangelos; SAMARAS, Athanasius. Aggregation and disaggregation of preferences for collective decision-making. Group Decision and Negotiation, v. 14, p. 217-232, 2005. DOI: 10.1007/s10726-005-7443-x. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10726-005-7443-x. Acesso em: 19 set. 2024.

MENDONÇA, Ricardo Fabrino. Teoria Crítica e democracia deliberativa: diálogos instáveis. Opinião Pública, v. 19, p. 49-64, 2013. DOI: 10.1590/S0104-62762013000100003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-62762013000100003. Acesso em: 19 set. 2024.

MOTTA, Ana Raquel. A dimensão ética na formação de professores para a paz e os direitos humanos. Revista Encantar, v. 1, n. 3, p. 237-258, 2019. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/encantar/article/view/8727. Acesso em: 19 set. 2024.

OLIVEIRA, Otavio Lima. Comunicação não-violenta como ferramenta pedagógica: por uma prática docente propositiva e colaborativa. Revista Perspectiva Sociológica, v. 24, p. 97-114, 2019. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/. Acesso em: 19 set. 2024.

OLIVEIRA, Simone Barros de; VIEIRA, Monique Soares; COFFI, Maria Fernanda Avila. Educação para a paz e direitos humanos: a contribuição da comunicação não violenta. Verum: Revista de Iniciação Científica, v. 1, n. 1, p. 1-13, 2021. Disponível em: https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeiniciacaocientifica/article/view/88. Acesso em: 19 set. 2024.

PARANHOS, Flávio R. L. Bioética principialista. Thaumazein: Revista Online de Filosofia, v. 10, n. 19, p. 39-54, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufn.edu.br/index.php/thaumazein/article/view/1978/pdf_1. Acesso em: 19 set. 2024.

PEREIRA, Felipe Reis; WELLICHAN, Daniele da Silva. P.; GEJÃO, Fernanda de Carvalho; GARCIA, Nathália Medina. Parcerias profissionais em uma escola pública dos anos finais do ensino fundamental: ações necessárias para a realidade atual. Perspectivas em Diálogo: Revista de Educação e Sociedade, v. 11, n. 26, p. 227-240, 3 jan. 2024. DOI: 10.55028/pdres.v11i26.19189. Disponível em: https://periodicos.ufms.br/index.php/persdia/article/view/19189/13482. Acesso em: 19 set. 2024.

PISKE, Eliane Lima; GARCIA, Narjara Mendes; YUNES, Maria Angela Mattar. Práticas educativas ambientais na formação de educadores das infâncias. Texto Livre, v. 14, n. 1, p. e25698, 2021. DOI: 10.35699/1983-3652.2021.25698. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tl/a/p4vJdNNGRcKCWDL5nSLsvzK/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 19 set. 2024.

PRIGOZHIN, Arkadii Il’ich. Game Methods of Collective Decision Making in Management Consulting. Soviet Education, v. 33, n. 12, p. 25-45, 1991. DOI: 10.2753/RES1060-9393331225. Disponível em: https://doi.org/10.2753/RES1060-9393331225. Acesso em: 19 set. 2024.

QUINTANA, Carmem L. P. Cristais Partidos e Comunicação Não Violenta no Cotidiano Empresarial. Revista Cadernos de Negócios, v. 1, n. 1, 2021. Disponível em: https://revista.unifeso.edu.br/index.php/cadernosdenegocios/article/view/2519. Acesso em: 19 set. 2024.

RABBANI, Martha Jalali. Educação para a paz: desenvolvimento histórico, objetivos e metodologia. Cultura de Paz, p. 63, 2003. Disponível em: https://www.dhnet.org.br/dados/cartilhas/a_pdf_dh/cartilha_cultura_da_paz.pdf#page=63. Acesso em: 19 set. 2024

REIMER, Ivoni Richter; RODRIGUES, Elisa; OLIVEIRA, Hélyda di. Educar para a paz: a paz como educação. Caminhos - Revista de Ciências da Religião, v. 17, p. 436-444, 2019. DOI: 10.18224/cam.v16i2.6810. Disponível em: https://doi.org/10.18224/cam.v16i2.6810. Acesso em: 19 set. 2024.

REMÍGIO, Arthur Nunes. A comunicação não-violenta aplicada ao contexto escolar de Mossoró/RN: uma análise dos relatos de experiências de facilitadores de práticas restaurativas. Revista Estudantil Manus Iuris, v. 1, n. 2, p. 67-85, 2020. DOI: 10.21708/issn2675-8423.v1i2a9876.2020. Disponível em: https://periodicos.ufersa.edu.br/rmi/article/view/9876/10471. Acesso em: 19 set. 2024.

RITA, Francine Michele; DAGANI, Cassiane; DA SILVA, Everaldo. Comunicação não violenta e educação para a paz: ferramentas de diálogo para educadores do município de Brusque/SC no pós-pandemia. Revista Interdisciplinar Científica Aplicada, v. 17, n. 2, p. 14-34, 2023. DOI: 10.13140/RG.2.2.10084.09608. Disponível em: https://doi.org/10.13140/RG.2.2.10084.09608. Acesso em: 19 set. 2024.

RODRIGUES, Francisco Alex; CARVALHO, Sayara Sá de Felipe; MELO, Adriana Soely André de Souza. Alfabetização das Competências Socioemocionais na Educação Infantil: Habilidades para a Vida. ID on line. Revista de Psicologia, v. 15, n. 54, p. 150-170, 2021. DOI: 10.14295/idonline.v15i54.2952. Disponível em: https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/2952/4633. Acesso em: 19 set. 2024.

RODRIGUES, Natálie dos Reis; BECKER, Maria Luiza Rheingantz. Jogos cooperativos e sua contribuição na educação para a paz. Temas em Educação Física, v. 5, n. 1, p. 96-111, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/218596/001122769.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 19 set. 2024.

RODRÍGUEZ, Víctor Domínguez; DEAÑO, Manuel; GONZÁLEZ, Fernando Tellado. Incidencia de los distintos tipos de violência escolar en Educación Primaria y Secundaria. Universidade de Vigo, España, 2020. DOI: 10.17811/rifie.49.4.2020.373-384. Disponível em: https://reunido.uniovi.es/index.php/AA/article/view/15424/13462. Acesso em: 19 set. 2024.

ROSENBERG, Marshall B. Comunicação não-violenta: técnicas para aprimorar relacionamentos pessoais e profissionais. São Paulo: Editora Agora, 2006.

SANTOS, Maria Angélica da Silva Costa. A comunicação não violenta como instrumento para uma cultura de paz: uma proposta para as escolas da rede estadual de Sergipe. Ideias e Inovação - Lato Sensu, v. 4, n. 2, p. 89, 2018. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/ideiaseinovacao/article/view/5611. Acesso em: 19 set. 2024.

SANTOS-JUNIOR, Robiran José; FISCHER, Marta Luciane. A vulnerabilidade do professor diante dos desafios da educação ambiental. Cadernos de Pesquisa, v. 50, n. 178, p. 1022-1040, 2020. DOI: 10.1590/198053147037. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/cp/v50n178/1980-5314-cp-50-178-1022.pdf. Acesso em: 19 set. 2024.

SCHOPPE, Sebastian; STÜCK, Marcus. Wertschätzende Kommunikation in Kindertagesstätten. Prävention und Gesundheitsförderung, p. 1-8, 2012. DOI: 10.1007/s11553-012-0352-3. Disponível em: https://doi.org/10.1007/s11553-012-0352-3. Acesso em: 19 set. 2024.

SOALHEIRO, Luiza. Mediação e comunicação não violenta: meios viáveis para a melhoria da relação médico-paciente. Observatório de la Economía Latinoamericana, v. 22, n. 7, p. e5570-e5570, 2024. DOI: 10.55905/oelv22n7-019. Disponível em: https://ojs.observatoriolatinoamericano.com/ojs/index.php/olel/article/view/5570. Acesso em: 19 set. 2024.

SOUZA, Cristiane Vilhena; SANTOS, Kátia Paulino. Desafios na resolução de conflitos no ambiente escolar: práticas restaurativas na educação. Inovação & Tecnologia Social, v.1, n. 2, p.119-140, 2019. DOI:10.47455/2675-0090.2019.1.2.2049. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/inovacaotecnologiasocial/article/view/2049. Acesso em: 19 set. 2024.

SUZIC, Nenad.; LUKA, Banja.; MARIC, Tatjana; MALESEVIC, Dane. Effects of nonviolent communication training program on elementary school children. Arctic, v. 71, n. 8, p. 3-10, 2018. Disponível em: https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/61858519/ . Acesso em: 19 set. 2024.

TATTERSALL, Ian. Language and the origin of symbolic thought. Cognitive Archaeology and Human Evolution. Cambridge: University Press, 2009.

TOBASE, Lúcia, CARDOSO, Sandra, RODRIGUES, Renata...PERES, Heloise. Comunicação não violenta como tecnologia leve no contexto da enfermagem: revisão integrativa. Enfermagem Brasil, v. 21, n. 5, p. 621-635, 2022. DOI: 10.33233/eb.v21i5.4936. Disponível em: https://doi.org/10.33233/eb.v21i5.4936. Acesso em: 19 set. 2024.

TRINDADE, Elaine Ap Berlanga; CRUZ, Vanessa Santos; TRINDADE, Dorival Paula. A aplicação da técnica de comunicação não violenta (CNV) no relacionamento entre líder e liderado em ambiente de teleatendimento. Revista Intraciência, p. 12, 2017. Disponível em: https://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20170531140359.pdf. Acesso em: 19 set. 2024.

TROMBETTA, Sérgio; PEREIRA, Vilmar Alves; ZITKOSKI, Jaime José. Atualidade da teoria crítica nos processos de formação: desafios para pensar a educação para a paz após Auschwitz. Revista da Faculdade de Educação, v. 39, n. 1, p. e392320, 2023. DOI: 10.30681/21787476.2023.E392320. Disponível em: https://doi.org/10.30681/21787476.2023.E392320. Acesso em: 19 set. 2024.

VUKANOVIC, Nemanja. The relationship between the type of communication in the family and the success of students in mathematics in the fifth grade. Drustvene i humanisticke studije, v. 7, n. 4 (21), p. 503-520, 2022. DOI: 10.51558/2490-3647.2022.7.4.503 . Disponível em: https://dhs.ff.untz.ba/index.php/home/article/view/838. Acesso em: 19 set. 2024.

WEILER, Márcia Léia Bomm; FREITAS, Amílcar Cardoso Vilaça de. Caminhos para a paz: comunicação não violenta e práticas de justiça restaurativa como potencializadoras de habilidades socioemocionais. Simbiótica: Revista Eletrônica, v. 10, n. 3, p. 134-167, 2023. DOI: 10.47456/simbitica.v10i3.38764. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/simbiotica/article/view/38764. Acesso em: 19 set. 2024.

WERTHEIN, Jorge, CUNHA, Célio da. Fundamentos da nova educação. Cadernos UNESCO Brasil: série educação, 5. 2000. Disponível, em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129766. Acesso em: 17 set. 2024.

WHITTEMORE, Robin. Rigour in integrative reviews. In: WEBB, C.; ROE, B. Reviewing research evidence for nursing practice: systematic reviews. p. 149-156, 2007. DOI: 10.1002/9780470692127.ch11. Disponível em: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9780470692127.ch11. Acesso em: 19 set. 2024.

ZOBOLI, Elma Lourdes Campos Pavone. Bioética clínica na diversidade: a contribuição da proposta deliberativa de Diego Gracia. Bioethikos, v. 6, n. 1, p. 49-57, 2012. Disponível em: https://repositorio.usp.br. Acesso em: 19 set. 2024.

Published

2025-11-03

How to Cite

Fischer, M. L., & Silva, A. A. da. (2025). Non-Violent Communication: Potential In Developing Skills In Collective Deliberation In Basic Education. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 17(46), 95–118. https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1662