The Connection between Teaching Professionalism and the Category of Teaching Work

Authors

  • Monique Vieira Amorim Bandeira Universidade de Brasília (UNB)/Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)
  • Otília Maria Alves da Nóbrega Alberto Dantas Universidade de Brasília (UnB) https://orcid.org/0000-0002-5164-2543
  • Antonia Dalva França Carvalho Universidade Federal do Piauí (UFPI)

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1762

Keywords:

Teacher Professionality, Teaching Work, Public School System of the Federal District

Abstract

This article aims to discuss the relationship between teacher professionality and the category of teaching work. We assume that teacher professionality is a fundamental mediation for understanding how educational work is articulated with the forms of production and reproduction of life in capitalist society. In this sense, it is through professionality that teaching work is expressed, materialized, and objectified in the practices of different education professionals. To explore this relationship, we analyze the collective development process of the curricular documents still in force in the public school system of the Federal District, which reflect the active participation of teachers.

Author Biographies

Monique Vieira Amorim Bandeira, Universidade de Brasília (UNB)/Secretaria de Estado de Educação do Distrito Federal (SEEDF)

Mestra em educação pela Universidade de Brasília (UnB), doutoranda em Educação e Licenciada em Pedagogia pela mesma instituição. Especialista em Psicopedagogia Institucional pela Universidade Castelo Branco (UCB/RJ). Membro do Grupo de Pesquisa Profissão Docente: Formação, Saberes e Práticas (GEPPESP/UnB/CNPq). - moniquevieira53@gmail.com

Otília Maria Alves da Nóbrega Alberto Dantas, Universidade de Brasília (UnB)

Doutora em Educação (2007), Mestra em Educação (2003) e graduada em Pedagogia (1987) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Pós-doutorado pela Universidade de Brasília sob a coordenação da profa. Doutora Ilma Passos de Alencastro Veiga. Professora Associada IV da Universidade de Brasília (MTC/FE/UnB) na área de Didática Fundamental. Pesquisadora Líder do Grupo de pesquisa Profissão Docente: Formação, Saberes e Práticas (GEPPESP/UnB/CNPq). - zotiliadantas@gmail.com

Antonia Dalva França Carvalho, Universidade Federal do Piauí (UFPI)

Pós-Doutora em educação pela Universidade de Coimbra. Doutora em Educação pela Universidade Federal do Ceará-UFC/FACED, afiliando-se ao campo da epistemologia da prática profissional. Mestra em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Professora Titular, Pró-reitora de Planejamento e Orçamento da UFPI, Editora da Revista Epistemologia e Práxis Educativa (EPEduc). - adalvac@uol.com.br

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Published

2025-06-04

How to Cite

Bandeira, M. V. A., Dantas, O. M. A. da N. A., & Carvalho, A. D. F. (2025). The Connection between Teaching Professionalism and the Category of Teaching Work. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 17(44), 8–21. https://doi.org/10.58422/repesq.2025.e1762