This is an outdated version published on 2021-08-27. Read the most recent version.

EDUCAÇÃO PATRIMONIAL COMO ESTRATÉGIA PARA UMA FORMAÇÃO PLURAL

Authors

  • Andressa Fontes de Barros UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SANTOS
  • Melissa Mendes Caputo Vicente UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SANTOS

DOI:

https://doi.org/10.58422/releo2021.e1171

Abstract

This work aims to understand and analyse the Heritage Education as an efficient instrument to be able to deal with the plurality in museums and heritages context to improve the knowledge in a transversal way. Considering the importance the educational work aligned with cultural Heritage recognizing the cultural diversity from memory and identity concepts. This research is based on the artworks of Evelina Grunberg and Maria de Lourdes Horta who contribute and develop studies in Heritage Education; the concepts and essays of Stuart Hall around the contemporarily identity and among other authors. For this purpose, the methodology came from literature searches, semi-estructured interviews and research about this topic. We can conclude that the Heritage Education must be considered as an essencial concept and practice to the valorization and respect of cultural diversity. Thus, we can notice the strenghtening of collective and individual memories, identities, redemocratization and the importance of cultural assets, as museums and heritage, towards society.

Author Biographies

Andressa Fontes de Barros, UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SANTOS

Graduada em Licenciatura em História pela Universidade Católica de Santos.

Melissa Mendes Caputo Vicente, UNIVERSIDADE CATÓLICA DE SANTOS

Doutoranda em História, Política e Bens Culturais do Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do Brasil da Fundação Getúlio Vargas (CPDOC-FGV). Possui Mestrado em Educação (2008) e Licenciatura Plena em História (2001) pela Universidade Católica de Santos. Professora nos cursos de História, Relações Internacionais e Pedagogia da Universidade Católica de Santos. Professora de Ensino Fundamental II e Médio na Escola Americana de Santos. Realiza projetos de pesquisa nas áreas de Gênero, História da Educação e História das Mulheres. Experiência em atividades de Simulação das Nações Unidas.

Published

2021-08-27

Versions