BETWEEN THE STATIC AND THE DYNAMIC OF MYTH: MYTHOCRITICISM AS AN ANALYTICAL LENS OF IMAGES, FROM THE WORK OF J. BORGES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.58422/releo2024.e1436

Abstract

This study problematizes the dynamics between the imaginary and the image
from the analytical perspective of mythocriticism presented by Gilbert Durand
in his Theory of the Imaginary. It highlights some theoretical and epistemic
presuppositions for the interpretation of visual artifacts and the meaning of myth
as a way of questioning the reductionism present in the field of structuralist visual/
symbolic analysis. The objectives of the research are: to thematize myth as the
founding story of humanity, to explain the foundations that anchor mythocriticism,
according to Gilbert Durand’s theoretical proposal and to interpret the woodcut
“Feira livre do Nordeste” based on Durandian mythocriticism. In this way, we
consider the methodological extension of the applications of mythocriticism, from
the interpretation of the woodcut artifact, based on the work of the Pernambuco
cordelist J. Borges. The interpretative framework that has been constructed reveals
that the mythical.

Author Biographies

Hidelbrando Lino de Albuquerque, Universidade Federal de Pernambuco

Doutorando em Educação Contemporânea - Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico do Agreste. Mestre em Educação Contemporânea - Universidade Federal de Pernambuco, Centro Acadêmico do Agreste. Especialista em Literatura e Estudos Culturais - Universidade Estadual da Paraíba. Especialista em Gestão Pública - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Pernambuco. Possui licenciatura plena em Letras - Habilitação Português/Inglês e respectivas literaturas - Universidade de Pernambuco. Bacharel em Administração Pública - Universidade de Pernambuco. Membro-pesquisador d'O Imaginário - Grupo de Pesquisas Transdisciplinares sobre Estética, Educação e Cultura (UFPE-CAA/CNPq). Membro-pesquisador do Grupo de Pesquisa sobre Contemporaneidade, Subjetividades e Novas Epistemologias - G-Pense (UPE/CNPq). Professor da área de Linguagens vinculado à Secretaria de Educação do Estado de Pernambuco/Governo do Estado.

Mário de Faria Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor em Sciences Sociales - Université René Descartes - Paris V (2008). Diplôme d'études Approfondies (DEA) em Sciences Sociales - Université de Caen Basse Normandie (2001). Graduação em Design - Ecole d'Architecture de Grenoble (1996) e pela Universidade Federal de Pernambuco (1992). Professor Associado Nível III do Núcleo de Design e Comunicação e Professor Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea, ambos da Universidade Federal de Pernambuco / Centro Acadêmico do Agreste. Foi Visiting Researcher no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (2019). Líder d'O Imaginário - Grupo de Pesquisas Transdisciplinares sobre Estética, Educação e Cultura (UFPE-CAA/CNPq). Desenvolve estudos sobre Arte, Estética e Interculturalidade na Educação. Membro da Red Iberoamericana de Investigación en Imaginarios y Representaciones. Pesquisador do Núcleo Interdisciplinar de Pesquisas sobre o Imaginário (UFPE/CNPq) e do Grupo de Pesquisa Narrativas Visuais (UFPE-CAA/CNPq).

Published

2024-04-12