Needs and motivations as the values hierarchy in one’s Education is built
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1106Keywords:
Motivações, Necessidades, Valores, PessoaAbstract
This research aims to clarify the role of understanding the needs and motivations concerning the construction of the values hierarchy in one’s integral education. It is a hermeneutical and analytical research project that offers teachers the data they can use to develop practice in class. The goal is to reflect how motivations emerge in human beings and can become false or real needs. The person is precious per se and should be aware of it. This awareness is the basis of behavior and will help the person lead a good life. The conclusion is that a balance of stimuli is needed for the development of one's values hierarchy. School is an environment that favors cognitive, affective, social and moral development, which confirms the importance of its role in the awareness of the needs and motivations related to a person's values hierarchy.
References
AGOSTINHO. O Livre-arbítrio. 2. ed. São Paulo: Paulus, 1995.
ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. 4. ed. Bauru, São Paulo: Edipro, 2007
AUSUBEL, David. Psicologia Educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980
BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.
BUBER, Martin. Eu e Tu. Tradução do alemão, introdução e notas por Newton Aquiles Von Zuben. São Paulo: Centauro, 2001.
CARDOSO, Bruna Rodrigues Miranda. O Papel do Professor no Processo de Aprendizagem do Aluno Segundo Ausubel e Bruner. In: SUCUPIRA LINS, M. J. C.; CARDOSO, B. R. M. Ausubel e Bruner: questões sobre aprendizagem. Curitiba: CRV, 2018. cap. 2, p. 27-37.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.
LONGO, Monique Maiques; SUCUPIRA LINS, Maria Judith da Costa. Ética na Formação Docente em Tempos de Crise. Pesquiseduca, ISSN: 2177-1626, v. 10, n. 20, p. 90-103, jan.-abr. 2018. Disponível em: <https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/730/pdf> Acesso em: março 2021
MACINTYRE, Alasdair. Depois da Virtude: um estudo em teoria moral. 1. ed. Bauru, São Paulo: Edusc, 2001.
MAIA, Maria Vitória Campos Mamede; VIEIRA, Camila Nagem Marques. Criatividade docente: Winnicott e a construção de subjetividades. Revista Subjetividades, Fortaleza, v. 16, p. 79-90, abr. 2016. Disponível em: <https://periodicos.unifor.br/rmes/article/view/5197/pdf>. Acesso em: março 2021
MALHEIRO, João Eduardo Bastos de Oliveira. A Motivação Ética no Processo de Ensino/Aprendizagem na Formação de Professores no Ensino Fundamental. 2008. 243 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008
MARITAIN, Jacques. Rumos da Educação. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora AGIR, 1966.
MASLOW, Abraham. Introdução à Psicologia do Ser. 1.ed. Rio de Janeiro: Eldorado, 1970.
MIRANDA, Maria do Rosário Amaral Correia. O Impacto da Desmotivação no Desempenho dos Professores. 2012. 168 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Porto, 2012.
MARITAIN, Jacques. Humanismo Integral. Tradução: Afrânio Coutinho. 5ª edição. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1965.
OLIVEIRA, Felipe Gabriel Barbosa de. Comportamento do Consumidor: Os Fatores de Influência. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. São Paulo, v. 9, p. 613-630, out/nov 2016. Disponível em: < https://www.nucleodoconhecimento.com.br/wp-content/uploads/artigo-cientifico/pdf/comportamento-do-consumidor-os-fatores-de-influencia.pdf>. Acesso em: março 2021.
PIAGET, Jean. Estudos Sociológicos. 1.ed. Rio de Janeiro: Forense, 1973.
_____. O Julgamento Moral na Criança. 4. ed. São Paulo: Summus, 1994
SUCUPIRA LINS, Maria Judith da Costa. Vontade e Desejo. 2017. (6m 19s). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=5Bk5iTkGU-Q&t=310s>. Acesso em: janeiro 2019
_____. Aprendizagem de Ética: privilégio de seres humanos. In: Barone, L.M.C. & Andrade, M.S. (org.) Aprendizagem Contextualizada. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2012
_____. Educação Moral na Aprendizagem Escolar. In: Barreto M. & Mettrau, M. Rumos e Rumos e Resíduos da Moral Contemporânea, p. 148-168. Niterói, RJ: Ed. Muiraquitã, 2007
TEIXEIRA, Evandro Camargos; KASSOUF, Ana Lúcia. Impacto da Violência nas Escolas Paulistas sobre o Desempenho Acadêmico dos Alunos. Economia Aplicada, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 221-240, abr/jun 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ecoa/v19n2/1980-5330-ecoa-19-02-00221.pdf.> Acesso em: março 2021
THOMAS, Jerry e NELSON, Jack. Research methods in physical activity. 3. ed. Champaign: Human Kinetics, 1996
VON HILDEBRAND, Dietrich & HILDEBRAND, Alice Von. The Art of Living. 1. ed. Steubenville, USA. Hildebrand Project Press, 2017
VON HILDEBRAND, Dietrich. The Nature of Love. 1. ed. South Bend, Indiana: St. Augustine’s Press, 2009
_____. Ethics. 1.ed. Chicago: Franciscan Herald Press, 1972
_____. Morality and Situation Ethics. 1. ed. Chicago: Franciscan Herald Press, 1966.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.