Needs and motivations as the values hierarchy in one’s Education is built

Authors

  • Bruna Rodrigues Cardoso Miranda Universidade Federal do Rio de Janeiro
  • Maria Judith Sucupira da Costa Lins

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1106

Keywords:

Motivações, Necessidades, Valores, Pessoa

Abstract

This research aims to clarify the role of understanding the needs and motivations concerning the construction of the values hierarchy in one’s integral education. It is a hermeneutical and analytical research project that offers teachers the data they can use to develop practice in class. The goal is to reflect how motivations emerge in human beings and can become false or real needs. The person is precious per se and should be aware of it. This awareness is the basis of behavior and will help the person lead a good life. The conclusion is that a balance of stimuli is needed for the development of one's values hierarchy. School is an environment that favors cognitive, affective, social and moral development, which confirms the importance of its role in the awareness of the needs and motivations related to a person's values hierarchy.

Author Biographies

Bruna Rodrigues Cardoso Miranda, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Doutoranda pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e pesquisadora do GPEE (Grupo de Pesquisa em Ética na Educação) da FE/UFRJ. Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2019). Especialização em Gestão Educacional e Práticas Pedagógicas pela Universidade Cândido Mendes (2015)

Maria Judith Sucupira da Costa Lins

Professora Titular da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Membro da Academia Brasileira de Educação na Cadeira Tobias Barreto desde junho de 2009. Membro da Asociacion Latinoamericana de Filosofia de la Educacion (ALFE) desde 2010. Graduada em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia do Recife (1969), mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1972) e doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1996). Membro da Association for Moral Education desde 1999 e Membro do Comitê de Avaliação de Teses para o prêmio anual Association for Moral Education Kuhmerker Dissertation Award desde 2012.

References

AGOSTINHO. O Livre-arbítrio. 2. ed. São Paulo: Paulus, 1995.

ARISTÓTELES. Ética a Nicômaco. 4. ed. Bauru, São Paulo: Edipro, 2007

AUSUBEL, David. Psicologia Educacional. 2. ed. Rio de Janeiro: Interamericana, 1980

BAUMAN, Zygmunt. Vida para consumo: a transformação das pessoas em mercadorias. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

BUBER, Martin. Eu e Tu. Tradução do alemão, introdução e notas por Newton Aquiles Von Zuben. São Paulo: Centauro, 2001.

CARDOSO, Bruna Rodrigues Miranda. O Papel do Professor no Processo de Aprendizagem do Aluno Segundo Ausubel e Bruner. In: SUCUPIRA LINS, M. J. C.; CARDOSO, B. R. M. Ausubel e Bruner: questões sobre aprendizagem. Curitiba: CRV, 2018. cap. 2, p. 27-37.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

LONGO, Monique Maiques; SUCUPIRA LINS, Maria Judith da Costa. Ética na Formação Docente em Tempos de Crise. Pesquiseduca, ISSN: 2177-1626, v. 10, n. 20, p. 90-103, jan.-abr. 2018. Disponível em: <https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/730/pdf> Acesso em: março 2021

MACINTYRE, Alasdair. Depois da Virtude: um estudo em teoria moral. 1. ed. Bauru, São Paulo: Edusc, 2001.

MAIA, Maria Vitória Campos Mamede; VIEIRA, Camila Nagem Marques. Criatividade docente: Winnicott e a construção de subjetividades. Revista Subjetividades, Fortaleza, v. 16, p. 79-90, abr. 2016. Disponível em: <https://periodicos.unifor.br/rmes/article/view/5197/pdf>. Acesso em: março 2021

MALHEIRO, João Eduardo Bastos de Oliveira. A Motivação Ética no Processo de Ensino/Aprendizagem na Formação de Professores no Ensino Fundamental. 2008. 243 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008

MARITAIN, Jacques. Rumos da Educação. 4. ed. Rio de Janeiro: Editora AGIR, 1966.

MASLOW, Abraham. Introdução à Psicologia do Ser. 1.ed. Rio de Janeiro: Eldorado, 1970.

MIRANDA, Maria do Rosário Amaral Correia. O Impacto da Desmotivação no Desempenho dos Professores. 2012. 168 f. Dissertação (Mestrado em Ciências da Educação) – Faculdade de Educação e Psicologia, Universidade Católica Portuguesa, Porto, 2012.

MARITAIN, Jacques. Humanismo Integral. Tradução: Afrânio Coutinho. 5ª edição. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1965.

OLIVEIRA, Felipe Gabriel Barbosa de. Comportamento do Consumidor: Os Fatores de Influência. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. São Paulo, v. 9, p. 613-630, out/nov 2016. Disponível em: < https://www.nucleodoconhecimento.com.br/wp-content/uploads/artigo-cientifico/pdf/comportamento-do-consumidor-os-fatores-de-influencia.pdf>. Acesso em: março 2021.

PIAGET, Jean. Estudos Sociológicos. 1.ed. Rio de Janeiro: Forense, 1973.

_____. O Julgamento Moral na Criança. 4. ed. São Paulo: Summus, 1994

SUCUPIRA LINS, Maria Judith da Costa. Vontade e Desejo. 2017. (6m 19s). Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=5Bk5iTkGU-Q&t=310s>. Acesso em: janeiro 2019

_____. Aprendizagem de Ética: privilégio de seres humanos. In: Barone, L.M.C. & Andrade, M.S. (org.) Aprendizagem Contextualizada. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2012

_____. Educação Moral na Aprendizagem Escolar. In: Barreto M. & Mettrau, M. Rumos e Rumos e Resíduos da Moral Contemporânea, p. 148-168. Niterói, RJ: Ed. Muiraquitã, 2007

TEIXEIRA, Evandro Camargos; KASSOUF, Ana Lúcia. Impacto da Violência nas Escolas Paulistas sobre o Desempenho Acadêmico dos Alunos. Economia Aplicada, São Paulo, v. 19, n. 2, p. 221-240, abr/jun 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/pdf/ecoa/v19n2/1980-5330-ecoa-19-02-00221.pdf.> Acesso em: março 2021

THOMAS, Jerry e NELSON, Jack. Research methods in physical activity. 3. ed. Champaign: Human Kinetics, 1996

VON HILDEBRAND, Dietrich & HILDEBRAND, Alice Von. The Art of Living. 1. ed. Steubenville, USA. Hildebrand Project Press, 2017

VON HILDEBRAND, Dietrich. The Nature of Love. 1. ed. South Bend, Indiana: St. Augustine’s Press, 2009

_____. Ethics. 1.ed. Chicago: Franciscan Herald Press, 1972

_____. Morality and Situation Ethics. 1. ed. Chicago: Franciscan Herald Press, 1966.

Published

2022-01-03

How to Cite

Miranda, B. R. C., & Costa Lins, M. J. S. da. (2022). Needs and motivations as the values hierarchy in one’s Education is built. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(32), 969–982. https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1106