Revisiting the pedagogical concept of competence

Authors

Keywords:

Reflective Practitioner, Reflective Practitio, Competence, Theory of communicative action. Teaching practice. Teacher professionalization Reflective Practitioner.

Abstract

With the approval in 2017 of the Brazilian National Curricular Common Core (BNCC) and the consequent process of institutionalization, territories of perennial disputes in the pedagogical field have been heated up, flames have been rekindled by the set of issues and problems brought by the BNCC. The theme is the pedagogical concept of competence. The objective is to critically analyze the pedagogical concept of competence to demonstrate the amphibological and multifaceted character of the concept of competence and its limitations in view of a dialogical and concrete teaching practice. The methodology is a literature review. The theoretical foundation is based on Habermas to unravel a discursive conception of competence in line with the practice of immanent criticism of Adorno from Perrenoud, Schön, Gauthier and others. The results and conclusions point to a discursive concept of competence capable of approaching the teaching practice of communicative rationality contributing to a critical training practice.

Keywords: Competence. Theory of communicative action. Teaching practice. Brazilian National Curricular Common Core. Teacher professionalization. Reflective Practitioner.

Author Biographies

Otilia Maria Alves da Nóbrega Alberto Dantas, Universidade de Brasília

Docente da Universidade de Brasília/Faculdade de Educação/MTC. Possui graduação em Pedagogia, mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte e Pós-doutorado em Educação pela Universidade de Brasília sob a supervisão de Ilma Passos de Alencastro Veiga. Desenvolve estudos (pesquisa, ensino e extensão) na área de Educação, pesquisando: formação de professores, Pedagogia; Didática; Ludicidade, construção do conhecimento e Ensino Médio. No âmbito da gestão atuou como Coordenadora do Curso de Pedagogia e Chefe do Departamento de Métodos e Técnicas da FE/UNB. Professora Permanente dos PPGE E PPGE-MP da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Pesquisadora e líder do Grupo de Estudos e Pesquisa Profissão Docentes: formação, saberes e práticas - Geppesp.

William Macêdo Virgínio, IFESP-RN

Graduação em Filosofia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (1989) e mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2003). Atualmente é professor assistente 2 da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte e no Instituto de Educação Presidente Kennedy - IFESP -. Tem experiência na área de Filosofia, com ênfase em Filosofia Política, atuando principalmente no seguinte tema: formação docente, competência educativa, dentre outros.

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Published

2021-09-13

How to Cite

Dantas, O. M. A. da N. A., & Virgínio, W. M. (2021). Revisiting the pedagogical concept of competence . EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 13(30), 426–452. etrieved from https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1142