The evaluation process of higher education courses in Brazil

what do professors of face-to-face and distance courses at two public universities think?

Authors

  • Alessandro Luiz de Oliveira Universidade de Taubaté
  • Patricia Ortiz Monteiro Universidade de Taubaté
  • Suzana Lopes Salgado Ribeiro Universidade de Taubaté

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2023.e1415

Keywords:

Higher Education, Graduation Assessment, Quality Indicators

Abstract

This article aims to find out what teachers from two public institutions, one federal and one municipal, both in Brazil, think about the evaluation process of undergraduate courses carried out by the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira (Inep) of the Ministry of Education (MEC), through the quality indicators of on-site and distance higher education. This research is characterized as exploratory and descriptive, with a qualitative and quantitative approach. It was observed that knowing the thoughts of professors about the evaluation process of undergraduate courses brings to light elements that can be used for the idealization and implementation of strategies and policies aimed at better use of evaluations and regulation of higher education courses in Brazil.

Author Biographies

Alessandro Luiz de Oliveira, Universidade de Taubaté

Mestre em Educação, Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade de Taubaté. Professor do Instituto Federal de Educação, Ciencia e Tecnologia de São Paulo - Campus Jacareí-SP.

Patricia Ortiz Monteiro, Universidade de Taubaté

Doutora em Ciências Ambientais (UNITAU). Profa. vinculada ao Departamento de Gestão e Negócios e aos Programas de Pós-graduação em Desenvolvimento Humano e em Educação da Universidade de Taubaté e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estácio de Sá. patricia.ortiz@unitau.br

Suzana Lopes Salgado Ribeiro, Universidade de Taubaté

Professora dos Programas de Pós-Graduação em Educação e em Desenvolvimento Humano da Universidade de Taubaté. suzana.lsribeiro@unitau.br

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Published

2023-09-26

How to Cite

Oliveira, A. L. de, Monteiro, P. O., & Lopes Salgado Ribeiro, S. (2023). The evaluation process of higher education courses in Brazil: what do professors of face-to-face and distance courses at two public universities think?. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 15(37), 137–160. https://doi.org/10.58422/repesq.2023.e1415