Transformations in pedagogical planning and professional development

the influence of the Pedagogical Residency Program

Authors

  • Gabriele Maidano Roveda Universidade Federal de Santa Maria
  • João Paulo Freitas da Silva Universidade Federal de Santa Maria
  • Rosalvo Luis Sawitzki Universidade Federal de Santa Maria

DOI:

https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1655

Keywords:

Programa Residência Pedagógica, Educação Física, Planejamento, Projeto Político Pedagógico, Formação Continuada Colaborativa

Abstract

This article analyzes the impact of the Pedagogical Residency Program (PRP) as a collaborative Continuing Education (CE) practice on the pedagogical planning and professional development of preceptor teachers in the Physical Education department at the Federal University of Santa Maria (UFSM). Does this program, despite not explicitly considering CE for teachers in its objectives, present and enable changes in their pedagogical work? Using semi-structured interviews with two preceptors, the study revealed that the PRP had a significant impact, providing teachers with the opportunity to review the school’s Pedagogical Political Project (PPP), a frequently neglected document. The results highlight the positive effect of the PRP in promoting a reflective and collaborative approach to teaching practice, underscoring the importance of such programs in CE.

Author Biographies

Gabriele Maidano Roveda, Universidade Federal de Santa Maria

gabyh.roveda@gmail.com. Mestre em Ciências do Movimento e Reabilitação (UFMS). Vinculada ao Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação Física: Iniciação à Docência e formação Continuada. Orcid: http://orcid.org/0000-0003-2175-340X.

João Paulo Freitas da Silva, Universidade Federal de Santa Maria

jpfreitasdasilva2009@gmail.com. Formado em Educação Física Bacharelado e mestrando na pós-graduação em Ciências do Movimento e Reabilitação. https://orcid.org/0000-0003-0725-6757.

Rosalvo Luis Sawitzki, Universidade Federal de Santa Maria

rosalvo.sawitzki@ufsm.br. Professor Associado 4 do CEFD/UFSM e Doutor em Educação pela UNISINOS. Orcid: http://orcid.org/0000-0001-5768-6021.

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Published

2024-12-18

How to Cite

Roveda, G. M., Freitas da Silva, J. P., & Sawitzki, R. L. (2024). Transformations in pedagogical planning and professional development: the influence of the Pedagogical Residency Program. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(43), 76–91. https://doi.org/10.58422/repesq.2024.e1655