Didatic transposition in Distance Corporate Education
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1017Keywords:
Transposição didática; educação corporativa; educação a distância; internet.Abstract
Corporate education has been the subject of several reflections and discussions, given that companies have been facing many paradigm changes, which increases their challenges to survive and thrive amidst new market demands. This paper aims to discuss the applicability of the Didactic Transposition theory in distance corporate education. Based on our review of other academic papers that address theoretical concepts about teaching activities and the use of technological resources, corporate distance education is increasingly less seen as a mere product of the reproduction of traditional teaching-learning mechanisms. The results of the research point to the necessary expansion of research projects and reflections on the current status of development of corporate distance education in Brazilian companies, as there is still a limited understanding of problems related to training and the perceived value of interaction in the creation of knowledge in Brazilian corporate organizations.
References
ABREU, A. F.; GONÇALVES, C. M.; PAGNOZZI, L. Tecnologia da informação e educação corporativa: contribuições e desafios da modalidade de ensino-aprendizagem a distância no desenvolvimento de pessoas. Rev. PEC, Curitiba, v. 3, n.1, p. 47-58, jul. 2002-jul. 2003.
CHEVALLARD, Y. Sobre a Teoria da Transposição Didática: algumas considerações introdutórias. Revista de Educação, Ciências e Matemática, v. 3, n. 2, mai./ago. 2013.
GHEDINE, T.; TESTA, M. G.; FREITAS, H. M. R. Educação a distância via internet em grandes empresas brasileiras. Revista de Administração de Empresas, v. 48, n. 4, p. 49-63, São Paulo, out./dez. 2008.
HALTÉ, J. O espaço didático e a transposição. Fórum Linguístico, 5 (2): 117-139, Florianópolis, jul. dez., 2008.
LAKATOS, E. M. MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia científica. 5ª ed. São Paulo: Atlas, 2003.
TERRA, J. C. C. Gestão do conhecimento: tecnologia e aprendizado coletivo no contexto da educação corporativa. Disponível em . Acesso em: 27 mai. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.