Voices and memories in/of school life: the reception of beginning Physical Education teachers in Basic Education
DOI:
https://doi.org/10.58422/repesq.2021.e1158Keywords:
Keywords: Physical Education. School everyday. Beginners Teachers. Reception.Abstract
This study aimed to give voice to beginning Physical Education (PE) teachers in Basic Education (BE), in the school life of the public education network of a country town in the Brazilian state of Rio Grande do Sul, to report the experiences they had in their reception at the basic school. We classify the research as qualitative with an (auto)biographical approach in which we use the oral narrative that was recorded, transcribed and analyzed in the light of the identification of meanings. Ten beginning PE teachers in BE from the educational networks and the town referred to above participated. We conclude that the process of inserting the beginning PE teachers in BE did not adequately cover all the teachers studied, resulting in a tendency to increase difficulties, both for teachers and for the school as an educational institution.
References
ABRAHÃO, M. H. M. B. Pesquisa (auto)biográfica – tempo, memória e narrativa. In: ABRAHÃO, M. H. M. B. (Org.). A aventura biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.
ALVES, N. Decifrando pergaminhos: o cotidiano das escolas nas lógicas das redes cotidianas. In: OLIVEIRA, I. B. de; ALVES, N. (Orgs.). Pesquisa no/do cotidiano das escolas: sobre redes de saberes. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
CANCHERINI, A. A socialização do professor iniciante: um difícil começo, 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica, Santos, 2009.
CAVACO, M. H. Ofício de professor: o tempo e as mudanças. In: NÓVOA, A. (Org.). Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1995.
CONCEIÇÃO, V. J. S. da; SANTOS JÚNIOR, S. L. dos; KRÜGER, L. G.; SILVA, M. S. da; ZANINI, M. C.; KRUG, H. N. A opinião discente sobre a Educação Física no Ensino Fundamental em Santa Maria (RS). In: SIMPÓSIO NACIONAL DE EDUCAÇÃO FÍSICA, XXIII., 2004, Pelotas. Anais, Pelotas: ESEF/UFPel, 2004. CD-ROOM.
CONCEIÇÃO, V. J. S. da; FRASSON, J. S.; MEDEIROS, C. da R.; WITTIZORECKI, E. S.; KRUG, H. N. A organização escolar e o trabalho docente de professores iniciantes de Educação Física de Criciúma-SC. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 4, p. 769-781, out./dez. 2015.
CONTRERAS, J. A autonomia de professores. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
CRISTINO, A. P. da R.; IVO, A. A.; ILHA, F. R. da S.; KRUG, H. N. As concepções de gestão escolar de professores de Educação Física. Revista Didática Sistêmica, Rio Grande, v. 8, p. 129-140, jul./dez. 2008.
CUNHA, M. I. da. Conte-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, [on line], São Paulo, v. 23, n. 1-2, jan./fev. 1997.
FELDKERCHER, N.; ILHA, F. R. da S. O professor iniciante na Educação Física Escolar: inserção profissional, desafios e possibilidades. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 14, n. 37, p. 135-153, mai./ago. 2019.
FLEIG, M. T. Gestão na escola de Educação Infantil e trabalho das professoras: concepções e possíveis ressignificações, 2020. Monografia (Especialização em Gestão Educacional) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2010.
FORTUNATO, I.; CATUNDA, M.; REIGOTA, M. Vozes e memórias no/do cotidiano escolar: primeiro dia de escola de futuros professores. Quaestio: Revista de Estudos em Educação, Sorocaba, v. 15, n. 2, p. 339-348, dez. 2013.
GABARDO, C. V. Início da docência no Ensino Fundamental da rede municipal de ensino, 2012. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade da Região de Joinville, Joinville, 2012.
GABARDO, C. V.; HOBOLD, M. de S. Início da docência: investigando professores do Ensino Fundamental. Revista Brasileira de Pesquisa Sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 03, n. 05, p. 85-97, ago./dez. 2011.
GABARDO, C. V.; HOBOLD, M. de S. Professores iniciantes: acolhimento e condições de trabalho. Revista Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 8, n. 2, p. 530-549, mai./ago. 2013.
GOODSON, I. F. Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e o seu desenvolvimento profissional. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2000.
HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2000.
ILHA, F. R. da S.; KRUG, H. N. O professor iniciante e a Educação Física Escolar: desafios que se somam. In: CONCEIÇÃO, V. J. S. da; FRASSON, J. S. (Orgs.). Textos e contextos sobre o trabalho do professor de Educação Física no início da docência. Porto Alegre: Sulina, 2016.
KRUG, H. N. Rede de auto-formação participada como forma de desenvolvimento profissional de Educação Física, 2004. Tese (Doutorado em Ciência do Movimento Humano) – Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2004.
KRUG, H. N.; KRUG, R. de R.; TELLES, C. Pensando a docência em Educação Física: percepções dos professores da Educação Básica. Revista Di@logus, Cruz Alta, v. 6, n. 2, p. 23-43, mai./ago. 2017.
KRUG, H. N.; KRUG, R. de R.; TELLES, C.; CONCEIÇÃO, V. J. S. da. Vozes e memória no/do cotidiano escolar: o primeiro dia de escola e de aula de acadêmicos de Educação Física em situação de Estágio Curricular Supervisionado. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 11, n. 3, p. 1539-1556, 2016.
KRUG, H. N.; KRUG, M. de R.; KRUG, R. de R.; TELLES, C.; FLORES, P. P. Os desafios do cotidiano educacional de professores de Educação Física iniciantes na Educação Básica. Revista Didática Sistêmica, Rio Grande, v. 19, n. 2, p. 14-28, 2017.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
LUFT, C. P. MiniDicionário Luft. 6. ed. São Paulo: Ática/Scipione, 2000.
MACHADO, L. B.; CASTRO, T. R. A. de. Profissão docente: representações sociais de futuros professores. Revista Cocar, Belém, v. 10, n. 19, p. 361-381, jan./jul. 2016.
MANFIOLETI, R. M.; ROSA, S. N.; BLASIUS, J.; MEDEIROS, C. da R. O programa de acompanhamento ao início da docência: contribuições para a prática educativa de professores de Educação Física. In: CONGRESSO INTERNACIONAL SOBRE PROFESSORADO PRINCIPIANTE E INSERÇÃO PROFISIONAL À DOCÊNCIA, IV., 2014, Curitiba. Anais, Curitiba, 2014. CD-ROOM.
MARCELLOS, V. A. Relações interpessoais – reflexões acerca do cotidiano escolar. Artigonal – Diretório de Artigos Gratuitos, 2009.
MARCELO GARCIA, C. Los comienzos em la docência: um profesorado com buenos princípios. Profesorado, Revista de Currículom y Formación Del Profesorado, v. 13, n. 1, p. 1-25, 2009.
MARCELO GARCIA, C. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa Sobre Formação Docente, Belo Horizonte, v. 3, n. 3, p. 11-49, ago./dez. 2010.
MIZUKAMI, M. da G. N. Aprendizagem da docência: algumas contribuições de L. S. Shulman. Revista Educação, Santa Maria, v. 29, n. 02, p. 33-49, 2004.
MOITA, M. da C. Percursos de formação e de trans-formação. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2000.
MOLINA NETO, V. Etnografia: uma opção metodológica para alguns problemas e investigação no âmbito da Educação Física. In: MOLINA NETO, V.; TRIVIÑOS, A. N. S. (Orgs.). A pesquisa qualitativa em Educação Física: alternativas metodológicas. 3. ed. Porto Alegre: Sulina, 2010.
NONO, M. A. Professores iniciantes: o papel da escola em sua formação. Porto Alegre: Mediação, 2011.
OLIVEIRA, V. F. de. Narrativas e saberes docentes. In: OLIVEIRA, V. F. de (Org.). Narrativas e saberes docentes. Ijuí: UNIJUÍ, 2006.
REZER, R.; MADELA, A.; DAL-CIN, J. Apontamentos sobre o ingresso na carreira docente: possibilidades para o campo da Educação Física. In: CONCEIÇÃO, V. J. S. da; FRASSON, J. S. (Orgs.). Textos e contextos sobre o trabalho do professor de Educação Física no início da docência. Porto Alegre: Sulina, 2016.
ROMANOWSKI, J. P. Formação e profissionalização docente. 3. ed. ver. e atual. Curitiba: IBPEX, 2012.
SILVA, M. C. M. O primeiro ano de docência: o choque com a realidade. Lisboa: Porto Editora, 1997.
SILVA, O. G. T. da et al. Perfil de preferências culturais e desportivas dos alunos do Colégio Pedro II – Rio de Janeiro. Revista Artus, v. 12, n. 1, p. 45-59, 1996.
SOUZA, D. B. de. Os dilemas do professor iniciante: reflexões sobre os cursos de formação inicial. Revista Saber Acadêmico, n. 8, p. 35-45, dez. 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Eletrônica Pesquiseduca, Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação - Universidade Católica de Santos (ISSN: 2177-1626) é detentora dos direitos autorais de todos os artigos publicados por ela. A reprodução total dos textos em outras publicações, ou para qualquer outro fim, por quaisquer meios, requer autorização por escrito do editor. Reproduções parciais de artigos (resumo, abstract, mais de 500 palavras de texto, tabelas, figuras e outras ilustrações) deverão ter permissão por escrito do editor e dos autores.