Relationships of the initial professional formative trajectory and the beginning of teaching in Physical Education in Basic Education

Authors

  • Hugo Norberto Krug Universidade Federal de Santa Maria
  • Rodrigo de Rosso Krug Universidade de Cruz Alta
  • Marilia de Rosso Krug Universidade de Cruz Alta

Keywords:

Physical Education, Training Trajectory, Teaching Activities, Beginning Teachers

Abstract

When we consider the complexity of the beginning of the teaching profession and that the transformation trajectories (initial and in-service formation) of these professionals drive different moments of ‘being’ and ‘existing’ in the profession, we was aimed in this study to analyze the perceptions of Physical Education (PE) teachers beginners in Basic Education (BE), from the public education system, in a city in the interior of the state of Rio Grande do Sul (Brazil), about the relationships of the initial professional formative trajectory and the beginning of the teaching. We was characterized the research as qualitative with an (auto)biographical approach where we was used the oral narrative that was recorded, transcribed and analyzed in light of the identification of meanings. Participated three beginners PE teachers in BE from the aforementioned education system and city. In the results we was concluded that we identified three different types of trajectories: 1st) ‘the trajectory of Teacher 1 who went through the survival and discovery characteristics of the career entry phase’; 2nd) ‘the trajectory of Professor 2 who did not go through the survival stage, but rather went straight to the discovery stage’; and, 3rd) ‘the trajectory of Teacher 3 who was unable to overcome the survival stage, characterized by the shock with school reality, and thinks about abandoning his teaching career’. That way, we conclude that the reason for choosing the course, what we do during initial professional formation, are very decisive in whether or not the training is good, as well as in the development of teaching at the entry stage in the career, as it can even determine the future of the relationship with work.

Author Biographies

Hugo Norberto Krug, Universidade Federal de Santa Maria

Doutor em Educação (UNICAMP/UFSM); Doutor em Ciência do Movimento Humano (UFSM); Professor Aposentado do Departamento de Metodologia do Ensino do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Orcid: http://orcid.org/0000-0001-8985-9011; ID Lattes: 5710464649581736.

Rodrigo de Rosso Krug, Universidade de Cruz Alta

Doutor em Ciências Médicas (UFSC); Professor e Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Atenção Integral à Saúde (Mestrado-Doutorado) da Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ) / Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ) / Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI-Erechim). Orcid: https://orcid.org/0000-0002-6701-0751; ID Lattes: 4452161709794540.

Marilia de Rosso Krug, Universidade de Cruz Alta

Doutora em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (UFSM); Professora do Programa de Pós-Graduação em Atenção Integral à Saúde (Mestrado-Doutorado) da Universidade de Cruz Alta (UNICRUZ) / Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ) / Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões (URI-Erechim). Orcid: https://orcid.org/0000-0003-1649-9662; ID Lattes: 6505432068697489.

References

ABRAHÃO, M. H. M. B. Pesquisa (auto)biográfica – tempo, memória e narrativa. In: ABRAHÃO, M. H. M. B. (Org.). A aventura biográfica: teoria e empiria. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

ARAÚJO, A. B. da S. Por que os professores permanecem na docência? 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2017.

BERNARDI, A. P.; CRISTINO, A. P. da R.; CONTREIRA, C. B.; ILHA, F. R. da S.; KRÜGER, L. G.; FLORES, P. P.; KRUG, H. N. O percurso profissional de professores de Educação Física Escolar de Santa Maria (RS): a fase de entrada na carreira docente. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DO ESPORTE (CONBRACE) E CONGRESSO INTERNACIONAL DE CIÊNCIAS DO ESPORTE (CONICE), XVIII, III, 2009, Salvador. Anais, Salvador: CBCE, 2009.

CARDOSO, S. Professores iniciantes na Educação Infantil: encantos e desencantos da docência. 2013. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal de Ouro Preto, Mariana, 2013.

CONCEIÇÃO, V. J. S. da; KRUG, H. N.; BOROWSKI, E. B. V.; FRASSON, J. S. Formação inicial e a prática pedagógica do professor de Educação Física iniciante. Revista Olhar de Professor, Ponta Grossa, v. 17, n. 1, p. 86-97, 2014.

CONCEIÇÃO, V. J. S. da; FRASSON, V. J. S. da; MEDEIROS, C. da R.; WITTIZORECKI, E. S.; KRUG, H. N. A organização escolar e o trabalho docente de professores iniciantes de Educação Física de Criciúma-SC. Revista Pensar a Prática, Goiânia, v. 18, n. 4, p. 769-781, 2015.

CUNHA, M. I. Conta-me agora! As narrativas como alternativas pedagógicas na pesquisa e no ensino. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, v. 23, n. 1-2, jan./fev. 1997.

DEMO, P. Pesquisa e construção do conhecimento. Rio de Janeiro: Templo Brasileiro, 1994.

FAVATTO, N. C. Início da carreira dos professores de Educação Física. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação Física) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2017.

FELDKERCHER, N.; ILHA, F. R. da S. O professor iniciante na Educação Física Escolar: inserção profissional, desafios e possibilidades. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, Curitiba, v. 14, n. 37, p. 135-153, 2019.

FLORES, P. P.; CONTREIRA, C. B.; ILHA, F. R. da S.; CRISTINO, A. P. da R.; KRÜGER, L. G.; KRUG, H. N. O percurso profissional de professores de Educação Física Escolar de Santa Maria, RS.: Revista Digital Lecturas: Educación Física y Deportes, Buenos Aires, a. 15, n. 147, p. 1-28, ago. 2010. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd147/o-percurso-profissional-de-professores-de-educacao-fisica-escolar. Acesso em: 14 out. 2023.

FOLLE, A.; NASCIMENTO, J. V. do. Aderência à profissão Educação Física: estudos de casos no magistério público estadual de Santa Catarina. Revista Educação Física / UEM, Maringá, v. 20, n. 3, p. 353-367, 2009.

GONÇALVES, J. A. A carreira das professoras do ensino primário. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2000.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2000.

ILHA, F. R. da S.; KRUG, H. N. O professor iniciante e a Educação Física Escolar: desafios que se somam. In: CONCEIÇÃO, V. J. S. da; FRASSON, J. S. (Orgs.). Textos e contextos sobre o trabalho do professor de Educação Física no início da docência. Porto Alegre: Sulina, 2016.

IMBERNÓN, F. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2009.

KRUG, H. N. Os primeiros anos da profissão professor de Educação Física Escolar: a segurança, a sobrevivência e o entusiasmo profissional. Revista Biomotriz, Cruz Alta, n. 4, p. 70-79, nov. 2006.

KRUG, H. N. Apontamentos sobre os motivos da escolha da profissão professor... de Educação Física. Revista Gestão Universitária, Belo Horizonte, p. 1-12, jan. 2019a. Disponível em: http://www.gestaouniversitaria.com.br/artigos/apontamentos-sobre-os-motivos-da-escolha-da-profissao-professor-de-educacao-fisica. Acesso em: 13 out. 2023.

KRUG, H. N. Apontamentos sobre as dificuldades na prática pedagógica em Educação Física: o caso dos professores iniciantes. Revista Gestão Universitária, Belo Horizonte, p. 1-10, set. 2019b. Disponível em: http://www.gestaouniversitaria.com.br/artigos/apontamentos-sobre-as-dificuldades-na-pratica-pedagogica-em-educacao-fisica-o-caso-dos-professore. . Acesso em: 22 jan. 2024.

KRUG, H. N. Expectativas e realizações de professores de Educação Física no início da docência na Educação Básica. Revista Querubim, Niterói, a. 17, n. 44, v. esp.- EF, p. 50-61, jun. 2021a.

KRUG, H. N. Encantos e desencantos na profissão de professores de Educação Física iniciantes na Educação Básica. Revista Querubim, Niterói, a. 17, n. 43, v. esp.- EF, p. 4-13, fev. 2021b.

KRUG, H. N. As motivações da escolha e permanência na profissão professor de Educação Física na Educação Básica. Revista Querubim, Niterói, a. 18, n. 47, v. 08 esp.- EF, p. 4-17, jun. 2022a.

KRUG, H. N. A (in)satisfação de professores de Educação Física iniciantes na Educação Básica em relação a sua escolha profissional. Revista Querubim, Niterói, a. 18, n. 48, v. esp.1 - EF, p. 11-19, out. 2022b.

KRUG, H. N. Os (des)caminhos na prática pedagógica de professores de Educação Física iniciantes na Educação Básica na busca da fase de estabilização na carreira docente. Revista Querubim, Niterói, a. 18, n. 47, v. 08 esp. - EF, p. 51-63, jun. 2022c.

KRUG, H. N. As percepções de professores de Educação Física iniciantes sobre a sua preparação ou não para a atuação na Educação Básica e seus motivos. Revista Querubim, Niterói, a. 19, n. 50, v. esp. - EF, p. 54-63, jun. 2023.

KRUG, H. N.; KRUG, R. de R. Ser professor de Educação Física na escola: a passagem de aluno a professor no início da docência. Almanaque Multidisciplinar de Pesquisa, Rio de Janeiro, a. IX, v. 9, n. 2, p. 42-66, jun. 2022a.

KRUG, H. N.; KRUG, R. de R. Os elementos dificultadores e os facilitadores do início da docência em Educação Física na Educação Básica e suas repercussões. Revista Eletrônica do ISAT, São Gonçalo, v. 16, ed. 1, p. 5-29, dez. 2022b.

KRUG, H. N.; KRUG, R. de R. Os percursos de trans-formações de professores de Educação Física Escolar: a fase de entrada na carreira. Revista REDFOCO, Paus de Ferro, v. 10, n. 1, p. 48-71, 2023.

KRUG, H. N.; KRUG, R. de R.; KRUG, M. M. As contribuições da formação inicial para a prática docente nas percepções de professores de Educação Física da Educação Básica em diversas fases da carreira. Revista Querubim, Niterói, a. 16, Coletânea Biologia e Educação Física, p. 25-34, 2020a.

KRUG, H. N.; KRUG, M. de R.; KRUG, R. de R. A fase de entrada na carreira docente nas percepções de professores de Educação Física iniciantes na Educação Básica: que momento é este? Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 12, n. 28, p. 587-603, set./dez. 2020b.

KRUG, H. N.; KRUG, M. de R.; KRUG, R. de R. Vozes e memórias no/do cotidiano escolar: o acolhimento dos professores de Educação Física na Educação Básica. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 13, n. 32, p. 1120-1140, set./dez. 2021.

KRUG, H. N.; TELLES, C.; KRUG, R. de R.; CONCEIÇÃO, V. J. S. da. As marcas docentes na formação inicial em Educação Física. Revista Querubim, Niterói, a. 11, n. 26, v. 01, p. 101-107, 2015.

KRUG, H. N.; KRUG, M. de R.; KRUG, R. de R.; TELLES, C.; FLORES, P. P. As contribuições da formação inicial para a prática docente na percepção de professores de Educação Física iniciantes na Educação Básica. Revista Querubim, Niterói, a. 13, n. 33, v. 02, p. 104-109, 2017a.

KRUG, H. N.; CONCEIÇÃO, V. J. S. da; TELLES, C.; KRUG, R. de R.; FLORES, P. P.; KRUG, M. de R. A (in)satisfação com a escolha profissional de acadêmicos de Licenciatura em Educação Física em diversos momentos da formação inicial. Revista Gestão Universitária, Belo Horizonte, p. 1-12, mar. 2017b. Disponível em: http://www.gestaouniversitaria.com.br/artigos/a-in-satisfacao-com-a-escolha-profissional-de-academicos-de-licenciatura-em-educacao-fisica-em-diver. . Acesso em: 14 out. 2023.

KRUG, H. N.; KRUG, R. de R.; KRUG, M. de R.; TELLES, C.; FLORES, P. P. As marcas docentes no início da carreira de professores de Educação Física da Educação Básica. Revista Triângulo, Uberaba, v. 10, n. 1, p. 56-72, jan./jun. 2017c.

KRUG, H. N.; KRUG, M. de R.; KRUG, R. de R.; TELLES, C.; FLORES, P. P. Os desafios docentes no cotidiano educacional em diferentes fases da carreira de professores de Educação Física da Educação Básica. Revista Querubim, Niterói, a. 15, n. 37, v. 4, p. 33-41, 2018.

KRUG, H. N.; KRUG, M. de R.; KRUG, R. de R.; KRUG, M. M.; TELLES, C. A docência em Educação Física na Educação Básica: os fatores indicativos de (in)satisfação profissional em diferentes fases da carreira. Revista Querubim, Niterói, a. 15, n. 38, v. 4, p. 13-22, 2019.

KRUG, H. N.; KRUG, M. de R.; KRUG, R. de R.; KRUG, M. M. A atratividade docente: um estudo de caso com professores de Educação Física iniciantes na Educação Básica. Revista Querubim, Niterói, a. 16, n. 41, v. 3, p. 82-90, 2020a.

KRUG, H. N.; KRUG, M. de R.; KRUG, R. de R.; KRUG, M. M. Implicações das condições do trabalho na prática pedagógica de professores de Educação Física iniciantes na Educação Básica. Revista Pensar Acadêmico, Manhuaçu, v. 18, n. 3, p. 487-509, set./dez. 2020b.

KRUG, H. N.; KRUG, M. de R.; KRUG, R. de R.; KRUG, M. M. O início da docência em Educação Física: aspectos positivos e negativos. Revista de Estudos em Educação, Quirinópolis, v. 7, n. 2, p.80-95, mai./ago. 2021.

KRUG, R. de R.; KRUG, H. N. A formação inicial de professores: a percepção dos acadêmicos da Licenciatura em Educação Física do CEFD/UFSM sobre a sua preparação para a atuação na Educação Básica. Revista Digital Lecturas: Educación Física y Deportes, Buenos Aires, a. 16, n. 155, p. 1-6, abr. 2011. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd155/a-percepcao-dos-academicos-em-educacao-fisica.htm. Acesso em: 24 abr. 2024.

KRUG, R. de R.; KRUG, H. N. A trajetória formativa de acadêmicos da Licenciatura em Educação Física do CEFD/UFSM: aprendendo a ser professor. Revista Eletrônica FAFIT/FACIC, Itararé, v. 03, n. 02, p. 35-46. jul./dez. 2012.

LEONE, N. M.; LEITE, Y. U. F. O início da carreira docente: implicações à formação inicial de professores. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, v. 3, n. 1, p.236-259, jul./dez. 2011.

LIMA, E. F. de. A construção do início da docência: reflexões a partir de pesquisas brasileiras. Revista Educação, Santa Maria, v. 29, n. 2, p. 85-98, 2004.

MASCHIO, V.; SILVA, A.; BASEI, A. P.; ILHA, F. R. da S.; KRUG, H. N. Pesquisa, ensino e extensão na formação inicial de professores de Educação Física: contribuições ao desenvolvimento profissional. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO (SIEDUCA), 13., 2008, Cachoeira do Sul. Indisciplina e violência na escola: cenários e direções. In: Anais, Cachoeira do Sul: ULBRA, 2008.

MOLINA NETO, V. Etnografia: uma opção metodológica para alguns problemas e investigação no âmbito da Educação Física. In: MOLINA NETO, V.; TRIVIÑOS, A. N. S. (Orgs.). In: A pesquisa qualitativa em Educação Física: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Sulina, 2010.

OLIVEIRA, V. F. de. Narrativas e saberes docentes. In: OLIVEIRA, V. F. de (Org.). In: Narrativas e saberes docentes. Ijuí: UNIJUÍ, 2006.

PIMENTA, S. G.; LIMA, M. do S. de L. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2004.

QUADROS, Z. de F.; BLASIUS, J.; KRUG, H. N.; CONCEIÇÃO, V. J. S. da. Prática educativa de professores de Educação Física no início da docência. Revista Educação & Linguagem, São Paulo, v. 18, n. 1, p. 21-40, jan./jun. 2015.

SANTINI, J.; MOLINA NETO, V. A síndrome do esgotamento profissional em professores de Educação Física: um estudo na rede municipal de ensino de Porto Alegre. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 19, n. 3, p. 209-222, jul./set. 2005.

SANTOS, B. de S. Um discurso sobre ciência. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, M. dos; CONCEIÇÃO, V. J. S. da; FRASSON, J. S.; KRUG, H. N. Dificuldades pedagógicas encontradas por professores de Educação Física no início da docência. Revista Querubim, Niterói, a. 12, n. 28, v. 03, p. 32-38, 2016.

SILVA, A. R.; KRUG, H. N. Aprendendo a ser professor: a dinâmica da trajetória formativa que tece as concepções da formação profissional na Educação Física. Revista Digital Lecturas: Educación Física y Deportes, Buenos Aires, a. 14, n. 140, p. 1-16, ene. 2010. Disponível em: http://www.efdeportes.com/efd140/concepcoes-da-formacao-profissional-na-educacao-. . Acesso em: 04 abr. 2024.

SILVA, A. R.; KRUG, H. N. As trajetórias formativas de acadêmicos de Educação Física do curso de Licenciatura da UFSM: contribuições na constituição do ser professor. Revista Atos de Pesquisa em Educação, Blumenau, v. 7, n. 4, p. 1026-1052, dez. 2012.

SODRÉ, D. O. R.; SILVA, J. A. R. da; SANTOS, Q. D. de O. Aprendendo a profissão – professores em início de carreira, as dificuldades de trabalho pedagógico no cotidiano da escola. In: ENCONTRO BRASILEIRO DA REDESTRADO, IV., 2017, Campinas. In: Anais Redestrado, Campinas, 2017.

Published

2024-09-25

How to Cite

Krug, H. N., Krug, R. de R., & Krug, M. de R. (2024). Relationships of the initial professional formative trajectory and the beginning of teaching in Physical Education in Basic Education. EVISTA ELETRÔNICA ESQUISEDUCA, 16(41), 96–118. etrieved from https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/1660